پایان عملیات خروج انگلیس از افغانستان

«لوری بریستو» اعلام کرد دولت انگلیس روند خروج غیرنظامیان، پرسنل نظامی و اتباع افغانستان را به پایان رساند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل امروز (شنبه) اعلام کرد، دولت این کشور روند خروج غیرنظامیان، پرسنل نظامی و اتباع افغان را که به لندن در عملیات نظامی چند ساله در افغانستان کمک کرده بودند، به پایان رساند.

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد سفیر انگلیس در این خصوص گفت زمان پایان دادن به عملیات جابه‌جایی که حدود ۱۵۰۰۰ شهروند انگلیسی و افغان را در دو هفته گذشته خارج کرده، رسیده است.

به نوشته خبرگزاری روسی «تاس»، به گفته بریستو، دولت این کشور از ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) بیش از ۱۵۰۰۰ غیرنظامی و ۱۰۰۰ پرسنل نظامی را از افغانستان خارج کرد.

وی در بیانیه‌ای از فرودگاه کابل که وزارت خارجه بریتانیا منتشر کرد، افزود: اکنون زمان پایان دادن به این مرحله از عملیات است، اما ما افرادی را که هنوز نیاز به خروج دارند، فراموش نکرده‌ایم. ما به هر کاری که می‌توانیم برای کمک به آنها ادامه می‌دهیم.

پیش از این، رئیس نیروهای مسلح انگلیس اعلام کرد که لندن امروز (شنبه) به عملیات خروج نظامیان و اتباع خود از افغانستان پایان خواهد داد.

ژنرال «سر نیک کارتر» با بیان اینکه تهدیدهای تروریستی در کابل رو به افزایش است، افزود: مرحله نهایی پروازهای خروجی عملیات ارتش انگلیس از کابل، موسوم به «عملیات گودال»، امروز شنبه به پایان خواهد رسید.  

همزمان با ادامه عملیات خروج نظامیان آمریکایی و کشورهای عضو ناتو از افغانستان، روز پنج شنبه وقوع یک حمله تروریستی از سوی عناصر داعش منجر به کشته شدن ده‌ها نفر و مجروح شدن صدها نفر دیگر شد.

وزیر ارتش فرانسه نیز بامداد شنبه خبر داد که این کشور عملیات خروج از فرودگاه کابل را به دلیل عدم وجود امنیت پایان بخشیده است.

طبق اولتیماتوم گروه طالبان، نظامیان خارجی باید تا پایان روز ۳۱ اوت ۲۰۲۱ (نهم شهریور) از افغانستان خارج شوند. با این حال، برآوردهای وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد که پایان عملیات خروج تا این مهلت امکانپذپذیر نیست. علیرغم مخالفت طالبان، مقامات غربی می‌گویند که برای تمدید این مهلت در حال رایزنی با مقامات ارشد طالبان در کابل هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1108649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =