به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نتایج رتبهبندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی (رعد) با مشارکت فعال سه معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۰ منتشر شد.
دبیرخانه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مدیریت و هماهنگی فرایند رتبهبندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی (رعد ۱۴۰۰) را برعهده گرفت.
متعاقبا دبیرخانه رعد ۱۴۰۰ در شورای گسترش با حضور اعضایی از معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری، فرهنگی دانشجویی، مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمستان ۱۳۹۹ آغاز به فعالیت کرد.
مراحل مختلف فرایند رتبهبندی با راهبری و هدایت شورای سیاستگذاری رتبهبندی علمی دانشگاههای علوم پزشکی به انجام رسیده است.
این رتبهبندی عمدتا مستخرج از فعالیتهای دانشگاهها / دانشکدههای علوم پزشکی در سال های ۹۸ و ۹۹ است. رتبهبندی صورت گرفته در ۶ وجه مختلف بوده و رتبه هر دانشگاه در هریک از حیطه ها لزوما بیانگر جایگاه کلی آن دانشگاه نیست. دانشگاهها در حیطه های مختلف عملکرد یکسانی ندارند.
شیوه جمع آوری دادهها برای رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی
جمع آوری دادهها و شاخصهای معاونت آموزشی: دادههای این حوزه عمدتاً از طریق سامانه های موجود در هر یک از مدیریت های این حوزه، احصا شدند؛ به منظور شفافسازی و آگاهی دانشگاهها از اینکه چه عنوان شاخصهایی از کدام سامانه های ستاد آموزشی وزارت احصا میشود مجموعه شاخصهای حوزه معاونت آموزشی در ۶ محور بر روی سایت نصر در دسترس قرار گرفت.
جمع آوری دادهها و شاخصهای معاونت تحقیقات و فناوری: مقرر شده بود تا تمامی شاخصهای این حوزه در بازه زمانی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ مورد بررسی قرار گیرد. این شاخصها صرفاً از طریق مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات و مرکز توسعه اطلاعات و انتشارات علمی این معاونت قابل احصا بوده و نیازی به بارگذاری اطلاعات از سوی دانشگاهها نداشت.
جمع آوری دادهها و شاخصهای معاونت دانشجویی – فرهنگی: این حوزه از وزارت بهداشت برای اولین بار براساس مأموریت تعریف شده خود به تدوین شاخصهای رتبهبندی اقدام کرد. دادههای مربوط به دانشگاهها و دانشکدهها در خصوص شاخصهای مورد نظر در سامانههای این معاونت وجود داشت اما جهت اطمینان و صحت سنجی دادهها مجدد بررسی شد.
نتایج رتبهبندی علمی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰
نتایج رتبهبندی علمی دانشگاهها و دانشکدههای علومپزشکی کشور در سال ۱۴۰۰ در شش وجه تعالی آکادمیک، رتبه ترکیبی در نظام های رتبهبندی بینالمللی و هیأت امنا به تفکیک پنج گروه در رده های مأموریتی مختلف در قالب جداول زیر آورده شده است. به دلیل طولانی بودن تنها سه رتبه اول در هر جدول در این گزارش ذکر شده است.
جدول | موضوع | رتبه یک | رتبه دو | رتبه سه |
۱ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران در بعد انسان ساز و حکمت بنیان | دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز تراز شده ۲۰۰.۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با امتیاز تراز شده ۱۹۷.۰۲ | دانشگاه علوم پزشکی شیراز با امتیاز تراز شده ۱۹۱.۵۲ |
۲ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز استان در بعد انسان ساز و حکمت بنیان | دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با امتیاز تراز شده ۱۹۱.۹۷ | دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با امتیاز تراز شده ۱۸۴.۴۹ | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با امتیاز تراز شده ۱۴۴.۴۳ |
۳ | رتبهبندی دانشگاههای غیر مرکز استان در بعد انسان ساز و حکمت بنیان | دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با امتیاز تراز شده ۱۵۵.۸۷ | دانشگاه علوم پزشکی دزفول با امتیاز تراز شده ۱۵۳.۱۴ | * رتبه دو/ دانشگاه علوم پزشکی فسا با امتیاز تراز شده ۱۵۲.۴۰ |
۴ | رتبهبندی دانشکدههای مستقل در بعد انسان ساز و حکمت بنیان | دانشکده علوم پزشکی آبادان با امتیاز تراز شده ۱۵۵.۴۵ | دانشکده علوم پزشکی نیشابور با امتیاز تراز شده ۱۳۹.۰۱ | دانشکده علوم پزشکی تربت جام با امتیاز تراز شده ۱۳۶.۳۲ |
۵ | رتبهبندی دانشگاههای با ماموریت خاص در بعد انسان ساز و حکمت بنیان | دانشگاه علوم پزشکی شاهد با امتیاز تراز شده ۶۲.۱۳ | دانشگاه علوم پزشکی ارتش با امتیاز تراز شده ۴۷.۷۰ | * رتبه دو/ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با امتیاز تراز شده ۴۶.۰۱ |
۶ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران در بعد بینالمللی سازی | دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز تراز شده ۲۰۰.۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با امتیاز تراز شده ۱۲۲.۰۱ | دانشگاه علوم پزشکی ایران با امتیاز تراز شده ۱۰۵.۶۸ |
۷ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز استان در بعد بینالمللی سازی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با امتیاز تراز شده ۵۹.۲۶ | دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با امتیاز تراز شده ۵۷.۹۵ | دانشگاه علوم پزشکی سمنان با امتیاز تراز شده ۵۰.۰۵ |
۸ | رتبهبندی دانشگاههای غیر مرکز استان در بعد بینالمللی سازی | دانشگاه علوم پزشکی بابل با امتیاز تراز شده ۵۰.۳۱ | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با امتیاز تراز شده ۴۷.۰۷ | دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با امتیاز تراز شده ۴۵.۴۳ |
۹ | رتبهبندی دانشکدههای مستقل در بعد بینالمللی سازی | دانشکده علوم پزشکی نیشابور با امتیاز تراز شده ۴۳.۵۶ | دانشکده علوم پزشکی سیرجان با امتیاز تراز شده ۴۳.۱۱ | دانشکده علوم پزشکی آبادان با امتیاز تراز شده ۴۰.۱۵ |
۱۰ | رتبهبندی دانشگاههای با ماموریت خاص در بعد بینالمللی سازی | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با امتیاز تراز شده ۵۳.۲۹ | دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس با امتیاز تراز شده ۴۴.۲۵ | دانشگاه علوم پزشکی ارتش با امتیاز تراز شده ۳۲.۸۴ |
۱۱ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران در بعد پاسخگویی |
دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز تراز شده ۲۰۰.۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با امتیاز تراز شده ۱۹۴.۲۱ | دانشگاه علوم پزشکی تبریز با امتیاز تراز شده ۱۷۹.۷۸ |
۱۲ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز استان در بعد پاسخگویی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با امتیاز تراز شده ۱۶۶.۲۴ | دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با امتیاز تراز شده ۱۵۸.۶۸ | دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با امتیاز تراز شده ۱۴۶.۴۷ |
۱۳ | رتبهبندی دانشگاههای غیر مرکز استان در بعد پاسخگویی | دانشگاه علوم پزشکی علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با امتیاز تراز شده ۱۷۰.۹۳ | دانشگاه علوم پزشکی گناباد با امتیاز تراز شده ۱۴۵.۸۱ | دانشگاه علوم پزشکی فسا با امتیاز تراز شده ۱۴۱.۵۳ |
۱۴ | رتبهبندی دانشکدههای مستقل در بعد پاسخگویی | دانشکده علوم پزشکی آبادان با امتیاز تراز شده ۱۳۲.۱۵ | دانشکده علوم پزشکی نیشابور با امتیاز تراز شده ۱۲۸.۴۳ | دانشکده علوم پزشکی مراغه با امتیاز تراز شده ۱۲۱.۰۶ |
۱۵ | رتبهبندی دانشگاههای با ماموریت خاص در بعد پاسخگویی | دانشگاه علوم پزشکی ارتش با امتیاز تراز شده ۴۸.,۰۱ | دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس با امتیاز تراز شده ۳۶.۰۱ | * رتبه دو/ دانشگاه علوم پزشکی وارستگان با امتیاز تراز شده ۳۴.۴۵ |
۱۶ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران در بعد سرآمدی و مرجعیت | دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز تراز شده ۲۰۰.۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با امتیاز تراز شده ۱۲۸.۲۸ | دانشگاه علوم پزشکی شیراز با امتیاز تراز شده ۱۱۳.۱۵ |
۱۷ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز استان در بعد سرآمدی و مرجعیت | دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با امتیاز تراز شده ۹۱.۷۵ | دانشگاه علوم پزشکی کردستان با امتیاز تراز شده ۸۵.۶۷ | دانشگاه علوم پزشکی ایلام با امتیاز تراز شده ۷۳.۰۵ |
۱۸ | رتبهبندی دانشگاههای غیر مرکز استان در بعد سرآمدی و مرجعیت | دانشگاه علوم پزشکی بابل با امتیاز تراز شده ۸۴.۲۳ | دانشگاه علوم پزشکی بم با امتیاز تراز شده ۷۷.۱۹ | * رتبه دو/ دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با امتیاز تراز شده ۷۶.۷۳ |
۱۹ | رتبهبندی دانشکدههای علوم پزشکی مستقل در بعد سرآمدی و مرجعیت | دانشکده علوم پزشکی مراغه با امتیاز تراز شده ۷۹.۳۵ | دانشکده علوم پزشکی ساوه با امتیاز تراز شده ۶۰.۴۷ | * رتبه دو/ دانشکده علوم پزشکی آبادان با امتیاز تراز شده ۶۰.۳۸ |
۲۰ | رتبهبندی دانشگاههای با ماموریت خاص در بعد سرآمدی و مرجعیت | دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس با امتیاز تراز شده ۷۶.۷۴ | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با امتیاز تراز شده ۷۵.۶۳ | دانشگاه علوم پزشکی ارتش با امتیاز تراز شده ۶۵.۵۱ |
۲۱ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران در بعد دانشگاه نسل آینده و فناور | دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با امتیاز تراز شده ۱۴۶,۵۲ | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با امتیاز تراز شده ۱۳۹,۲۵ |
۲۲ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز استان در بعد دانشگاه نسل آینده و فناور | دانشگاه علوم پزشکی البرز با امتیاز تراز شده ۴۳,۳۷ | دانشگاه علوم پزشکی قزوین با امتیاز تراز شده ۴۱,۸۵ | دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با امتیاز تراز شده ۴۱,۲۴ |
۲۳ | رتبهبندی دانشگاههای غیر مرکز استان در بعد دانشگاه نسل آینده و فناور | دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با امتیاز تراز شده ۴۰,۶۳ | دانشگاه علوم پزشکی علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با امتیاز تراز شده ۳۸,۴۲ | دانشگاه علوم پزشکی بابل با امتیاز تراز شده ۳۶,۵۱ |
۲۴ | رتبهبندی دانشکدههای علوم پزشکی مستقل در بعد دانشگاه نسل آینده و فناور | دانشکده علوم پزشکی آبادان با امتیاز تراز شده ۳۴,۶۳ | دانشکده علوم پزشکی تربت جام با امتیاز تراز شده ۳۳,۹۳ | دانشکده علوم پزشکی نیشابور با امتیاز تراز شده ۳۰,۹۸ |
۲۵ | رتبهبندی دانشگاههای با ماموریت خاص در بعد دانشگاه نسل آینده و فناور | دانشگاه علوم پزشکی وارستگان با امتیاز تراز شده ۳۷,۵۹ | دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس با امتیاز تراز شده ۳۵,۷۶ | دانشگاه علوم پزشکی شاهد با امتیاز تراز شده ۳۲,۳۹ |
۲۶ | تبه بندی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران در بعد مأموریت گرایی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی شیراز با امتیاز تراز شده ۱۹۴,۷۳ | دانشگاه علوم پزشکی تبریز با امتیاز تراز شده ۱۹۲,۹۷ |
۲۷ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز استان در بعد مأموریت گرایی | دانشگاه علوم پزشکی اراک با امتیاز تراز شده ۱۷۲,۲۱ | دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با امتیاز تراز شده ۱۶۲,۴۲ | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با امتیاز تراز شده ۱۵۴,۴۹ |
۲۸ | رتبهبندی دانشگاههای غیر مرکز استان در بعد مأموریت گرایی | دانشگاه علوم پزشکی کاشان با امتیاز تراز شده ۱۶۱,۵۰ | دانشگاه علوم پزشکی علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با امتیاز تراز شده ۱۴۵,۲۵ | دانشگاه علوم پزشکی دزفول با امتیاز تراز شده ۱۳۹,۳۱ |
۲۹ | رتبهبندی دانشکدههای علوم پزشکی مستقل در بعد مأموریت گرایی | دانشکده علوم پزشکی مراغه با امتیاز تراز شده ۱۵۵,۸۲ | دانشکده علوم پزشکی آبادان با امتیاز تراز شده ۱۳۶,۵۵ | دانشکده علوم پزشکی ساوه با امتیاز تراز شده ۱۳۵,۴۱ |
۳۰ | رتبهبندی دانشگاههای با ماموریت خاص در بعد مأموریت گرایی | دانشگاه علوم پزشکی ارتش با امتیاز تراز شده ۱۲۱,۵۱ | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با امتیاز تراز شده ۹۳,۴۸ | دانشگاه علوم پزشکی شاهد با امتیاز تراز شده ۷۲,۷۶ |
۳۱ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران بر اساس تعداد مصوبات هیأت امنا | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با امتیاز تراز شده ۱۸۳,۸۱ | دانشگاه علوم پزشکی همدان با امتیاز تراز شده ۱۶۷,۶۲ | دانشگاه علوم پزشکی شیراز با امتیاز تراز شده ۱۵۵,۴۸ |
۳۲ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز استان بر اساس تعداد مصوبات هیأت امنا | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی سمنان با امتیاز تراز شده ۱۵۵,۴۸ | دانشگاه علوم پزشکی قزوین با امتیاز تراز شده ۱۴۷,۳۸ |
۳۳ | رتبهبندی دانشگاههای غیر مرکز استان بر اساس تعداد مصوبات هیأت امنا | دانشکده علوم پزشکی دزفول با امتیاز تراز شده ۱۵۱,۴۳ | دانشکده علوم پزشکی سبزوار با امتیاز تراز شده ۱۴۷,۳۸ | دانشگاه علوم پزشکی گناباد با امتیاز تراز شده ۱۳۹,۲۹ |
۳۴ | رتبهبندی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران در ابعاد آموزشی، تحقیقات و فناوری و دانشجویی فرهنگی | دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با امتیاز تراز شده ۱۲۹,۳۹ | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با امتیاز تراز شده ۱۰۹,۲۰ |
۳۵ | رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی مرکز استان در ابعاد آموزشی، تحقیقات و فناوری و دانشجویی فرهنگی | دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با امتیاز تراز شده ۱۲۵,۸۹ | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با امتیاز تراز شده ۱۱۶,۹۰ |
۳۶ | رتبهبندی دانشگاههای غیر مرکز استان در ابعاد آموزشی، تحقیقات و فناوری و دانشجویی فرهنگی |
دانشگاه علوم پزشکی کاشان با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با امتیاز تراز شده ۱۹۰,۷۲ | دانشگاه علوم پزشکی بابل با امتیاز تراز شده ۱۷۲,۳۶ |
۳۷ | رتبهبندی دانشکدههای مستقل در ابعاد آموزشی، تحقیقات و فناوری و دانشجویی فرهنگی |
دانشکده علوم پزشکی آبادان با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشکده علوم پزشکی مراغه با امتیاز تراز شده ۱۹۷,۳۹ | دانشکده علوم پزشکی نیشابور با امتیاز تراز شده ۱۸۷,۷۴ |
۳۸ | تبه بندی دانشگاههای با ماموریت خاص در ابعاد آموزشی، تحقیقات و فناوری و دانشجویی فرهنگی |
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی ارتش با امتیاز تراز شده ۱۸۸,۰۸ | دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس با امتیاز تراز شده ۱۴۶,۷۲ |
۳۹ | رتبه ترکیبی دانشگاههای مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ تهران از نظر نظام های بینالمللی رتبهبندی لایدن، وبومتریک، کیواس، شانگهای و ESI و ISC و تایمز | دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز تراز شده ۲۰۰,۰۰ | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با امتیاز تراز شده ۱۴۳.۷۲ | دانشگاه علوم پزشکی ایران با امتیاز تراز شده ۱۲۲.۴۰ |
۴۰ | رتبه ترکیبی دانشگاههای مرکز استان از نظر نظام های بینالمللی رتبهبندی لایدن، وبومتریک، کیواس، شانگهای و ESI و ISC و تایمز | دانشگاه علوم پزشکی کردستان با امتیاز تراز شده ۸۲.۱۱ | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با امتیاز تراز شده ۶۵.۴۰ | * رتبه دو/ دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با امتیاز تراز شده ۶۵.۳۱ |
۴۱ | رتبه ترکیبی دانشگاههای غیر مرکز استان از نظر نظام های بینالمللی رتبهبندی لایدن، وبومتریک، کیواس، شانگهای و ESI و ISC و تایمز | دانشگاه علوم پزشکی بابل با امتیاز تراز شده ۶۱.۵۵ | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با امتیاز تراز شده ۵۹.۲۹ | دانشگاه علوم پزشکی کاشان با امتیاز تراز شده ۵۸.۴۷ |
۴۲ | رتبه ترکیبی دانشکدههای مستقل از نظر نظام های بینالمللی رتبهبندی لایدن، وبومتریک، کیواس، شانگهای و ESI و ISC و تایمز | دانشکده علوم پزشکی نیشابور با امتیاز تراز شده ۵۶.۷۵ | دانشکده علوم پزشکی آبادان با امتیاز تراز شده ۵۴.۶۲ | دانشکده علوم پزشکی مراغه با امتیاز تراز شده ۵۳.۶۹ |
۴۳ | رتبه ترکیبی دانشکدههای مستقل از نظر نظام های بینالمللی رتبهبندی لایدن، وبومتریک، کیواس، شانگهای و ESI و ISC و تایمز | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با امتیاز تراز شده ۷۶.۰۲ | دانشگاه علوم پزشکی ارتش با امتیاز تراز شده ۵۱.۸۵ | دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس با امتیاز تراز شده ۳۷.۳۶ |
از حمله ویژگیهای بارز نظام رتبهبندی علمی دانشگاه/ دانشکدههای علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰ میتوان به توجه یکپارچه به اسناد فرادستی و بروندادهای حوزههای آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، توجه به نظر دانشگاهها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی در تدوین و یکپارچه سازی شاخصها، رتبهبندی در حیطه های مختلف و توجه به رتبهبندی های تخصصی و زیر حیطه های هر معاونت، تأکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای سه حوزه آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی، حداکثر استفاده از دادهها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اجتناب از تحریک رقابت های ناگوار و تشویق فعالیتها و همکاری های درون منطقهای، مشارکت دانشگاهها، مدیران آموزشی ستاد در تدوین شاخصها و جمع آوری دادهها و اجرای بخشی از رتبهبندی بر بستر وب با طراحی سامانه رعد با توجه به شرایط خاص همه گیری کووید ۱۹ اشاره کرد.
جدول توزیع وزنی هر یک از معاونتها به تفکیک امتیازات شش وجه تعالی دانشگاهی به تفکیک گروه های دانشگاهی
محورهای تعالی دانشگاه | وزن هر معاونت در هریک از شش وجه تعالی جمع | جمع | ||
فرهنگی- دانشجویی | تحقیقات و فناوری | آموزشی | ||
سر آمدی و مرجعیت | ۵ | ۷۰ | ۲۵ | ۱۰۰ |
دانشگاه نسل آینده و فناور | ۵ | ۶۵ | ۳۰ | ۱۰۰ |
ماموریت گرایی | ۱۰ | ۳۰ | ۶۰ | ۱۰۰ |
پاسخگویی | ۵۰ | ۲۰ | ۳۰ | ۱۰۰ |
بینالمللی سازی | ۱۰ | ۴۵ | ۴۵ | ۱۰۰ |
انسان ساز و حکمت بنیان | ۴۵ | ۱۵ | ۴۰ | ۱۰۰ |
این رتبهبندی محدودیت هایی نیز داشته است که از آن جمله می توان به وسعت سه حوزه مشارکت کننده وزارت بهداشت و تعدد حیطه ها و شاخصها، پیچیدگی تصمیم بر ورود برخی شاخصها به طرح رتبهبندی و دشواری جمع آوری به هنگام دادهها از مراکز برون سازمانی به دلیل تعطیلی های متناوب ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور و وقفههای متعدد در تشکیل جلسات وزارت بهداشت اشاره کرد.
مدیران مسئول تدوین این رتبهبندی پیشنهاد کرده اند که برای اجرای طرح در سال های آتی فاصله زمانی مشخص تعیین شود و مدیران ارشد دانشگاهها توجه جدی داشته و به تیمهای درون کلان منطقه ای به این منظور تشکیل شود.
انتهای پیام/
نظر شما