اخبار بازار خودرو / روند شتابان افزایش قیمت متوقف شد

اگرچه قیمت خودروها طی ۵ ماه گذشته در کارخانه ثابت مانده اما در بازار به ویژه در مردادماه ترمز برید و فعالان بازار می‌گویند طی روزهای ابتدای شهریورماه تا حدودی ثابت بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی اقتصادی ایسکانیوز، بازار خودرو در مرداد ماه، ۳۱ روز گرم و پرشتاب را پشت سر گذاشت؛ نوسان قیمت‌ها به شکلی بود که هر چند روز یک بار افزایش‌های بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی برای انواع خودرو ثبت می‌شد و خریداران ناامیدتر از قبل بدون خرید از بازار خارج می‌شدند.

افزایش قیمت خودرو در مردادماه چنان بی محابا بود که برخی مدل‌ها افزایش ۲۰ تا ۳۷ میلیونی را تجربه کردند و این افزایش‌های چشمگیر در حالی بود که خودروسازان از قیمت‌های حاشیه‌ای بازار که سودی ۵۰ هزار میلیاردتومانی را رقم زده، بهره‌ای ندارند و این سود شیرین به جیب دلالان می‌رود.

با این حال با ورود به شهریور ماه روند صعودی قیمت خودرو متوقف شده و قیمت‌ها یا ثابت مانده یا حداکثر یک تا دو میلیون تومان افزایش داشته است.

در همین زمینه یک فعال بازار خودرو گفت: بازار خودرو همواره تحت تأثیر اخبار و بازار ارز است؛ مباحثی که دولت سیزدهم در مورد گشایش در اموال بلوکه شده ایران مطرح کرد یکی از اخبار مثبتی بود که در بازار خودرو تأثیر گذاشت.

وی افزود: همچنین افزایش عرضه خودرو نیز علامت مثبتی به بازار خودرو بود؛ فروش فوق‌العاده یکی از شرکت‌های خودروساز یکی از همین اخبار مثبت بود.

وی گفت: البته قیمت‌ها نزولی نشده‌اند اما روند رشد، متوقف شده و تغییرات قیمتی، جزئی است؛ با توجه به اینکه کابینه دولت سیزدهم از مجلس رأی اعتماد گرفته، فروشنده و خریدار منتظر اخبار و تحولات جدید هستند.

به گفته این فعال بازار خودرو، در حال حاضر تقاضا برای پراید همچنان زیاد است به همین دلیل، قیمت این خودرو در قیاس با خودروهای دیگر، نسبت به سایر مدل‌ها، نوسان بیشتری داشته است.

در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ آمده است. (البته به دلیل نوسان قیمت‌ها ممکن است در بازار نرخ‌های غیرواقعی نیز برای خودروها اعلام شود.)

قیمت انواع خودرو در بازار

خودرو (مدل ۱۴۰۰) قیمت (۳۱ مرداد) قیمت (۴ شهریور)
سمند LX (ساده) ۲۳۵ میلیون تومان ۲۴۰ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ GLX (دوگانه سوز مدل ۹۹) ۲۳۵ میلیون تومان ۲۳۴ میلیون تومان
پژو پارس ۲۷۰ میلیون تومان ۲۷۲ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۵۰ میلیون تومان ۲۵۲ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۲۹۰ میلیون تومان ۲۹۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۲۵ میلیون تومان ۴۲۵ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۷۵ میلیون تومان ۲۷۵ میلیون تومان
دنا معمولی ۳۲۵ میلیون تومان ۳۲۷ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱ ۱۵۲ میلیون تومان ۱۵۳ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ ۱۳۷ میلیون تومان ۱۴۰ میلیون تومان
ساینا ۱۶۲ میلیون تومان ۱۶۲ میلیون تومان
تیبا ۱۶۰ میلیون تومان ۱۶۰ میلیون تومان
تیبا صندوق دار ۱۵۰ میلیون تومان ۱۵۱ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۷۳ میلیون تومان ۱۷۳ میلیون تومان

نکته قابل توجه در مورد قیمت خودرو آن است که تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار رانتی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان می‌کند.

یکی از عمده دلایل شکل گیری چنین حاشیه بازاری، قیمت گذاری دستوری خودرو است که سالهاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و در حالی که خودروسازان ناچارند از قیمت‌های دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند، همین خودروها با حاشیه سود بالا و بعضاً بیش از ۱۰۰ میلیون تومان توسط دلالان به مردم فروخته می‌شود.

این موضوع تأیید کننده این نکته کلیدی است که وزیر صمت دولت سیزدهم پیش از هر اقدامی باید فکری به حال صنعت خودرو کرده و تکلیف این صنعت را روشن کند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت پیش از اخذ رأی اعتماد از مجلس، درباره سیاست‌های خودرویی مدنظرش گفته بود: در صنعت خودرو باید ۳ کار انجام شود؛ رقابتی شدن صنعت خودرو، افزایش مقیاس تولید و اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی. معتقدم که باید تعرفه‌های واردات خودرو را با یک زمانبندی کاهش داد زیرا کاهش یک باره تعرفه موجب ایجاد شوک به صنعت خودرو می‌شود. در یک برنامه زمانبندی که همزمان مقیاس تولید افزایش یابد، همزمان ساختار مدیریتی اصلاح شود و همزمان زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد.

قیمت انواع خودرو در کارخانه و در بازار

خودرو قیمت کارخانه (نیمه اول ۱۴۰۰) قیمت در بازار (شهریور ۱۴۰۰)
تیبا صندوق دار ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۵۱ میلیون تومان
تیبا هاچ بک ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۱۶۰ میلیون تومان
دنا پلاس اتوماتیک توربو ۳۹۰ میلیون تومان ۴۷۵ میلیون تومان
رانا پلاس ۱۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲۷۵ میلیون تومان
ساینا ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۶۲ میلیون تومان
پژو پارس ساده ۱۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۲۷۲ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان ۲۵۲ میلیون تومان
سمند LX ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان ۲۴۰ میلیون تومان
کد خبر: 1108678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =