جزئیات غربالگری روانی دانشجویان در سال تحصیلی جدید اعلام شد

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت روان سازمان امور دانشجویان از انجام فرآیند غربالگری سلامت روان در تمامی مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور در سال تحصیلی جدید خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سلامت روان دانشجویان آن هم در شرایطی که کشور با مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امکان دارد برخی از نو دانشجویان دارای مشکلات روانشناختی باشند که توجه نکردن به آن‌ها می‌تواند در طولانی مدت، مشکلات متعددی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. به همین دلیل غربال گری دانشجویان از لحاظ سلامت روان موضوعی است که از همان بدو ورود به دانشگاه باید در دستور کار مراکز مشاوره قرار بگیرد.

در همین ارتباط، مجید صفاری نیا مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت روان سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره فرآیند غربال گری روانی دانشجویان در سال تحصیلی جدید اظهارکرد: فرآیند غربالگری دانشجویان از لحاظ سلامت روان و مشکلات روانشناختی در سال تحصیلی جدید به صورت تخصصی و با قدرت و قوت ادامه خواهد داشت. البته این فرآیند در ترم‌های گذشته نیز وجود داشته اما در سال تحصیلی جدید با تفاوت‌هایی انجام خواهد شد.

وی افزود: فرآیند غربالگری بدین شکل خواهد بود که در ابتدا دانشجویان ورودی جدید باید فرم خوداظهاری را در زمان ثبت نام پر کنند. پس از تکمیل فرم خوداظهاری، دانشجویانی که از لحاظ سلامت روان دارای مشکلات احتمالی باشند شناسایی خواهند شد و برای بررسی دقیق‌تر به روانپزشکان و مشاوران مستقر در مراکز مشاوره ارجاع خواهند شد تا فرآیند درمان آن‌ها آغاز شود. تفاوتی که ترم جدید با ترم‌های گذشته دارد این است که تمامی دانشجویان موظف به تکمیل فرم خوداظهاری روانی هستند.

صفاری نیا ادامه داد: یکی از مسائلی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم، مشکلات روانی ناشی از شیوع کرونا است که قطع به یقین بسیاری از دانشجویان و خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. مرگ عزیزان در خانواده و ترس ابتلا به ویروس کرونا باعث شده تا دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها بیش از پیش به مشاوره و غربالگری روانی نیاز داشته باشند. به همین دلیل مراکز مشاوره دانشگاه‌ها وظیفه دارند در سال تحصیلی جدید، اهتمام بیشتری نسبت به انجام فعالیت‌های مشاوره‌ای داشته باشند.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت روان سازمان امور دانشجویان با اشاره به روند فعالیت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: به تمامی مراکز مشاوره ابلاغ کرده‌ایم که باید خدمات مشاوره‌ای را به صورت حضوری، غیرحضوری و حتی به صورت تلفنی انجام دهند. همچنین راه‌های ارتباطی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم تا هرزمان که نیاز به مراجعه حضوری یا مشاوره غیر حضوری داشتند، بتوانند به راحتی از خدمات مشاوره‌ای دانشگاه استفاده کنند. قطعا انجام این فرآیند در مدتی کوتاه منجر به بهبود وضعیت سلامت روان دانشجویان و خانواده‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ابلاغ سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان به دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه هنوز این سند به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه یا روزهای پایانی دولت ابلاغ نشده است؛ اما قطعا بندهای مختلف آن برای اجرا در اختیار در دانشگاه‌ها و مراکز مشاوره قرار خواهد گرفت. امیدواریم با همکاری وزیر علوم جدید و بازنگری که در برخی بندهای این سند انجام خواهیم داد، بتوانیم آن را به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم.

صفاری نیا در پایان با اشاره به تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی و انجام خدمات مشاوره‌ای و بهداشتی به دانشجویان خوابگاهی خاطرنشان کرد: با وجود تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی اما مراکز بهداشت ما نظارت کاملی از لحاظ موارد بهداشتی در خوابگاه‌های فعال و محیط‌های دانشگاهی داشته‌اند. کارشناسان بهداشت ما نظارت جدی بر محیط‌های دانشگاهی، طرح‌های غربالگری و ارجاع دانشجویان مبتلا به مراکز بهداشت به عهده داشتند. همچنین هزاران مورد مشاوره آنلاین به دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور ارائه دادند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1108703

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =