اجرای طرح «امتداد» در سال تحصیلی جدید/ فعالان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی شناسایی می‌شوند

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از اجرای طرح امتداد در سال تحصیلی جدید با هدف شناسایی و ساماندهی فعالان انجمن‌های اسلامی دانش آموزی در دانشگاه‌ها خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نهاد رهبری مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از جمله نهادهایی است که می‌تواند در پیوند زدن دانشگاه با ارتقای رشد معنوی و فرهنگی دانشجویان نقش آفرینی جدی داشته باشد. البته شرایط کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها سبب شده تا این فرآیند با چالش مواجه شود اما مسئولان نهاد بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و تربینی، تاکید جدی دارند.

در همین ارتباط، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره برنامه‌های فرهنگی این نهاد در سال تحصیلی جدید اظهارکرد: نهاد رهبری در نظر دارد برای سال تحصیلی جدید، ۳ اقدام موثر را انجام دهد و درحال حاضر مشغول برنامه ریزی برای مقدمات انجام این اقدامات از جمله برنامه ریزی برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و تولید محتوا برای آن‌ها هستیم.

وی افزود: این سه اقدام ترکیبی از آموزش‌های مجازی و شکلی از کنش‌گری در فضای مجازی است که شامل پویش‌های راه روشن، آینده روشن و برنامه «امتداد» است. برنامه امتداد براساس همکاری با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان داشتیم، برای دانشجویان ورودی جدید برگزار خواهد شد. قرار بر این شده است که افراد فعال در  انجمن اسلامی دانش آموزی را از همان بدو ورود به دانشگاه ساماندهی و از ظرفیت‌های فرهنگی آن‌ها در فضای دانشگاه استفاده کنیم.

فاطمی پور با اشاره اهداف اصلی طرح «امتداد» ادامه داد: هدف اصلی این طرح این است تا افرادی که چندین سال در انجمن‌های اسلامی دانش آموزی فعالیت تشکیلاتی داشتند را شناسایی کنیم تا از شبکه‌ای که در دوران مدرسه از آن‌ها تشکیل شده به شکل مطلوب در دانشگاه ارتقاء یابد. درواقع ما به دنبال حفظ این شبکه و استمرار آموزش‌های مخاطب هستیم تا بتوانیم از ظرفیت فرهنگی آن‌ها استفاده کنیم. این افراد به تشکل‌ها و کانون‌ها تزریق و در نهایت به کنشگران فعال فرهنگی در فضای دانشگاه تبدیل خواهند شد. درحال حاضر اطلاعات این عزیزان جمع آوری شده و در سال تحصیلی جدید به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

اجرای پویش راه روشن و آینده روشن

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد مقام معظم رهبری با اشاره به پویش «راه روشن» تصریح کرد: پویش راه روشن برنامه ای آموزشی و معرفتی است که با مهارت‌های فردی، آموزش‌هایی در حوزه کارآفرینی و موضوعات اقتصادی همراه شده. درواقع بسته‌ کاملی تهیه شده است که مخاطبان ما به صورت حداکثری بتوانند از آن استفاده کنند. هدف گذاری ما برای پویش راه روشن، استفاده از مخاطبان گسترده دانشگاهی، بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر است. این دوره‌های آموزشی استمرار خواهد داشت و برای تمامی شرکت کنندگان، کارگروه و پروژه تعریف شده است تا بتوانند خروجی پروژه خودشان را ارائه کنند.

وی اضافه کرد: پویش راه روشن در راستای امیدافزایی در بین دانشجویان و نقش آفرینی آن‌ها در زمینه مسائل اجتماعی خواهد بود. علاوه بر این ها، ما به دنبال تسریع در روند حضور دانشجویان در مسیر اشتغال و فعالیت در زمینه تولید و نوآوری هستیم. این نوآوری می‌تواند تمامی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... را در بر بگیرد. در نهایت دانشجویان می‌توانند بر روی مسئله‌ای خاص در دانشگاه متمرکز شوند و آن را حل کنند تا مسئولیت پذیری را تمرین کنند.

فاطمی پور با اشاره به جزئیات پویش «آینده روشن» گفت: در این طرح به سراغ نخبگان از جمله نفرات برتر کنکور سراسری رفته‌ایم و بهانه‌ای ایجاد شده تا بتوانیم جمع‌های نخبگانی را حول موضوعات فرهنگی ساماندهی کنیم. انگیزه اصلی ما این است که نخبگان و دانشجویان با مسائل و ظرفیت‌های کشور آشنایی بیشتری پیدا کنند تا نخبگان بعد از دوران تحصیلی، انگیزه‌ ی مهاجرت پیدا نکند.

وی با اشاره به رویکردهای اصلی معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در سال تحصیلی جدید خاطرنشان کرد: ما دو رویکرد اصلی را مد نظر قرار دادیم ، ارتقای دانش و مهارت دانشجویان و گسترش دامنه مخاطب. یکی از راه‌های اثرگذاری فرهنگی، ارتقای دانش و مهارت است زیرا اگر ما حرف و محتوای خوب به دانشجویان ارائه دهیم، قطعا با فطرت پاک خود پذیرای آن خواهند بود. دومین رویکرد نیز گسترش دامنه مخاطبان است و درحال حاضر فضای مجازی شرایطی را فراهم کرده تا بتوانیم دامنه مخاطبان خود را گسترش دهیم. به همین دلیل باید برای انگیزه‌ها و سطوح مختلف، برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =