اقدامات سئول برای از سرگیری مذاکرات اتمی با کره شمالی

مذاکره کننده اتمی کره جنوبی درحالی عازم آمریکا شده که قصد دارد با مقام‌های ارشد این کشور درباره ازسرگیری گفت‌وگو با کره شمالی رایزنی کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که نماینده ارشد اتمی این کشور روز یکشنبه برای مذاکره درباره تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگو با کره شمالی به ایالات متحده رفت.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» سفر چهار روزه «نو کیو دوک» به واشنگتن پس از سفر«سونگ کیم»، همتای آمریکایی وی به سئول در هفته گذشته صورت می‌گیرد که طی آن دو نفر درباره کمک‌های بشردوستانه به کره شمالی در بحبوحه افزایش تنش‌ها در اعتراض پیونگ یانگ به رزمایش‌های نظامی بین کره جنوبی و آمریکا گفت‌وگو کردند.

 این دیپلمات ارشد کره جنوبی قبل ازعزیمت به واشنگتن به خبرنگاران گفت: «دولت ما در مورد اقدامات مختلف برای از سرگیری مذاکرات با کره شمالی مذاکرات گسترده‌ای با دولت بایدن داشته است.»

وی افزود: «من از آمریکا دیدن می‌کنم تا با مقام‌های این کشور در مورد راه‌های از سرگیری زودهنگام روند صلح در شبه جزیره کره گفت‌وگو کنم.»

 به گفته این وزارت خارجه کره جنوبی، مذاکره کننده اتمی این کشور در سفر خود قصد دارد با مقام‌های وزارت خارجه، شورای امنیت ملی کاخ سفید و دیگران ملاقات کند تا مذاکرات وی با کیم در سئول را پیگیری کند.

 این در حالی است که کره شمالی رزمایش نظامی مشترک بین آمریکا و کره جنوبی را سیاست خصمانه آمریکا در قبال خود دانسته و نسبت به بروز بحران امنیتی جدی هشدار داد.

 کره شمالی در طول رزمایش مشترک تابستانی هیچ اقدام نظامی انجام نداد، اما به تماس‌های خط تلفن بین دو کره از طریق دفتر روابط پاسخی نداد.

 علی رغم تاکید کره شمالی بر عدم گفت‌وگو با آمریکا تا تغییر رویکردهای این کشور و رفع تحریم‌ها، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی اخیرا گفت، ایالات متحده رویکرد خصمانه علیه پیونگ یانگ ندارد و آماده دیدار در هر زمان و مکانی با این کشوراست.

«سونگ کیم» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور کره شمالی که برای سفری چهار روزه وارد «سئول» پایتخت کره جنوبی شده بود، پس از دیدار با همتای کره جنوبی خود به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده قصد خصمانه ای نسبت به کره شمالی ندارد.»

کیم گفت که ایالات متحده از تلاش‌ها برای بهبود روابط بین دو کره حمایت می‌کند و همچنان آماده مذاکره مستقیم با پیونگ یانگ است. وی گفت: «من همچنان آماده ملاقات با همتایان کره شمالی در هر نقطه و در هر زمان هستم.»

مذاکرات خلع سلاح اتمی در دوران دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۹ متوقف شد و دلیل آن رد  پیشنهاد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مبنی بر لغو تحریم‌های این کشور درازای خلع سلاح اتمی کره شمالی بود. از آن زمان به بعد، روابط بین دو کره همچنان در حالت تعلیق به سر می برد.

این در حالی است که سفیر کره شمالی در چین اخیرا  گفت، تمرینات نظامی مشترک اخیر آمریکا و کره جنوبی نشانگر عملکرد سیاست خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است و آنها قطعاً بهای آن را خواهند پرداخت.

«ری ریونگ نام» سفیر کره شمالی در چین گفت که زمان برگزاری  این رزمایش نشان داد که ایالات متحده قصد دارد از نیروهای خود برای مهار و نابودی کره شمالی استفاده کند و اقدام‌های آمریکا تهدیدی برای امنیت مردم کره شمالی است.

ری تاکید کرد، از آنجایی که سیاست آمریکا در قبال کره شمالی تغییر نکرده است، پیونگ یانگ  نیز ساکت نخواهد نشست و تهدیدهای مختلف ایالات متحده را زیر نظر خواهد داشت و بازدارندگی خود را برای از بین بردن تهدید فزاینده نظامی از سوی آمریکا تقویت خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1108763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =