آموزش آشپزی / پلو بریانی هندی

بریانی یا بیریانی (Biryani) از غذاهای خوش‌رنگ و خوشمزه هندی است که در قسمت‌هایی از پاکستان، افغانستان، ایران و عراق هم با دستور مشابه و نزدیک به دستور پخت بریانی هندی طبخ می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، این غذا در آشپزخانه سلطنتی، برای پادشاهان مغول پخته و در طرز تهیه آن از پلو ایرانی استفاده می‌شد. به مرور، اسم این غذا به بریانی تغییر کرد و آن هم به خاطر مواد متنوعی بود که در آن به کار می‌رفت.

مواد لازم:

برنج ۳۰۰ گرم

قارچ ۲۵۰ گرم

گوجه فرنگی ۲ عدد متوسط

پیاز یک عدد متوسط

سیر یک حبه بزرگ

نعناع ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری

گشنیز ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری

پودر تخم گشنیز یک قاشق چایخوری

پودر زیره سبز نصف قاشق چایخوری

هل ۳ عدد

پودر دارچین یک سوم قاشق چایخوری

تخم رازیانه یک قاشق چایخوری

برگ بو، میخک و جوز هندی کمی (به میزان دلخواه)

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه:

برای درست کردن این بریانی لذیذ قبل از هر چیز، برنج را در آب نمک، خیس کنید تا موقع پخت قد بکشد. قارچ‌ها را خلالی خرد کنید. گوجه فرنگی را پوره کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید.

یک تابه را روی حرارت قرار دهید و در آن روغن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، زیره سبز، برگ بو، هل، دارچین، تخم رازیانه، میخک و جوز هندی را در آن بریزید و سرخ کنید تا عطر آن‌ها بلند شود. می‌توانید این ادویه‌ها را به صورت ساییده نشده هم استفاده کنید.

پیاز نگینی شده را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی، نرم و سبک شود. سیر را له و اضافه کنید. نعناع و گشنیز را به همراه پوره گوجه، به مواد اضافه کنید و بگذارید تفت بخورد تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود. قارچ را اضافه کنید. زردچوبه، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید. در ظرف را باز بگذارید و آن‌ها را تفت دهید تا آب قارچ بخار شود.

برنج را به مواد اضافه و کمی آب جوش بیفزایید و حرارت را بیشتر کنید تا آب آن بخار و برنج نرم شود. وقتی برنج دندان‌گیر و آب برنج کشیده شد، دم ‌کنی را روی قابلمه بگذارید. بعد از اینکه داخل قابلمه را بخار گرفت، حرارت را کم کنید و ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا مواد با هم بپزد. بعد از اینکه بریانی شما آماده شد، آن را در یک ظرف مناسب با انواع ترشی یا ماست سرو کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =