کاهش ۱۴ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون ارشد نسبت به سال ۹۹

بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت پذیرش آزمون ارشد نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ از ۶ تا ۸ مرداد ماه برگزار و نتایج اولیه آن دوشنبه ۸ شهریورماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد. در این آزمون تعداد ۶۳۶ هزار و ۵۹۷ نفر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

 دفترچه انتخاب رشته‌ کنکور ارشد ۸ شهریور ماه توسط سایت سازمان سنجش آموزش کشورمنتشر خواهد شد و داوطلبان می‌توانند از چهارشنبه ۱۰ شهریور تا شنبه ۱۳ شهریور ماه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی این آزمون در اواخر مهرماه ۱۴۰۰ توسط سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

ایسکانیوز با اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد در نظر دارد میزان ثبت‌نام، انتخاب رشته و ظرفیت دانشگاه‌ها را در این آزمون نسبت به سال گذشته بررسی کند.

کاهش ۹ درصدی ثبت‌نام داوطلبان کنکور ارشد نسبت به سال ۹۹

در کنکور ارشد امسال ۶۳۶ هزار و ۵۹۷ داوطلب ثبت‌نام کرده بودند. بر اساس اعلام آمار سازمان سنجش آموزش کشور تعداد ثبت‌نام داوطلبان این آزمون در سال ۹۹، ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر بود. آمار ثبت‌نام داوطلبان کنکور ارشد نسبت به سال گذشته ۹.۰۸ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۱۴ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون ارشد

ظرفیت پذیرش آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ بدون در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۶ هزار و ۶۹۱ نفر است. این درحالی است که ظرفیت پذیرش کنکور ارشد در سال ۹۹، ۱۵۷ هزار نفر بود. به عبارتی دیگر ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۱۴.۸۶ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۴ درصدی مجازین انتخاب رشته

۴۰۶ هزار و ۴۲۷ هزار داوطلب درآزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مجاز به انتخاب رشته شدند. این در حالی است که آمار مجاز شدگان سال ۹۹ به ۴۲۴ هزار و ۲۷۶ داوطلب می‌رسید. به زبان دیگر می‌توان گفت میزان داوطلبانی که در کنکور ارشد امسال مجاز به انتخاب رشته شده‌اند نسبت به سال گذشته ۴.۳۹ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =