گفتمان‌سازی مناسب، در حوزه زنان و خانواده ایجاد نشده است

مسئول خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب، هنوز گفتمان‌سازی مناسبی در حوزه زنان و خانواده ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در روزهای اخیر وزرا کابینه سیزدهم و بیشتر معاونان رئیس جمهور در حوزه‌های مختلف مشخص شد. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری جزو محدود معاونت‌هایی است که هنوز فردی برای تصدی آن منصوب نشده است. این موضوع باعث ایجاد نگرانی برخی از فعالان حوزه زنان شده چرا که آنها می‌ترسند فردی به عنوان معاون انتخاب شود که شایستگی لازم را نداشته باشد.

 در این راستا، محدثه مصفا در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اهمیت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد: فعالیت این معاونت در نهایت باعث تحکیم خانواده، مقابله با تهاجم‌های فرهنگی و افکار فمینیستی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه اهمیت کارکرد معاونت زنان و امور خانواده، به ویژه در شرایط حساس کنونی، لازم است فردی با تجربه و تخصص قابل سنجش، برای این معاونت در نظر گرفته شود.

مسئول واحد خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه نهاد و سازمان‌های بسیاری هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند، بنابراین تنوع سلایق در نگاه به زن و خانواده نیز بسیار است، گفت: معاونت زنان و خانواده برای عملکرد مطلوب باید با سایر نهادهای حوزه زنان و خانواده هماهنگ باشد.

وی با انتقاد از اینکه بعد 40 سال از پیروزی انقلاب، هنوز گفتمان‌سازی مناسبی در حوزه زنان و خانواده ایجاد نشده است، گفت: گفتمان سازی در حوزه زنان زمانی رخ می‌دهد که هماهنگی لازم بین نهادهای فعال در این حوزه وجود داشته باشد.

به گفته مصفا، البته هماهنگی بین نهادهای فعال حوزه زنان و خانواده باید بدون در نظر گرفتن حزب گرایی و اهداف سیاسی باشد. همچنین باید چشم انداز مشخصی برای فعالیت معاونت زنان و خانواده ترسیم شود.

ثبات در سیاست‌های معاونت زنان و خانواده 

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه دستور کار و سیاست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید ثابت باشد، گفت: این معاونت در دوران ریاست جمهوری‌های مختلف، سیاست‌های متفاوتی را در عملکرد خود اعمال کرده است. در صورتیکه این معاونت تنها باید براساس اهداف انقلاب و مبانی اسلامی ریل گذاری مشخص داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع «پیوست خانوادگی» عنوان کرد: معاونت امور زنان و خانواده باید ارتباط موثری با سایر وزارتخانه‌ها، مجلس شورای اسلامی و مسئولان رده بالای کشور داشته باشد، تا بتواند برای هر حوزه یا موضوعی در کشور، «پیوست خانوادگی» تعریف کند.

مصفا درباره مهم‌ترین وظیفه معاونت امور زنان و خانواده مطرح کرد: برنامه‌ریزی برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت و تقویت مولفه‌های الگوی ایرانی- اسلامی زن مسلمان بر پایه منویات مقام معظم رهبری مهم‌ترین اولویت‌های این معاونت است.

این فعال حوزه زنان عنوان کرد: معاونت امور زنان و خانواده باید برای شناخت مشکلات و مسائل مرتبط با خانواده و زنان سامانه رصد و ارزیابی ایجاد کند. دستگاه‌های اجرایی در این حوزه را به صورت مثتمر پایش کند.

وی درباره برخی از چالش‌های حال حاضر حوزه زنان و خانواده اظهار کرد: کاهش فرزند آوری، طلاق، سقط جنین، مشکلات خانوادگی، افزایش خودکشی، قتل های ناموسی و تجرد قطعی جوانان  از جمله مشکلاتی است که این معاونت برای حل آنها باید برنامه‌زیری دقیق انجام دهد.

نگرانی از تکرار عملکرد نامناسب معاونت زنان و خانواده

مصفا با انتقاد از ناکارآمدی معاونت امور زنان و خانواده در دولت‌های پیشین عنوان کرد: عملکرد ناموفق این معاونت، باعث نگرانی تمامی فعالان حوزه زنان شده است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه رئیس جمهور باید با درایت ویژه معاون خود در حوزه زنان و خانواده را انتخاب کند، گفت: رئیسی با شعار دولت مردمی و تحول‌خواه از مردم رای گرفته است، بنابراین فعالان حوزه زنان نیز انتظار دارند تا وی در این حوزه نیز تحولات بنیادی را ایجاد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معاون حوزه زنان و خانواده ریاست جمهوری علاوه بر تحصیلات مرتبط با این حوزه و تخصص و تجربه، باید الگوی مناسبی برای زنان جامعه نیز باشد. پس امید داریم که رئیس جمهور فردی با ویژگی‌های ذکر شده را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =