روزی که مهمان ناهار رئیس جمهور شدم

مردی که گرچه دوران ریاست جمهوری اش به یک ماه هم نرسید اما یادگارهای برجای مانده از او همچنان زبانزد و ورد زبان هاست.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، رئیس جمهور مردمی توصیفی است که هنوز هم مترادف شده با یک نام در عالم سیاست است؛ «محمدعلی رجایی». مردی که گرچه دوران ریاست جمهوری اش به یک ماه هم نرسید اما یادگارهای برجای مانده از او همچنان زبانزد و ورد زبان هاست و امروز مصادف است با سالروز شهادت او و یار دیرینش شهید باهنر.

سلامتی، وزیر کشاورزی دولت شهید رجایی در خصوص ساده زیستی این شهید بزرگوار در مقام ریاست جمهوری کشور تشریح می‌کند: آقای رجایی ساده زیستی را در همه احوالات زندگی خود رعایت می‌کرد، همان تصویری که از زندگی ساده ایشان در کنار خانواده در این سال‌ها از رسانه‌ها پخش شده است، در محل کار این شهید بزرگوار نیز وجود داشت. بنده به خاطر دارم روزی حوالی وقت ناهار به دفتر ایشان مراجعه کردم، هنگامی که قصد خروج از دفتر را داشتم به بنده گفتند که ناهار میهمان ایشان باشم. بنده با لحنی شوخی خدمت ایشان عرض کردم برای این وعده غذایی چه چیزی تدارک دیده‌اید؟ ایشان گوشه دفتر کار خود را به من نشان دادند گفتند؛ امروز کمی نان و انگور تدارک دیده‌ام.

شهید رجایی هیچگاه خود را از مردم جدا نمی‌دانست و در همه حال سعی می‌کرد با همان روحیه مردمی در کنار مردم قرار بگیرد. بنده به خاطر دارم هیأت دولت در یک سفر به استان سیستان و بلوچستان مراجعه کرده بود و در زمان اذان ظهر تصمیم بر این شد که قبل از جلسه استانداری، فریضه نماز در یک مسجد محلی ادا شود. در حین نماز یکی از نمازگزاران از بنده پرسید چه اتفاقی رخ داده که در ورودی مسجد یک پاسبان ایستاده است؟ بنده پاسخ دادم همین آقا که در بین جمعیت و در صف وسط نشسته، شخص رئیس جمهور است. در همان زمان یک نفر با اشاره به بنده به همان فرد سوال کننده گفت؛ این آقا نیز وزیر کشاورزی است. من در همان لحظه دیدم که همان فرد محلی خدا را شکر کرد که مسئولان دولتی تا این حد مردمی هستند.

در سفر دیگری که هیأت دولت به «پارس آباد مغان» داشت، دوباره شهید رجایی و اعضای کابینه تصمیم گرفتند که فریضه نماز را در میان مردم و در یک مسجد بین راهی به جا بیاورند. بنده به خاطر دارم زمانی که مردم پس از «سلام» پیش نماز در پایان نماز، با چنان هیجانی به استقبال آقای رجایی رفتند که تعقیبات نماز برگزار نشد و استاندار وقت آذربایجان با زحمت بسیار زیاد تنوانست ایشان از میان جمعیت به بیرون از مسجد هدایت کند.

بر اسای این گزارش، شهید محمدعلی رجایی سیاستمدار شیعه و دومین رئیس‌جمهور ایران بود. او در دولت مهدی بازرگان وزیر آموزش و پرورش، نخست‌وزیر دولت سید ابوالحسن بنی‌صدر و نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی نیز بود. پس از عزل بنی‌صدر از مقام ریاست‌جمهوری، رجایی با به دست آوردن ۸۸ درصد آرای مردم رئیس‌جمهور شد.

رجایی ۲۸ روز پس از شروع ریاست‌جمهوری‌اش، بر اثر انفجار در دفتر نخست‌وزیری به همراه نخست‌وزیرش محمدجواد باهنر به شهادت رسید. گفته شده عامل انفجار مسعود کشمیری، دبیر وقت شورای امنیت ملی و از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود که در دستگاه‌های اجرایی ایران نفوذ کرده بود.

رجایی قبل از انقلاب با گروه‌های ضد حکومت پهلوی با گرایش‌های مختلف، مانند جمعیت فدائیان اسلام، نهضت آزادی ایران و مؤتلفه اسلامی همکاری داشت. او با بنیانگذارانِ سازمان مجاهدین خلق نیز تا قبل از تغییر ایدئولوژیک آنها از اسلام به مارکسیسم، همکاری می‌کرد. رجایی در سال ۱۳۵۳ش توسط ساواک دستگیر و ۱۴ ماه شکنجه شد.

رجایی ولایت‌فقیه را جوهره انقلاب اسلامی می‌دانست و برای برقراری عدالت اسلامی، معتقد به پیاده کردن اقتصاد اسلامی بود. امام خمینی رجایی را فردی دانسته که از زمان دست‌فروشی تا ریاست‌جمهوری تغییری در او ایجاد نشده است. بیش از بیست کتاب درباره رجایی نوشته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =