زنگ خطر خشکسالی در عراق به صدا درآمد

یونیسف در گزارشی همزمان با گرامیداشت هفته جهانی آب با اشاره به خشکسالی ها در عراق که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، وضعیت را به ویژه برای کودکان و توسعه این کشور هشدار دهنده توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، همزمان با گرامیداشت هفته جهانی آب، اعلام کرد حتی اگر همین حالا هم وارد عمل شویم، تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو میلیون کودک و خانواده هایشان با کمبود قابل توجه آب روبرو می شوند.

در این گزارش با بیان اینکه خشک ترین و کم آب ترین منطقه جهان در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد، آمده است تقریبا از هر پنج کودک در عراق، سه کودک به آب سالم دسترسی ندارند؛ وضعیتی که می تواند سلامت، تغذیه، رشد شناختی و معیشت آینده آنها را تحت الشعاع قرار دهد.

خاورمیانه و شمال آفریقا که از آن به عنوان "منا" (MENA) یاد می شود و نزدیک به ۶۶ میلیون نفر از جمعیت آن، فاقد امکانات اولیه بهداشتی اولیه هستند.

طبق این گزارش، عوامل محرک اصلی کمبود آب از جمله در عراق افزایش تقاضا برای کشاورزی و روند صعودی استفاده از آب های زیرزمینی ذکر شده اند. به عبارتی در حالیکه در سطح جهانی، کشاورزی به طور متوسط ​​۷۰ درصد از مصرف آب را به خود اختصاص می دهد، این میزان در منطقه "منا" بیش از ۸۰ درصد است.

در عراق کمبود آب به اندازه ای نگران کننده شده که براساس گزارش یونیسف به دلیل خشکسالی رشد کودکان مختل شده است. «شیما سن گوپتا» نماینده یونیسف در عراق می گوید اکنون زمان عمل است و باید اقدامی برای جلوگیری از روند تغییرات اقلیمی و ایجاد دسترسی به آب سالم برای هر کودک انجام گیرد.

یونیسف از دیگر دلایل خشکسالی در عراق را تغییرات آب و هوایی دانسته که منجر به کاهش بارندگی و در نتیجه برداشت بیشتر از ذخایر آب زیرزمینی و وخامت کیفیت ذخایر آب شیرین به دلیل برگشت آب شور ناشی از خلیج فارس به سفره های آب شیرین و افزایش غلظت آلودگی  شده است.

در عراق، فصل بارندگی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ دومین فصل کم بارش در ۴۰ سال گذشته بوده که باعث کاهش جریان آب در دجله و فرات به ترتیب به میزان ۲۹ و ۷۳ درصد شده است.

کد خبر: 1108885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =