دانشگاه آزاد چگونه از اعضای هیئت علمی فناور حمایت می‌کند؟

آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاخص‌های ویژه‌‍‌ای را برای حمایت از اعضای هیئت علمی فناور این دانشگاه در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فناوران و کارآفرینان همیشه جزء یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین اقشار جامعه هستند که موتور محرکه‌ای برای رشد و پیشرفت جامعه محسوب می‌شوند. به بیان دیگر، اگر جامعه‌ای به دنبال رشد و شکوفایی در زمینه‌های مختلف است، راهی جز حمایت از پژوهشگران، فناوران و نوآوران را نمی‌تواند در پیش بگیرد.

به همین دلیل است که امروز بخش قابل توجهی از دانشگاه‌های دنیا علاوه بر اینکه به سمت دانشگاه حل و مسئله و نسل سوم حرکت می‌کنند، سعی بر این دارند که به هر نحوی از دانشجویان و استادان فناور حمایت داشته باشند و از ظرفیت آن‌ها برای حل مسائل کشور استفاده کنند. مسلم است بین حمایت دانشگاه از فناوران و نوآوران و رشد پیشرفت جامعه در مسائل علمی پژوهشی، رابطه مستقیم وجود دارد.یعنی هرچقدر که زمینه را برای فعالیت فناوران و نوآوران دانشگاهی فراهم کنیم، قطعا خروجی بهتری برای حل مشکلات اساسی جامعه به دست می‌آوریم. خروجی که یکی از مسلمات شکوفایی جامعه برای ساخت آینده‌ای روشن خواهد بود.

 دانشگاه آزاد اسلامی که تلاش دارد در نظام آموزش عالی ایران به دانشگاهی حل مسئله تبدیل شود، قصد دارد از دانشجویان و اعضای هیئت علمی فناور خود که دارای ایده‌های نوآورانه هستند، حمایت جدی داشته باشد. البته این دانشگاه حدود ۳ سال پیش با تشکیل معاونتی با عنوان معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، ساماندهی فعالیت‌های فناورانه و حرکت به سمت دانشگاه نسل و سه چهار راه را در دستور کار قرار داده است؛ اما این بار می‌خواهد مکانیزم حمایت از اعضای هیئت علمی و استادان فناور با سر و شکل بهتر و قانون‌مند انجام دهد.

در همین راستا، آبان ماه سال گذشته آیین‌نامه‌ای با عنوان «آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه اعضای هیئت علمی داشگاه آزاد اسلامی» از سوی دکتر محمد مهدی طهرانچی به کلیه واحدهای این دانشگاه ابلاغ شد. ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر فناوری و لزوم زمینه سازی برای تحقق اهداف دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه حل مسئله، زمینه سازی تجاری سازی و تدوین سیستم های انگیزشی برای کاربردی شدن دستاوردهای علمی اعضای هیئت علمی در پاسخ به نیازهای اقتصادی و صنعتی کشور، از جمله اهداف کلی این آیین‌نامه عنوان شده است.

اما سوال این است دانشگاه آزاد چگونه از اعضای هیئت علمی فناور خود حمایت می‌کند؟

منظور از اعضای هیئت علمی فناور چیست؟

ابتدا باید ببینیم که اعضای هیئت علمی فناور براساس این آیین‌نامه شامل چه افرادی می‌شود. طبق این آیین‌نامه منظور از اعضای هیئت علمی تمام وقت شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی و آموزشکده‌های سما دارای حکم حقوقی از یکی از واحدهای دانشگاهی یا سما هستند که در قالب دو گروه فعالیت فناورانه و نوآورانه دارند. گروه نخست اعضای هیئت علمی هستند که دارای مالکیت فناورانه بوده و به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت فناور فعالیت دارند. گروه دوم، اعضای هیئت علمی هستند که عمدتا در فعالیت‌هایی مانند آموزش و منتورینگ تیم ها و امور ترویجی فناوری، ارائه سخنرانی و ... فعالیت می‌کنند و فاقد مالکیت فناورانه هستند.

شاخص های حمایتی برای اعضای هیئت علمی گروه نخست و دوم

شاخص های حمایتی پیشنهاد شده برای اعضای هیئت علمی گروه نخست شامل جایگزینی فعالیت های فناورانه با ساعت حضور غیر تدریس مندرج در احکام بودجه، جایگزینی فعالیت‌های فناورانه با امتیاز پژوهشی و اجرایی در ترفیع (پایه ) سالیانه ،حمایت‌های غیر مستقیم شامل تامین فضا، امکان استفاده از زیرساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی می‌شود.

 برای گروه دوم اعضای هیئت علمی شاخص‌هایی از جمله جایگزینی فعالیت‌های فناورانه با ساعت حضور غیر تدریس مندرج در احکام بودجه جایگزینی فعالیت‌های فناورانه با امتیاز آموزشی و اجرایی در ترفیع (پایه ) سالیانه به عنوان حمایت مالی در نظر گرفته شده است.

اعضای هیئت علمی متقاضی برای استفاده از مزایای این آیین نامه، باید مستندات خود را از طریق سامانه «ساجد» به شورای مدیریت فعالیت‌های دانش بنیان ارائه کنند تا پس از بررسی و تایید توسط روسای استان ها، به معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری معرفی شوند. 

معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری مستندات دریافتی را مجددا بررسی می‌کند و نتایج برای لحاظ شدن بخشی از امتیاز ترفیع و ارتقای اعضای هیئت علمی فعال در فناوری به استان ها اعلام می‌شود. واحدهای دانشگاهی پس از دریافت نامه موافقت یا عدم موافقت معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، نسبت به تغییر در حکم اعضای هیئت علمی یا ثبت بخشی از امتیاز ترفیع و ارتقا اقدام می‌کند. همچنین برای تمدید وضعیت، یک ماه قبل از اتمام سال، مستندات لازم مجددا باید بررسی شود.

به این نکات توجه کنید!

اعضای هیئت علمی فعال در زمینه فناوری و نوآوری که هنوز به مرتبه استادیاری نرسیده‌اند یا به عنوان دانشجوی دکترا اشتغال به تحصیل دارند، به شرط گذراندن آزمون جامع از مزایای ترفیع سالیانه متناسب با مندرجات آیین‌نامه پیش رو بهره‌مند می‌شوند.

به اعضای هیئت علمی فعال در زمینه فناوری و نوآوری، شاغل در واحدهای دانشگاهی فاقد امکانات و زیرساخت‌های فناورانه، اجازه داده می‌شود با کسب موافقت واحدهاس دارای زیرساخت‌های لازم، در آن واحدها به فعالیت فناورانه پرداخته و از مزایای آیین‌نامه پیش رو بهره‌مند شوند.

بدیهی است امتیازات فعالیت فناورانه عضو هیئت علمی در واحد مقصد محاسبه و سطح برخورداری عضو هیئت علمی از مزایای این آیین‌نامه تعیین و به واحد مبداء اعلام خواهد شد.

جزئیات بیشتر این آیین‌نامه را در اینجا مطالعه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =