حمایت از دانشجویان افغانستانی منوط به تصمیم وزارت امور خارجه

سرپرست سازمان امور دانشجویان از آمادگی این سازمان برای حمایت از دانشجویان افغانستانی ساکن کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حمایت از دانشجویان غیرایرانی و استفاده یکسان و عادلانه این دانشجویان از خدمات آموزشی و رفاهی همانند دانشجویان ایرانی، همواره یکی از اصول اساسی نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بوده است که مسئولان مربوطه بر آن تاکید چندباره داشته‌اند. شرایط کرونایی کشور و لزوم استفاده حداکثری دانشجویان غیرایرانی از امکانات آموزشی و بهداشتی، سبب شده تا فرآیند حمایت از دانشجویان غیرایرانی با نگاه دقیق‌تری انجام شود.

بخش قابل توجهی از دانشجویان غیرایرانی را دانشجویان افغانستانی تشکیل می‌دهند که سالیان متمادی در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند. کشوری که متاسفانه طی سال‌های گذشته با بحران‌های مخلتفی دست و پنجه نرم کرده است و شرایط مناسب برای تحصیل در آن فراهم نیست. در چند وقت اخیر نیز بحران جنگ و درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان باعث شده تا امنیت این کشور بار دیگر با چالش‌های جدی مواجه شود. با این اوصاف فراهم کردن شرایطی برای تحصیل هرچه بهتر دانشجویان افغانستانی و حمایت از آن‌ها در داخل کشور، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین ارتباط، غلامرضا غفاری سرپرست سازمان اموردانشجویان در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به لزوم حمایت از دانشجویان افغانستانی اظهارکرد: این موضوع مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی است؛ با این حال اما سازمان امور دانشجویان به تمامی دانشگاه اعلام کرده است که در صورت فراهم کردن تمهیدات لازم از سوی دستگاه دیپلماسی و صلاحدید آن‌ها، آمادگی دارد حمایت‌های لازم را از آن‌ها داشته باشد. 

وی افزود: این موضوع به هرحال ظرافت‌های خاص خود را دارد؛ به همین دلیل دستگاه دیپلماسی کشور باید درباره آن تصمیم گیری داشته باشد؛ اما به طور کلی سازمان امور دانشجویان آمادگی را دارد تا در صورت صلاحدید وزارت امور خارجه، حمایت لازم را از دانشجویان افغان داشته باشد و این مسئله در دستور کار ما قرار دارد. 

افشین آخوندزاده سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به همین مسئله گفت: این موضوع وابسته به تصمیم گیری کلیت نظام است؛ به همین دلیل منتظر تصمیم گیری نهایی در این زمینه هستیم زیرا که چندین نهاد از جمله نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز پیگیر این مسئله هستند.

آخوندزاده تاکید کرد: به طور کلی سازمان امور دانشجویان این مسئله را در دستور کار قرار داده است اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم و منتظر تصمیم نهایی دستگاه دیپلماسی و دیگر نهادها هستیم. امیدواریم ظرف روزهای آینده بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =