انتخاب رشته/ معدل چه سهمی در پذیرش دانشجویان ارشد دارد؟

گزینش داوطلبان کارشناسی ارشد برای ورود به دانشگاه‌ها براساس نمره کل شامل ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نتیجه اولیه کنکور کارشناسی ارشد دوشنبه ۸ شهریورماه منتشر شد و بسیاری از داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده بودند، نفس راحتی کشیدند.

تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ به روزهای ۶، ۷ و ۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ بر می‌گردد. در این آزمون ۶۳۶ هزار و ۵۹۷ نفر ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی  این آزمون نیز دوشنبه ۸ شهریور در سایت سازمان سنجش منتشر شد اما مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز از چهارشنبه ۱۰ شهریور آغاز می‌شود  و بدون در نظر گرفتن مهلت تمدید احتمالی، ساعت ۲۴ شنبه ۱۳ شهریور به پایان می‌رسد. 

گزینش اولیه و نهایی داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها براساس نمره کل شامل  ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی (لیسانس) انجام خواهد شد. ایسکانیوز نکاتی که داوطلبان کنکور ارشد باید در انتخاب رشته محل این آزمون رعایت کنند را بازگو کند. در گزارش زیر به بررسی جزئیات معدل داوطلبان و تاثیر آن در پذیرش دانشگاه‌ها بپردازد.

ثبت‌نام در دانشگاه به شرط معدل صحیح کارنامه

همان‌طور که می‌دانید معدل درج شده در کارنامه، همان معدل اعلام شده متقاضی در تقاضانامه اینترنتی یا اصلاحات مورد درخواست متقاضی بعد از ثبت‌نام است. پس متقاضیان لازم است هنگام ثبت‌نام اصل مدرک معدل را به همراه سایر مدارک ثبت‌نام به محل قبولی خود ارائه کنندبه دانشگاهی که در آن قبول می‌شوند، ارائه کنند. در صورت عدم ارائه اصل مدرک معدل یا مغایرت معدل، موسسه محل قبولی از ثبت‌نام متقاضی خودداری خواهد کرد. اگر در کارنامه اولیه شما، معدل به درستی ذکر نشده، نسبت به تصحیح آن اقدام کنید.

داوطلبان چگونه معدل خود را تغییر دهند؟

اگر از جمله متقاضیانی هستید که مجاز به انتخاب رشته شده‌ و معدل اعلام شده در کارنامه معدل واقعی‌تان نیست یا معدل خود را اعلام نکرده‌اید، باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و اطلاعیه ۲۷ تیرماه را بخوانید و سپس نسبت به تغییر معدل خود اقدام کنند.

تکللیف معدل دانشجویان سال آخر چیست؟

دانش آموختگان دوره کارشناسی باید معدل درج شده در مدرک فارغ التحصیل تحصیل و دانشجویان سال آخر نیز باید میانگین معدل واحدهای گذرانده شده خود را ۳۰ بهمن ۹۹ را در محل مربوط به معدل وارد کرده و فرم مخصوص معدل که در انتهای دفترچه انتخاب رشته آمده را تکمیل و تاییدیه را از موسسه آموزشی محل تحصیل خود اخذ کنند. 

ملاک عمل معدل برای آن دسته از متقاضیانی که هنگام ثبت‌نام و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی بودند بر اساس فرم تاییدیه معدل همان میانگین واحدهای گذرانده شده تا ۳۰ بهمن ۹۹ در دوره کارشناسی است.

معدل رتبه اولی‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

متقاضیانی که هنگام ثبت‌نام و شرکت در این آزمون دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی بوده و از سوی موسسه محل فارغ التحصیلی به عنوان دانشجوی رتبه اول به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شوند، معدل فارغ التحصیلی آنان ملاک عمل خواهد بود.

جزئیات معدل اصلاح شده داوطلبان ارشد

متقاضیانی که هنگام ثبت‌نام و شرکت در این آزمون فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی بودند همان معدل درج شده در مدرک فارغ التحصیلی آنان ملاک عمل خواهد بود.

متقاضیانی که هنگام پرینت کارت ورود به جلسه یا درخواست کتبی پس از آن، نسبت به اصلاح معدل خود اقدام کرده‌اند همان معدل اصلاح شده در کارنامه آنان درج شده است.

معدل ۱۰ جایزه داوطلبانی که معدل خود را هنگام ثبت‌نام نکرده‌اند!

متقاضیانی که معدل آنان مغایر معدل‌های معمول بوده یا به عبارتی دیگر خارج از ردیف معدل‌های فعلی است یا معدل خود را در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج نکرده‌اند حداقل نمره معدل یعنی ۱۰ در نظر گرفته شده است‌.

متقاضیانی که دانشجوی سال آخر یا فارغ التحصیل کارشناسی ناپیوسته هستند معدل کاردانی در کارنامه آنان لحاظ شده است.

معدل متقاضیان حافظ قرآن را سازمان سنجش تعیین می‌کند

ملاک عمل معدل برای آن دسته از متقاضیان حافظ قرآن که پس از معرفی سازمان سنجش و بدون اخذ واحد درسی نسبت به دریافت مدرک دوره کارشناسی اقدام کردند معدل تعیین شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند؛ بخوانند!

متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند و به معدل مندرج در کارنامه خود اعتراض دارند و معدل واقعی آنان بیشتر از معدل مندرج در کارنامه اولیه است باید منحصراً تصویر گواهی معدل تایید شده یعنی گواهی فارغ التحصیلی یا فرم مخصوص معدل درج شده در انتهای دفترچه راهنما خود را به اضافه تصویر کارت شناسایی عکس دار یا کارت ملی  به همراه کارنامه نتایج اولیه تا دوازدهم شهریورماه به روش الکترونیکی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =