هشدار سازمان ملل درباره بحران انسانی در افغانستان

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نگرانی خود را از عمیق تر شدن بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان اعلام کرد و نسبت به آن هشدار داد.

به گزارش گروه بین المل خبرگزاری ایسکانیوز، گوترش روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای تصریح کرد امروزه تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان- ۱۸ میلیون نفر-  نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود اکنون بیش از هر زمان دیگر کودکان ، زنان و مردان افغان به حمایت و همبستگی جامعه بین المللی نیاز دارند.

گوترش از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست که در "تاریک ترین ساعت نیاز مردم افغانستان" برای کمک های به موقع ، منعطف و جامع اقدام کنند.

پیش از این، صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) از تمام کشورهای دنیا خواست در شرایط کنونی افغانستان و نیاز بیشتر برای کمک، کودکان افغان را تنها نگذارند.

یک مقام ارشد این سازمان اعلام کرد کودکان افغان اکنون بیش از هر زمانی به کمک احتیاج دارند و دنیا باید در کنار این کودکان بایستد.

"جورج لاریی آدجی" مدیر منطقه ای یونیسف در آسیای جنوبی گفت کودکان در هفته های اخیر با افزایش ناامنی و درگیری در افغانستان بهای زیادی پرداختند. آنها نه تنها مجبور به ترک خانه، مدرسه و دوستانشان شدند بلکه از امکانات پزشکی و بهداشتی که از آنها در برابر بیماری هایی نظیر فلج اطفال ، کزاز و دیگر بیماری ها محافظت می کرد نیز محروم شدند.

وی هشدار داد اکنون با توجه به بحران امنیتی و حمله های موشکی ، قیمت بالای مواد غذایی و خشکسالی جدی، شیوع همه گیری ویروس کرونا  و زمستانی سخت که در پیش است ،کودکان افغانستان در معرض خطری جدی قرار دارند.

براساس پیش بینی یونیسف، اگر شرایط موجود در افغانستان ادامه پیدا کند یک میلیون کودک زیر ۵ سال با مشکل جدی سوتغذیه مواجه خواهند شد که تاثیری مخرب بر تمام زندگی پیش روی آنها خواهد گذاشت.

طبق گزارش یونیسف بیش از ۴ میلیون کودک شامل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دختر از برنامه تحصیلی و مدرسه خارج  و  حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز مجبور به فرار از خانه هایشان شدند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1109137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =