تنها بانوی داور مچ اندازی، ایرانی است!

بانوی داور مچ اندازی با حضور در برنامه «شب نشینی»، از افتخار آفرینی بانوان ایرانی در مسابقات مچ اندازی آسیا سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، ماه رخ سادات احمد پناه داور و قهرمان مسابقات مچ اندازی با حضور در برنامه گفت و گو محور «شب نشینی» با محمد سلوکی به گفت و گو نشست. احمد پناه گفت: مسابقات رشته مچ اندازی در دو کلاس دست راست و دست چپ برگزار می شود. از سال 85 کمیته رشته مچ اندازی در ایران تشکیل شد و از سال 96 این رشته برای بانوان راه اندازی شد. رشته نوپایی است اما پیشرفت خیلی خوبی داشته و به خاطر شرایطش مث کم هزینه بودن و نبود محدودیت حجاب برای بانوان، استقبال خوبی از آن شده است. سال گذشته اولین سالی بود که برای بانوان در نوزدهمین دوره مسابقات آسیایی در قزاقستان اعزام برون مرزی داشتیم که 20 مدال کسب کردیم و سومین کشورآسیا بودیم.

وی تصریح کرد: در دوران تحصیل رشته تربیت بدنی خوانده ام و کارشناس تربیت بدنی هستم و مربی بدن سازی هم هستم. برای رشته ام باید هر از چندگاهی دوره های تخصصی مربیگری را شرکت کنم تا اطلاعاتم بروز باشد. در سال 96 سمیناری درباره داوری مچ اندازی برگزار شد. این رشته چیزی بود که از بچگی در خانواده آن را انجام می دادم و همیشه بین اعضای خانواده قهرمان بودم. وقتی سمینار را شرکت کردم با قوانین و داوری آن آشنا شدم و شیفته آن شدم. مچ اندازی تکنیک ها و فنون خاص خود را دارد که آن ها را آموختم و حالا داور، مربی و بازیکن این رشته هستم.

داور مسابقات مچ اندازی بیان کرد: خانواده خیلی حمایتم می کنند خصوصا همسرم و دخترم. همسرم قبلا ورزش رزمی و والیبال انجام می داد و خیلی در ورزش مشوقم بوده است. دخترم بسکتبال را دنبال می کند. یک خواهر و یک برادر دارم که هیچ کدام ورزشکار نیستند.

احمدپناه ادامه داد: هنوز همه نمی دانند مچ اندازی رشته ورزشی است و پرسابقه است. این رشته هم مانند دیگر رشته های ورزشی تمرینات خاص خود را دارد، درست است که تمرینات بدنسازی مادر همه تمرینات است اما تمرینات مچ اندازی متفاوت است. همه فکر می کنند مچ اندازی یک زورآزمایی ساده است اما تکنیک دارد و تا کسی تجربه میز را نداشته باشد و تمرین نکند شاید نتواند بر حریف خود پیروز شود.

وی با اشاره به اینکه رشته مچ اندازی زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی است افزود: در مسابقات اگر شخص با تجربه باشد کری خوانی ها بر روی او تاثیر منفی نمی گذارد و می تواند هنگامی که دست حریف خود را گرفته است تشخیص دهد که او می خواهد چه فنی بر روی او پیاده کند.

بانوی قهرمان مچ اندازی درباره فنون این رشته ورزشی اظهار داشت: در مچ اندازی سه فن هوک، تاپرول و پرس استفاده می شود که هر کدام زیر مجموعه های خاص خود را دارند. مسابقات این رشته نیز جدول دو حذفی دارد که هر کس می تواند دوبار مسابقه بدهد و اگر این دو مسابقه را ببازد از دور بازی ها خارج می شود. 

احمدپناه گفت: کشور های قوی در رشته مچ اندازی آمریکا، سوئد و ترکیه هستند اما مهد آن در قزاقستان است و مچ اندازهای حرفه ای دارد.

وی تصریح کرد: اکثر مچ اندازها بدنسازی کار می کنند و بیشتر رزمی کارها دست های قوی دارند و تشویق می شوند به سمت این رشته بیایند. وزن کشی و رده وزنی و سنی داریم؛ مچ اندازی به رده های نوجوانان، جوانان، امید، بزرگسالان و مستر تقسیم بندی می شود. 

بانوی قهرمان مچ اندازی درباره سختی پیاده کردن تکنیک های مچ اندازی با هر دو دست افزود: تیمی که به قزاقستان رفتند با هر دو دست مدال آوری داشتند. با تمرین می توان به تمرکزی رسید که همه تکنیک ها را در هر دو سمت بدن داشته باشی و آن ها را با قدرت پیاده کنی.

احمدپناه بیان کرد: از فدراسیون بدنسازی تشکر می کنم چون در این یکسال خیلی تلاش و حمایت کردند ما فکر نمی کردیم اعزام برون مرزی اتفاق بیفتد و خوشحالیم که برای بقیه بانوان راهی باز شد که اتفاق بزرگی بود. 

وی خبر داد: امسال فروردین مسابقات آسیایی مچ اندازی در ایران برگزار می شود و میزبان آن شیراز است؛ برنامه ریزی ها دارد برای میزبانی صورت می گیرد. امیدواریم بتوانیم مقام های خوبی در این رشته کسب کنیم. 

قهرمان مچ اندازی آسیا اظهار داشت: در مسابقات قزاقستان اولین داور خانم ایرانی که توانست قضاوت کند من بودم و چون در کشور دیگری برگزار می شد و من هم تنها بودم برایم سخت بود، برگزاری مسابقات در ایران از این نظر برای ما راحت تر است و دستمان باز است.

احمدپناه عنوان کرد: امیدواریم در ماه های آینده خبرهای بسیار بهتری بشنویم. در تلاشیم تا مقدمات اعزام برون مرزی بانوان در رشته های فیتنس و پاورلیفتینگ فراهم شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در همه استان ها هیئت های ما مسئول کمیته مچ اندازی دارند، چهار دوره مسابقات کشوری در استان های کرمانشاه، ارومیه، گیلان و اردبیل برگزار شد که از آن مسابقات انتخابی تیم ملی صورت گرفت.

کد خبر: 1109147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =