حماس: هیچ رابطه‌ای با سوریه نداریم

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنانی به اظهار نظر درباره موضوعات مختلف ازجمله انتخابات فلسطین، پرونده مبادله اسرا با رژیم صهیونیستی و روابط داخلی و بین‌المللی این جنبش در پرتو تغییرات منطقه‌ای پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره با اشاره به قرار گرفتن نامش در فهرست "تروریسم" آمریکا اظهار کرد: آمریکا حماس و همه گروه‌های فلسطینی را در فهرست تروریسم قرار داده است و قرار گرفتن نام من در این فهرست چیز جدیدی نیست، اما موضوع جدید و جالب این است که آمریکا پیشنهاد پنج میلیون دلاری به کسانی داده است که اطلاعاتی درباره من ارائه دهند، این درحالی است که در صحنه حاضر هستم و پنهان نشده‌ام.

وی افزود: خوشبختانه بیشتر جهان در چارچوب مواضع آمریکا و اسرائیل در خصوص مردم ما به ویژه با توجه به اینکه ما مردمی تحت اشغال هستیم برخورد نمی‌کنند. بنابراین ما به طور رسمی کار می‌کنیم و سفرهای بین‌المللی انجام می‌دهیم.

العاروری درباره احتمال راه‌اندازی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری نیز گفت: دلایل مقاومت در برابر رژیم اشغالگر در غزه، کرانه باختری، اراضی ۱۹۴۸، قدس و خارج از آن وجود دارد. در کرانه باختری در کنار اشغالگری نظامی شهرک سازی رژیم مانند سرطان درحال گسترش است اما مردم ما در کرانه باختری، بارها و بارها، علیه اشغالگری کرده‌اند و با رژیم اشغالگر می‌جنگند و در این راه فداکاری می‌کنند، این بدان معناست که چشم‌انداز ما برای ادامه جنگ تا زمان ریشه کن کردن رژیم اشغالگر پابرجا خواهد بود.

وی ادامه داد: اقدامات رژیم اشغالگر از جمله محاصره فلسطینی‌ها ادامه دارد؛ به همین دلیل مقاومت و قیام‌های ما در آینده ادامه خواهد داشت. در طول نبرد شمشیر قدس (جنگ اخیر غزه)، مردم ما روزانه در هر روستا، شهر و اردوگاه در کرانه باختری در حمایت از مقاومت به خیابان‌ها آمدند و ظرف ۱۰ روز ۳۲ شهید و صدها مجروح تقدیم کردند. معادله‌ای در کرانه باختری وجود دارد که باید از بین برود، این معادله دلبستگی به توهمات حل و فصل و راه حل سیاسی و متعاقباً هماهنگی امنیتی، همکاری و محدود کردن توانایی‌های ملت ماست. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات کرد و مساله فلسطین در این دیدار کاملاً حاشیه‌ای بود و موضوع اصلی ایران بود.

این مقام فلسطینی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برگزاری انتخابات سراسری فلسطین پس از لغو آن توسط محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و برگزاری آن در سایه مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری آن در قدس اشغالی تاکید کرد: محمود عباس پس از توافقات صورت گرفته لغو انتخابات را اعلام کرد و ما شعار نه به انتخابات و نه به راه حل بدون قدس را سر می‌دهیم اما سوال این است که چرا ما با رژیم اشغالگر در مسجد الاقصی، باب العامود و الشیخ جراح درگیر می‌شویم و سپس از آن می‌خواهیم که به ما اجازه برگزاری انتخابات در قدس را بدهد؟ ما می‌توانیم انتخابات را علی‌رغم مخالفت تل‌آویو در قلب قدس برگزار کنیم؛ بگذارید جنگ رخ دهد و به ملت ما که خواستار حق مشروعشان هستند حمله کنند.

نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توافق این جنبش با رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا نیز تصریح کرد: رژیم اشغالگر پس از پایان جنگ اخیر غزه تلاش کرد تا موضوع تبادل اسرا را در پرونده آتش‌بس و رفع محاصره غزه بگنجاند که ما حاضر به پذیرش آن نشدیم؛ چراکه ما معتقد هستیم این پرونده با پرونده‌های دیگر ارتباطی ندارد و ما همچنان بر این مساله تاکید داریم که پرونده تبادل اسرا باید به تنهایی و جدا از پرونده‌های دیگر حل و فصل شود.

وی درباره اظهارات مقامات حماس درباره احتمال برقراری روابط با نظام سوریه نیز افزود: در حال حاضر هیچ رابطه‌ای با نظام سوریه نداریم و هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است. موضع ما این است که در درگیری‌هایی که در داخل کشورهای عربی یا میان کشورهای عربی رخ می‌دهد دخالت نمی‌کنیم؛ چراکه مداخله در این درگیری‌ها و اجازه دادن به آسوده زندگی کردن رژیم اشغالگر به نفع ما نیست. برای ما بهتر است که وقت‌مان را به مبارزه با رژیم اشغالگر اختصاص دهیم.

انتهای پیام

 منبع: ایسنا
 
 

کد خبر: 1109262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =