بزرگمردی که انگلیس را به زانو درآورد که بود؟

سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در مبارزه با انگلیسی‌ها در بوشهر درتقویم به نام روز مبارزه با استعمار انگلیس ثبت شده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، دو قرن مقاومت مردان استعمار ستیز بوشهر در تاریخ ایران اسلامی و جهان ثبت است چرا که در این زمان از راه خلیج فارس بوشهر انگلیسی‌ها 4 بار به ایران  لشکر کشی کردند که هر بار با دلاورمردی‌های مردان جنوب«بوشهر» متجاوزان ناکام ماندند. نقش تاثیرگذاری رئیسعلی دلواری در مبارزات ضد استعماری جنوب ایران  زبانزد عام و خاص است.

 12 شهریور در تقویم با نام روز ملی مبازره با استعمار خارجی ثبت شده است، روزی که یادآور رشادت‌ها و دلیری‌های مردم ایران در حفظ کیان و آب و خاک مرز و بوم‌شان است، اما شاید خیلی از ما ندانیم این روز به چه مناسبت با این عنوان نام گرفته است. ‌حال آنکه کودکان و نوجوانان ما با پخش سریال‌های ساخت شرق آسیا در رسانه ملی با قهرمانان کره‌ای و چینی همانند جومونگ، تسو و... آشنایی کامل دارند، جای بسی تاسف است که دلاورمردان سرزمین‌مان ایران را نشناخته و ندانند روز ملی مبارزه با استعمار به چه دلیل نامگذاری شده و حتی با نام رئیس علی دلواری بیگانه باشند.

رئیسعلی دلواری که بود؟

رئیسعلی فرزند رییس محمد در سال 1261 ش در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت ، جوانی 24 ساله ،بلند همت، شجاع، در صدق و صفا کم مانند و در حب وطن و توکل به خدا ، ضرب المثل بود. اگرچه سواد و معلومات کافی نداشت ،اما پاکی و سرشت و صفات حمیده او زبانزد اطرافیان بود.

رییسعلی بعد از این که قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف ‏ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‏های سنگینی بر آنان وارد کرد.

رییسعلی دلواری این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 ش برابر با 23 شوال 1333 ق در 33 سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید .

آرامگاه رئیس علی دلواری در نجف اشرف است.در قبرستانی بس راز آلود و شگفت.قبرستان وادی السلام در نجف اشرف و در شهری که پیکر پاک امیر مومنان علی (ع) در آن آرمیده است.

رئیسعلی دلواری

منزل شهید رئیسعلی دلواری در دلوار تنگستان به عنوان موزه مبارزه با استعمار

اکنون منزل شهید رئیسعلی دلواری در دلوار تنگستان به عنوان موزه مبارزه با استعمار تبدیل شد و  با نشان دادن ابزارآلات جنگی آن زمان در این موزه گوشه‌هایی از رشادت‌های رئیسعلی دلواری و هم‌رزمانش در مبارزه با استعمار پیر انگلیس و دیگر متجاوزان به نمایش درآمده است. در خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرد بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت بگونه‌ای که در این منزل 4 هزار مترمربعی همرزمان رئیسعلی دلواری جمع می‌شدند و برای مبارزه با دشمن تصمیم‌گیری می‌کردند.

منزل شهید رئیسلی دلواری با 23 اتاق تودرتو  با قدمت بیش از 110 سال  دارای 17  فضا برای حفاظت از اسناد و اشیای تاریخی در مبارزه با انگلیس است.

در این موزه 94 جنگ‌افزار و سند تاریخی مربوط به حماسه‌های مردم استان بوشهر در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و خلیج فارس به نمایش درآمده است.

رئیسعلی دلواری

البته خون رئیسعلی دلواری در قیام مبارزه با انگلیس خشکیده نشده بگونه‌ای که فرزندان رئیسعلی دلواری در عرصه‌های مختلف در مبارزه با متجاوزان از جمله هشت سال دفاع مقدس رشادت‌هایی در مبارزه با استکبار جهانی نشان دادند که شهید نادر مهدوی و هم‌رزمانش در مقابله رودرو با آمریکا در خلیج فارس و غرق کردن هیمنه آمریکا  چنان درسی به متجاوزان آمریکایی دادند تا این آبراه بین‌المللی با خون شهید مهدوی و هم‌رزمانش در تجاوز ظالمان مصون بماند.

در این بین سال قبل رزمندگان نیروی دریایی سپاه پاسداران در جنوب در اوج قدرت و اقتدار در مقابله با متجاوزان انگلیسی و دستگیری آنان در آبهای خلیج فارس نشان دادند که خلیج فارس جای بیگانگان نیست.خون شهید رئیسعلی دلواری هنوز در رگ و جان مرزداران این مرز و بوم  می‌جوشد و وطن به اجنبی نمی‌فروشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =