نحوه مدیریت دوره‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

نحوه مدیریت دوره‌های آموزشی (دوران کرونا) در نیمسال اول ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نحوه مدیریت دوره‌های آموزشی (دوران کرونا) در نیمسال اول ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

تدریس دروس نظری به صورت آموزش مجازی و ترجیحاً ترکیبی (مجازی و حضوری)

تدریس دروس نظری به صورت آموزش مجازی و ترجیحاً ترکیبی (مجازی و حضوری با رعایت فاصله‌گذاری و تعداد محدود و قابلیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی) بوده و لازم است پایش و ارزیابی مستمر نحوه ارائه آنها توسط مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه / دانشکده صورت گیرد.

گروه‌های آموزشی می‌توانند با بررسی و ارزیابی محتواهای تهیه شده در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، این محتواها را جهت آموزش به صورت مکمل، به فراگیران توصیه و در آزمون‌های داخلی نیز به کارگیرند.

در زمینه دروس عملی و آزمایشگاهی نیز برگزاری جلسات به صورت ترکیبی مجازی و حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری و تشکیل گروه‌های کوچک) برنامه‌ریزی شود.

تاکید بر آموزش حضوری در آموزش بالینی دانشجویان تمامی رشته‌ها

ادامه آموزش بالینی دانشجویان درکلیه رشته‌ها، در صورت تکمیل بودن برنامه واکسیناسیون آنها، با توجه به موارد زیر صورت گیرد:

در زمینه دستیاران (رشته‌های بالینی) و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، طبق برنامه‌ریزی روتین نسبت به حضور آنها در مراکز بیمارستانی و دانشکده‌ها برنامه‌ریزی شود.

کارآموزی و کارورزی دانشجویان و دوره‌های آموزش در فیلد (عرصه)، به صورت فعال برنامه‌ریزی و برگزار شود.

تقسیم بندی گروه‌های فراگیران و افزایش تعداد راندها (در صورت امکان)، برنامه‌های آموزش در عرصه و درمانگاه‌های آموزشی، با تسهیم مناسب نسبت فراگیران به فضا صورت بگیرد.

جداسازی گروه‌های فراگیران در برنامه‌های آموزش بالینی (یا آموزش در عرصه) به منظور افزایش هدفمندی آموزش بالینی و بیمار-محور در کنار کاهش تراکم جمعیت فراگیر و برگزاری کشیک‌های آموزشی جبرانی چهار تا شش ساعته مبتنی بر بخش و کلینیک ویژه با گروه‌های کوچک و تسهیم شده فراگیران (برای دانشجویان پزشکی عمومی) از جمله دیگر برنامه‌ها هستند.

میزان مواجهه دانشجویان دوره‌های بالینی با بیماران انتخابی غیرکووید به حداکثر رسانده شود

میزان مواجهه دانشجویان دوره‌های بالینی (و کارآموزی یا کارورزی در عرصه سایر رشته‌ها) با بیماران انتخابی غیرکووید، چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری با رعایت پروتکل‌های ایمنی به حداکثر رسانده شود.

آموزش بالینی اعم از گزارش صبحگاهی و ژورنال کلاب و جلسات علمی ترجیحاً و متناسب با امکانات گروه‌های آموزشی و بیمارستان‌ها بر اساس ترکیبی از برنامه‌های حضوری و غیرحضوری (مجازی) برگزار شود.

استفاده از روش‌های نوآورانه اعم از برگزاری همزمان جلسات آموزشی در سالن‌های موازی برای دسته‌های مختلف فراگیران، و یا آموزش‌های مبتنی بر گزارش مورد (case report) غیرهمزمان و یا سایر روش‌های رایج در دنیای آموزش علوم پزشکی توصیه می‌شود.

در تمامی رشته‌ها، برای برگزاری دوره‌های آموزش تمرینی و مدل (نظیر skill lab یا کارگاه‌های مهارتی) نیز از همین روش‌ها می‌توان سود برد.

گروه‌های آموزشی بالینی (یا درگیر در آموزش در عرصه) با همکاری دانشکده‌های ذیربط باید روی تنوع بخشی به فضاها و دوره‌های آموزش بالینی و در عرصه، با هدف دو منظوره کاهش تراکم حضور در بیمارستان‌ها یا فیلدهای آموزشی، در کنار افزایش کیفیت آموزش بالینی، کارکرده و آنها را برای ارتقای کیفی آموزش به کار گیرند.

این روش‌ها می‌توانند شامل عقد تفاهم نامه / قرارداد با مطب‌ها و درمانگاه‌ها و مؤسسات پزشکی- درمانی-دارویی خصوصی یا سایر ارگان‌ها برای استفاده از محیط‌ها و امکانات آنها به عنوان یک محیط آموزش سرپایی / بستری مکمل،امکان بکارگیری و مشارکت پزشکان عمومی آموزش دیده و متخصصین پزشک خانواده در مراکز جامع خدمات سلامت برای آموزش‌های در عرصه (برای دانشجویان پزشکی عمومی) و تنوع بخشی به پایان نامه‌های آموزشی بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی در کنار امکان نوآوری ‌های گروه‌های آموزشی باشد.

آزمون مبتنی بر حضور فیزیکی شیوه ترجیحی ارزشیابی فراگیران در نیمسال اول ۱۴۰۱-۱۴۰۰

شیوه ترجیحی برگزاری آزمون‌های دوره بالینی، کارآموزی و کاروزی در عرصه، آزمون مبتنی بر حضور فیزیکی (کتبی، یا آزمون‌های مبتنی بر مرکز مهارت‌های بالینی) مبتنی بر رعایت اصول ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی است.

شیوه ترجیحی برگزاری آزمون‌های دروس تئوری، آزمون‌های حضوری الکترونیک مبتنی بر سالن‌های استاندارد آزمون است. در غیر این صورت، برگزاری کتبی آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌شود.

در مواردی که نتوان شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کرد، از آزمون الکترونیک از راه دور، با رعایت تمام ملاحظات صحّت آزمون، بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی برگزاری آزمون‌ها استفاده شود. استفاده از این روش آزمون، به دلیل پیچیدگی‌های اطمینان از عدالت و سلامت در برگزاری آزمون، باید در اولویت آخر باشد.

اساتید می‌توانند از روش‌های ارزشیابی مستمر و روش‌های متنوع جدید و غیروابسته به آزمون‌های کشوری و دانشگاهی، برای سنجش تکوینی و مستمر صلاحیت دانشجو که مبتنی بر توان و مهارت‌های بالینی و حرفه‌ای او است، استفاده کنند.

نتایج مجموع این ارزشیابی‌ها می‌تواند در صورت نیاز به صورت مستقل و یا به عنوان مکمل درکنار سایر ارزشیابی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام 

کد خبر: 1109316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =