چه کسانی موافق بازگشایی مدارس هستند؟

بازگشایی حضوری مدارس، جمعیت بسیاری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و نظرات مختلفی در مورد این موضوع وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در آستانه آغاز سال تحصیلی، اظهارنظرهای متفاوتی از بازگشایی حضوری یا مجازی از سوی مسئولان مطرح می‌شود اما باید دید نظر کسانی که تحت‌تاثیر این تصمیمات هستند، چیست؟ معلم‌ها، دانش‌آموزان و اولیا افرادی هستند که تصمیمات مستقیما بر زندگی آن‌ها تاثیر دارد و به همین جهت پای صحبت آن‌ها نشستیم و نظرشان را درمورد بازگشایی مدارس پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

ملک؛ معلم پایه اول ابتدایی در هرمزگان فکر می‌کند اگر مدارس حضوری باشند و پروتکل‌ها هم رعایت شوند، اتفاق بهتری در مقایسه با آموزش آنلاین است. او عنوان کرد: من هم آموزگارم و هم مادر، برای دختر خودم آموزش آنلاین مناسب نبود؛ گوشی دستش بود و صدای معلم هم پخش می‌شد اما تمرکز نداشت و دنبال بازی بود. او تنها، عصبی و پرخاشگر شده و از تمام فعالیت‌هایش جا مانده است. شرایط مدرسه دخترم خوب است و پروتکل‌ها رعایت می‌شود و من ترجیه می‌دهم مدارس باز شوند. اگر واکسن تایید شده‌ای هم برای کودکان بیاید حتما از آن استفاده می‌کنم.

دردسرهای 《شاد》و نارضایتی معلمان و اولیا

دردسرهای 《شاد》 چیزی است که خانواده‌ها و معلم‌ها را کلافه کرده است. خانم ملک ترجیه داده از خیر نکات مثبت این برنامه بگذرد و از نمونه‌های مشابه خارجی استفاده کند. او از مشکلات آموزش آنلاین می‌گوید: تمام خانواده‌ها شرایط یکسان ندارند؛ من شاگرد بیش‌فعالی داشتم که با مادر همکاری نمی‌کرد و فقط به دلیل علاقه به معلم حاضر بود چند ساعتی سرکلاس بماند. بچه‌های تک فرزند و آن‌هایی که مادرشان کارمند است هم مشکلات خود را دارند. دختر خودم حاضر نیست من به او درس بدهم؛ می‌گوید تو مادر من هستی نه معلمم.

یکی از معاونان آموزشی مدارس هم در ایمنی واکسن‌ها تردید داشت و می‌گفت: همکارم دوز اول واکسن را زد اما بیمار شد و فوت کرد. شش ساعت مدام ماسک زدن و همزمان تدریس کردن، ‌کار دشواری است. بچه‌ها هم ناقلند و من با این وضعیت موافق بازگشایی مدارس نیستم.

افزایش شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی با بازگشایی مدارس

زمانی؛ معلم پایه چهارم ابتدایی از مخالفان بازگشایی مدارس بود و می‌گفت: من وسیله شخصی ندارم و برای رفت‌وآمد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنم که اگر مدارس بازشوند شلوغی این وسایل هم بیشتر شده و خطر رفت‌وآمد بیشتر می‌شود.

من از آموزش آنلاین راضی بودم و آخر هفته‌ها را به تولید محتوا اختصاص می‌دادم اما به دلیل استفاده مدام از لب‌تاپ دچار آرتروز گردن شده‌ام.

برخی از معلمان موافق بازگشایی هم عنوان می‌کردند که تعطیلی مدارس مسافرت‌ها را بیشتر می‌کند و شیوع کرونا بیشتر می‌شود. از طرفی از سرعت اینترنت هم شکایت داشتند و این مشکل را عامل افت کیفیت آموزش‌های آنلاین می‌دانستند.

والدین بچه‌ها هم در این دو سال دردسرها و مشکلات متعددی را تجربه کردند. سمیه خلیلی؛ مادر نیروانا که دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی است، موافق بازگشایی مدارس بود و دلیل این دیدگاه را اینطور توضیح داد: من از روند آموزش آنلاین راضی بودم اما مشکلات خانواده‌ها دوچندان شده و بار کارهایی که بچه در مدرسه انجام می‌داد بر دوش خانواده‌ها افتاده است. از طرفی بچه‌ها در مدارس کارهای گروهی، حس دوستی و همدلی را تجربه می‌کنند و روابط عمومی بالاتری خواهند داشت. امیدوارم شرایط برای بازگشایی مساعد شود تا حداقل در زمستان شاهد بازگشایی مدارس باشیم.

والدین ناراضی‌، بچه‌ها مشتاق

وحید آبسالان پدر سروناز که امسال در پایه دوازدهم متوسطه تحصیل خواهد کرد، موافق بازگشایی مدارس حتی به صورت شیفتی و کاهش ساعت حضور دانش‌آموز در کلاس هم نیست و فعلا به واکسنی که بتواند بچه‌ها را ایمن ‌کند هم اعتماد ندارد. او از روند آموزش در این مدت گفت: از آموزش آنلاین راضی بودیم البته چون مدرسه دخترم غیرانتفاعی است، فکر می‌کنم آموزش‌های بهتری گرفتیم.

نکته جالب تفاوت نظر والدین و بچه‌ها بود؛ سروناز آبسالان دانش‌آموز پایه دوازدهم علی‌رغم نظر خانواده موافق بازگشایی مدارس است و دلیل این موضوع را خستگی و خواب‌آلودگی هنگام آموزش‌های آنلاین می‌داند. سروناز از اپلیکیشن شاد راضی نبود و می‌گفت معلمشان از برنامه‌های جایگزین خارجی برای آموزش استفاده می‌کرد.

مزینانی؛ پدر روژان که دانش‌آموز پایه هفتم است هم از مخالفان بازگشایی حضوری مدارس است اما او اعتقاد دارد که اگر مدارس شیفتی شوند و ساعت حضور ‌کاهش یابد می‌توان از روش حضوری و آنلاین توامان استفاده کرد چراکه از روند آموزش آنلاین رضایت نداشت.

نورالهی؛ پدر ریحانه و حنانه هم فکر می‌کند حضور فرزندانش در مدرسه خطرناک است و با وجود ناراضی بودن از تدریس آنلاین حاضر نیست در هیچ شرایطی آن‌ها را به مدرسه بفرستد مگر اینکه واکسنی برای کودکان تایید شود.
ریحانه اما نظری مخالف پدرش داشت و می‌گفت: برای دانش‌آموزانی که سال آخر هستند یا باید انتخاب رشته کنند، تدریس حضوری مفیدتر است. اینطور تمرکز بهتری داریم، در آموزش آنلاین مدام حواسمان پرت می‌شود.

عبدی‌فرد؛ پدر هستی که از دانش‌آموزان دوره متوسطه است اما از موافقان بازگشایی بود. او می‌گوید: بچه‌ها در آموزش مجازی بی‌سواد می‌مانند.

فاطمه علیمردانی که فرزندش امسال برای اولین‌بار به مدرسه می‌رود معتقد است اگر شرایط به همین وضع بماند، نباید جان بچه‌ها را به خطر انداخت اما اگر همه معلمان و اولیا واکسینه شوند و تمهیداتی برای رعایت پروتکل‌ها درنظر بگیرند، بازگشایی حضوری مفید خواهد بود.

او درخصوص واکسیناسیون کودکان گفت: در این شرایط باید به علم اعتماد کرد و اگر واکسنی برای کودکان تایید شود، استفاده می‌کنم.

لزوم توجه به همه جوانب

نظر مسئولان هم در این باره متفاوت است؛ برخی مانند احمد قویدل؛ عضو کمیته مردمی مقابله با کرونا معتقد هستند که بدون واکسیناسیون حداکثری بازگشایی مدارس جان همه را به خطر می‌اندازد و از آن طرف سرپرست آموزش و پرورش قول رعایت پروتکل‌ها را می‌دهد. در مجموع آنچه از نظرات بر می‌آید نشان نارضایتی از روند آموزش آنلاین است اما باید درنظر گرفت که ریسک بازگشایی حضوری هم بازی با جان جمع بسیاری از مردم است. این تصمیم تعداد زیادی از مردم کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد پس مسئولان باید همه جوانب را بسنجند تا یک بام و دوهوایی که سال گذشته شاهد آن بودیم رخ ندهد. استفاده از نظر کارشناسان خبره حوزه فناوری اطلاعات در بهینه کردن آموزش‌های آنلاین شاید راه بهتری در مقایسه با به خطر انداختن جان مردم باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      2 0
      من اصلا نمی ذارم فرزندم به مدرسه بره مگه دیوونه شدم که اینکارو انجام بدم به ایم مسئولین بی کفایت اصلا رفتن بچه ها به مدرسه کار درستی نیست
    • مریم IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 2
      سلام اگه مدارس باز شوند بهتر است
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      کدوم خانواده‌ها شما رو تحت فشار قرا ر داده چرا از جانب همه حرف میزنید حالا از جون بچه‌ها مون سیر نشدیم با این اوضاع کرونا حضوری بفرستیم اختیار کنید اونایی که دوست دارن حضوری برن