سازمان ملل درباره فقر شدید در لبنان  هشدار  داد

«کمیسیون غرب آسیای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل» (اسکوا) در یک گزارش درباره وضعیت وخیم اقتصادی لبنان و افزایش شدید فقر در این کشور هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، در حالی که برخی کارشکنی‌ها برای ممانعت از کمک کشورهای حامی لبنان برای رفع نیازهای اقتصادی این کشور ادامه دارد، سازمان ملل درباره وضعیت فقر در لبنان هشدار داد.

«کمیسیون غرب آسیای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل» (اسکوا) که یکی از نهادهای زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است، گزارشی درباره تشدید فقر در لبنان طی سال گذشته منتشر کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، طبق گزارش این نهاد سازمان ملل طی سال گذشته فقر در لبنان به «طرز شدیدی» افزایش یافته و هم اکنون زندگی ۷۴ درصد از جمعیت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

در گزارش اسکوا که تحت عنوان «فقر چند بعدی در لبنان: واقعیت تلخ و چشم اندازها» منتشر شده، آمده است: «۸۲ درصد از زندگی جمعیت لبنان تحت فقر چند بعدی قرار دارند».

فقر مورد تعریف و نظر اسکوا فقط مولفه‌های اقتصادی و درآمدی را شامل نمی‌شود بلکه مسائلی نظیر دسترسی به بهداشت، آموزش و رفاه عمومی را هم دربرمی‌گیرد.

بنا بر گزارش کمیسیون غرب آسیای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، نرخ و میزان فقر در لبنان از ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۰ (سال گذشته میلادی) افزایش یافته است.

به گفته این نهاد سازمان ملل، فقر چند بعدی در لبنان از ۴۲ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۸۲ درصد در سال جاری میلادی(۲۰۲۱) افزایش یافته است.

«رولا دشتی» مدیر اجرایی اسکوا با اشاره به انتشار گزارش روز گذشته (جمعه) نهاد تحت امرش بار دیگر خواستار استقرار یک صندوق همبستگی اجتماعی برای رفع بحران بشردوستانه کنونی این کشور شد.

به گفته او، اسکوا در گزارش سال ۲۰۲۰ خود برای اولین بار این پیشنهاد را مطرح کرده بود. طبق این پیشنهاد ۱۰ درصد از ثروتمندترین افراد در لبنان که در گزارش سال قبل گفته شده بود دارای حدود ۹۱ میلیارد دلار ثروت بودند، این امکان را دارند که با ارائه کمک سالیانه یک درصدی از ثروتشان به رفع آلام لبنانی‌ها و کشور کمک کنند.

گزارش تازه اسکوا نشان می‌دهد که از ژوئن ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۱ تورم در لبنان به ۲۸۱ درصد رسید و کاهش ارزش پول و تورم منجر به کاهش قابل توجه سطح زندگی شده است.

در بخشی از گزارش تاکید شده که سهم خانوارهای محروم از مراقبت‌های بهداشتی در لبنان به ۳۳ درصد افزایش یافته است که بیش از نیمی از آنها هم قادر به تهیه دارو نیستند. فقر چند بعدی بسیار شدید، ۳۴ درصد از جمعیت امروز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لبنان در یک سال گذشته و پس از استعفای دولت در پی انفجار بندر بیروت، با مشکلات اقتصادی و سیاسی متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و تحریم‌های آمریکا مشکلات این کشور را بیشتر کرده است.

این مشکلات تا آنجا پیش رفته که ارزش لیره مقابل دلار بشدت کاهش یافته،‌ دارو و سوخت در لبنان در وضعیت بحرانی قرار دارد و هر روز بر مشکلات این کشور به دلیل فشار آمریکا و تشکیل نشدن دولت جدید افزوده می‌شود.

در پی این مشکلات حزب‌الله لبنان بارها از حکومت خواست تا برای بحران سوخت فکری کند اما در پی تذکرهای پیاپی حزب‌الله برای کاهش رنج مردم اقدام به خرید سوخت از ایران کرده و روز عاشورا سید حسن نصرالله از حرکت اولین کشتی سوخت خریداری شده از ایران برای لبنان خبر داد.

روزنامه لبنانی «الاخبار»، روز پنجشنبه از ورود کشتی ایرانی حامل سوخت برای لبنان به آب‌های سوریه خبر داد. طبق گزارش این روزنامه، قرار است کشتی بار خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کند و سپس سوخت مذکور با تانکر به لبنان منتقل خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1109530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =