تنها۲۰درصد دانشگاهیان جذب برنامه‌های فرهنگی می‌شوند/ مرجعیت از دست رفته دانشگاه در دنیا

مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت‌مدرس می‌گوید تنها ۲۰ درصد دانشگاهیان جذب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود.

در همین ارتباط، شهروز شریعتی مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت‌مدرس در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره اولویت‌های فرهنگی این دانشگاه در سال تحصیلی جدید اظهارکرد:دانشگاه تربیت‌مدرس تقویم سالانه و برنامه راهبردی با ۱۴ اولویت برای فعالیت‌های خود دارد و همه فعالیت‌ها نیز در همین چارچوب برنامه‌ریزی و انجام می‌شود. چشم انداز فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت‌مدرس ایجاد دانشگاهی نوآور، با نشاط، دوستدار علم و پایبند به مکارم اخلاق است که امیدواریم با اولویت‌های راهبردی و امکانات موجود و با وجود همه محدودیت‌ها تا حد امکان محقق شود.

وی افزود: به عنوان مصداق مشخص، تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه تربیت‌مدرس به عنوان دانشگاه مولود خودباوری ایرانیان پس از انقلاب اسلامی، ویژه‌برنامه‌های چهل‌سالگی تاسیس دانشگاه در کنار برنامه‌های هدفمند افزایش سواد رسانه‌ای، افزایش سرمایه اجتماعی و حمایت از تولید محتواهای فرهنگی و اجتماعی سودمند، از مهمترین اولویت‌ها در سال آتی خواهند بود.

کار فرهنگی منوط به یک معاونت نیست

شریعتی با اشاره به اثربخشی برنامه‌های فرهنگی ادامه داد: تحقق اثربخشی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مصداق جامعه ‍‌پذیری ثانوی است؛ به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی این اثربخشی برای شخصیت‌های شکل یافته دانشجویان بالغ به سادگی میسر نیست و البته این انتظار هم اشتباه است که تصورشود یک معاونت با نفرات و بودجه بسیار محدود، به تنهایی می‌تواند اثربخشی فرهنگی داشته باشد. کار فرهنگی مانند کندن کوه با سوزن است و در صورت مهیا بودن همه شرایط، باز هم فرآیندی زمان‌بر خواهد بود.

وی تصریح کرد: فرهنگ فضای تنفس است و کار فرهنگی، کاری همگانی است که همگان باید با حسن نیت در آن مشارکت داشته باشند. در مورد فقدان اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ها نیز می‌توان گفت اگر واقعگرایانه بررسی شود، همه مجموعه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در چارچوب امکانات موجود ماموریت‌های خود را که تسهیل‌گری فعالیت‌های جمعی دانشجویان است، کم و بیش انجام می‌دهند. از آن جایی که در بهترین حالت و به علت‌های مختلف از جمله مشغله‌های تحصیلی، کمتر از ۲۰درصد دانشگاهیان جذب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می‌شوند، در نتیجه این اثربخشی کمتر دیده می‌شود.

مرجعیت دانشگاه در دنیا رو به کاهش است

شریعتی در پاسخ به سوالی درباره اثر بخش نبودن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در جامعه، گفت: مرجعیت دانشگاه نه در ایران بلکه در همه دنیا در حال کاهش است و امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هم از این مهم مستثنا نیست. دانشگاه هنگامی که نتواند مسئولیت اجتماعی خود را به انجام رساند، مردم از خود خواهند پرسید سودمندی این نهاد برای آنان و فرزندان خود چیست و این پرسشی جهانی و ملی است که موجب تکوین نسل‌های سوم، چهارم و به تازگی پنجم دانشگاه و ایجاد دانشگاه‌های پلتفرمیک شده است.

مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت‌مدرس اضافه کرد: بر مبنای همین موضوع، حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت‌مدرس با وجود امکانات محدود مادی خود به پشتوانه همراهی بیش از ۵۰ استاد مشاور فعال فرهنگی و برخی دیگر از اساتید متعهد دانشگاه تربیت‌مدرس، برای گفتمان‌سازی و تطبیق مناسب در برابر این تغییرات فرهنگی و اجتماعی تلاش می‌کند. در این چارچوب البته که شرایط فقدان حضور اکثریت دانشجویان در دانشگاه و پسرفت‌های ناشی از این شرایط نیز چالشی جدی بوده است ولی روند شبکه‌سازی اثربخش باز هم رضایت‌بخش است.

برخی هیچ اعتقادی به کار فرهنگی ندارند

شریعتی درباره کمبود بودجه فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه بودجه‌های ویژه فرهنگی دانشگاه مبالغ زیادی نیستند؛ همچنین برخی به کار فرهنگی هیچ اعتقادی ندارند و انحراف از همین بودجه‌های اندک هم به واسطه کسری مداوم بودجه در دانشگاه‌ها زیاد اتفاق می‌افتد. به نحوی که هرچند همه کارهای فرهنگی ماندگار، لزوما بودجه زیادی نیاز ندارد و بیشتر همت جمعی را می‌خواهد؛ اما گاهی حداقل‌ها نیز در این حوزه وجود ندارد و نیازهای فرهنگی، نیازهای ثانوی تلقی می‌شود.

وی افزود: در این مورد به صورت خاص بر این باورم که باید با ابتکارهای مداوم از این موانع عبور کنیم و اگر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جزیره‌ای بودن را کنار بگذارند، با تجمیع منابع محدود فرهنگی کشور باز هم امکان کارهای بزرگ وجود دارد. اگر همه منتظر تخصیص بودجه‌های بزرگ برای انجام کارهای بزرگ فرهنگی باشیم، هیچ‌گاه اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

شریعتی با اشاره به نقش معاونان فرهنگی در اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی تاکید کرد: معاونان فرهنگی و اجتماعی حتما باید الگوی اخلاقی و سرآمد فضائل جمعی دانشگاهیان باشند. اثربخشی معاونان نیز از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است که اجازه می‌خواهم در مورد آن اظهارنظری نداشته باشم؛ اما در دانشگاه تربیت‌مدرس تصور می‌کنم تا کنون خوشبختانه این سرآمدی و اثربخشی معاونان فرهنگی و اجتماعی ولو با تفاوت‌هایی در همه ادوار وجود داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =