درخواست هنرمندان برای تداوم و گسترش حمایت‌های معیشتی

۱۸ ماه محدودیت یا تعطیلی فعالیت گروه‌های مختلف صنفی از جمله هنرمندان سبب شده تا بسیاری از فعالان این قشر در تنگنا قرار بگیرند؛ هرچند که تاکنون دولت اقدامات مختلف حمایتی در نظر گرفته است با این حال فعالان این بخش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم درخواست دارند اقدامات حمایت معیشتی را افزایش دهد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ فعالیت هنرمندان را محدود یا در بیشتر مواقع متوقف کرده‌ است و بسیاری از فعالان این حوزه که راهی جز هنر برای کسب درآمد ندارند، در ۱۸ ماه اخیر با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، چهارم شهریور با یادآوری این مشکلات اعلام کرد، در جلسه دولت همین موضوع مطرح و قرار بر این شد که مجموعه‌های پشتیبان در دولت همانند سازمان برنامه و بودجه بتوانند کمک‌های لازم را داشته‌ باشند.

پویش مشاهنر همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد و جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف اعلام کردند برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط در برابر شیوع ویروس کرونا را تحمل می‌کنند، به تولید و انتشار عام آثار هنری‌ می‌پردازند؛ موسسه هنرمندان پیشکسوت از حامیان این پویش است.

فاضل جمشیدی خواننده سنتی و دبیر پویش مشاهنر، مساله اشتغال هنرمندان را مهم‌ترین مشکل دوران همه‌گیری اعلام کرد و به خبرنگار ایرناپلاس گفت: به عنوان فردی که پویش مشاهنر را راه‌اندازی کردم، در زمان همه‌گیری کرونا به این نتیجه رسیدم که اگر برخی از رشته‌های هنری درست مدیریت شود، از طریق فضای مجازی امکان انجام اقداماتی برای کسب معیشت هنرمندان وجود دارد. این حرف‌های آقای وزیر درباره اشتغال، کرونا و جبران، خوب اما دیر است. به هنرمندان آسیب‌های جدی وارد شده‌ اما عیب ندارد جلوی ضرر را هر وقت بگیرند استفاده است؛ همین امروز شروع کنند.

جمشیدی درباره دلایل مورد توجه قرار نگرفتن اجرای کنسرت‌ها در فضای مجازی و چگونگی امرار معاش هنرمندان در این فضا توضیح داد: مساله فضای مجازی اگر از دست شرکت‌ها و بخش خصوصی خارج شده و به شکل کار فراگیر انجام شود، بهتر از این است که به هنرمندان کمک نقدی کنیم. به این معنی که در همه محله‌ها، شهرداری و سرای محله بتوانند این کار را انجام دهند.

کاری کنیم که نیازی به کمک دولت نباشد

این خواننده موسیقی سنتی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته، صندوق اعتباری هنر، خانه موسیقی، خانه تئاتر، موسسه هنرمندان پیشکسوت، صندوق کارآفرینی امید، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و تعداد دیگر از موسسه‌ها و سازمان‌ها، فعالیت‌هایی برای تامین معاش هنرمندان و کمک به گذران این دوران انجام داده‌اند، گفت: وزیر دولت سیزدهم یک جلسه با حضور همه این موسسه‌ها، سازمان‌ها و پویش مشاهنر برگزار کند تا با هم‌فکری، برنامه‌ها را گسترش دهیم. فناوری پیشرفت کرده و اگر این مجموعه‌ها مصوبه‌های دولت قبل را کامل کنند، باور کنید با یک پنجم پولی که دولت می‌دهد می‌توانیم اقدامی انجام دهیم تا نیازی به کمک دولت نباشد.

مردم می‌توانند برای استفاده از هنر خرج کنند
دولت دوازدهم حدود ۱۸ ماه در دوران همه‌گیری بیماری کرونا فعالیت کرده‌ است و به همین دلیل می‌تواند تجربه‌های با ارزشی در این حوزه داشته باشد. جمشیدی با بیان اینکه تامین معیشت هنرمندان اقدامی سیاسی نیست، ادامه داد: اگر مردم ببینند که با هزینه کم می‌توانند در خانه بنشینند و برای مثال از مجسمه‌ساز، این هنر را یاد بگیرند، به طور حتم در خانه می‌نشینند و این کار را انجام می‌دهند، حتی میزان جابجایی در شهرها هم کمتر و پروتکل‌ها بهتر رعایت خواهدشد.

وی با تاکید بر اینکه مردم برای استفاده از شبکه خانگی، حاضر به پرداخت پول هستند، توضیح داد: چرا همین سرمایه‌گذاری روی هنر نمی‌شود؟ چرا موسیقی خانگی و مجسمه‌سازی خانگی نداشته‌ باشیم؟ ممکن است مخاطب این حوزه کمتر باشد اما باید توجه داشت که هزینه‌ها هم کمتر خواهدبود. مردمی که می‌توانند گوشت و مرغ را با قیمت امروز بخرند، می‌توانند برای استفاده از هنر هم خرج کنند.

شکل‌گیری حافظه تاریخی مدیریتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از برقراری ارتباط با مدیران دوره‌ قبلی داده‌ است.
اسماعیلی با بیان اینکه اتمام دوران وزارت عباس صالحی در وزارتخانه به معنای قطع همکاری با مجموعه وزارت نخواهد بود، بیان کرد: تلاش ما بر این است که از شخصیت‌های فرهنگی همچون آقای صالحی که مایه افتخار کشورند، بهره ببریم و سوابق و تجربه‌های علمی و فرهنگی ایشان ایجاب می‌کند که از نظرهای کارشناسی‌شان استفاده کنیم؛ تاکید رئیس‌جمهوری نیز براین است که در یک فضای تعاملی از تجارب مدیران گذشته بهره برده و آن را به شرایط حال و آینده پیوند بزنیم تا در یک مسیر هم‌افزا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

۹۰ درصد هنرمندان سینما در مضیقه هستند

فعالان حوزه سینما به‌دلیل تعطیلی‌های مکرر ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نتوانستند فیلم‌های خود را منتشر کنند و گاهی هم که امکان اکران وجود داشت، بسیاری از مخاطب‌ها برای جلوگیری از ابتلا از حضور در سینماها خودداری کردند.
وحید فرازان منتقد سینما با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان از جمله فعالان سینما تحت تاثیر شرایط همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ قرار گرفتند، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ساخت فیلم و سریال بسیار کمتر از سال‌های گذشته شده‌ است و افرادی که در این حوزه فعال بودند، حتی زنجیره‌های پایین‌تر مانند تدارکات تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به صورت جاری می‌بینیم بسیاری از کارها تعطیل نشده و سریال‌های شبکه‌های خانگی در زمان همه‌گیری ساخته شده‌ است. باید توجه داشت، همه کارها به صورتی که فکر می‌کنیم تعطیل نشده‌ اما مدت طولانی است که سینماها تعطیل است و فیلم‌هایی که قرار بود امسال و حتی پارسال اجازه اکران بگیرند، نتوانسته ارائه شود، سینماداران تحت شرایط سختی هستند. بخشی از آنها کار می‌کنند اما حدود ۹۰ درصد در مضیقه‌اند.

به گفته وی، هنرمندانی که در شرایط سخت قرار دارند باید شناسایی شوند و توسط صندوق اعتباری هنر، خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و ... مورد حمایت قرار گیرند.

هنرمند نمی‌تواند هنرش را ارائه کند

فرازان با بیان اینکه وزیر ارشاد تاکید خوبی کرده‌ که باید به فکر معیشت هنرمندان باشند، افزود: افرادی را می‌بینم که تحت تاثیر شرایط قرار گرفتند؛ اگر اقتصاد هنر وضعیت خوبی نداشته‌باشد، هنرمندان نمی‌توانند به خوبی فعالیت کنند.
این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران خاطرنشان کرد: سینماگران توقع‌هایی از وزیر دارند که غیر از معیشت به وضعیت فرهنگ و هنر بیشتر اندیشیده شود؛ زیرا اگر سینما را به عنوان یکی از هنرهای مهم ایران بشناسیم که خروجی آن در دیگر کشورها بیشتر از هنرهای دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند مایه افتخار ایران و ایرانی باشد، باید اندیشیده شود که چطور می‌توان این وضعیت را شکوفا کرد تا ایران در زمینه‌های هنری بیشتر دیده‌ شود.

لزوم تقویت اقدامات دولت دوازدهم

صندوق اعتباری هنر در ماه‌های همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ دو بار به هنرمندان کمک نقدی کرد و در شرایط بیمه، برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفت.
فرازان درباره اقدامات این صندوق گفت: حتی اگر بتوانند همین اقدامات را تقویت کنند و ادامه دهند، خوب است. صندوق اعتباری هنر اگر بتواند تقویت شود و برای مثال وام بلاعوض به هنرمندانی ارائه شود که وضعیت معیشتی سختی دارند، به تحمل شرایط کمک خواهد کرد، زیرا افرادی که در کار هنر هستند و منبع درآمد دیگری ندارند، در مضیقه قرار گرفتند.

وی با یادآوری اقدامات انجام شده دولت دوازدهم برای شناسایی هنرمندانی که در شرایط سخت هستند، گفت: تا جایی که می‌دانم زمان آقای صالحی چنین بود و به افرادی که در شرایط سخت بودند، بیشتر کمک شد و امیدوارم با آغاز به کار وزیر جدید این روند تسریع پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 1109572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =