دلیل عدم اجرای پیش فروش مسکن در کشور چیست؟

یک کارشناس مسکن گفت: در صورتی که قرارداد پیش فروش و پیش خرید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود بخش بزرگی از نگرانی مردم رفع خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، نوروزی کارشناس اقتصادی در برنامه میز اقتصادی با بیان اینکه ظرفیت پیش خرید و پیش فروش پروژه‌های مسکونی باعث رونق بازار مسکن می‌شود، گفت: در صورتی که مشکلات حقوقی در این طرح‌ها برطرف شود هم خریدار و هم سازندگان و هر دو طرف شاهد یک معامله برد و برد خواهند بود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه مردم با هزینه کمتری می‌توانند تامین مالی مسکن را انجام دهند، گفت: تامین مالی در این پروژه‌ها باعث می‌شود که هم سازنده و هم خریدار بتوانند با سهولت و با سرعت واحد مسکونی خود را تامین کنند.

نوروزی با بیان اینکه بسیاری از کشورها با استفاده از مکانیزم پیش فروش مسکن توانسته اند مشکل مسکن را در کشور خود برطرف کنند، افزود: متاسفانه در کشور ما هنوز مکانیزم مسکن با مشکل مواجه است و بسیاری از پروژه‌های مسکونی نتوانسته اند از طریق پیش فروش به بازار عرضه شوند و این طرح‌ها هنوز عملیاتی نشده اند.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه باید قانون پیش فروش در کشور اصلاح شود، افزود: در حال حاضر ۴۰۰ واحد مسکونی از طریق پیش فروش به ۱۴۰۰ نفر فروخته شده که این خود باعث بی اعتمادی مردم شده است.

او تو ضیح داد: در ابتدا باید بتوانیم شفافیت را در بازار ایجاد کنیم و طبق قانون با کمک شهرداری و اتحادیه‌های تعاونی قرارداد و پیش فروش را در دفاتر ثبت اسناد ثبت کنیم.

نوروزی با بیان اینکه ثبت این قراردادها باعث می‌شود تعهدات هر دو طرف مشخص شود، افزود: در صورتی که خریدار مبالغ خود را پرداخت نکند طبق قرارداد ثبت شده معامله فسخ می‌شود و در صورتی که سازنده در موعد مقرر واحد را تحویل ندهد قرارداد فسخ و مبالغ به خریدار بازگردانده می‌شود.

کارشناس مسکن یادآور شد: باید اعتبار سنجی و رتبه بندی در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد تا تمامی فعالیت و اقدامات سازندگان در یک بخش جمع آوری و نظرات خریداران در این حوزه درج شود، افرادی که برای پیش فروش اقدام می‌کنند نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند و این اقدام خود در رونق بازار پیش فروش بسیار تاثیر گذار است.

او در ادامه به حساب‌های امانی اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های حساب‌های امانی در بانک مسکن فراهم شده و طبق این حساب تمامی تعهدات سازنده و خریدار به صورت کامل ثبت می‌شود و در قالب یک مکانیزم امن این تعهدات تضمین می‌شود.

نوروزی یاد آور شد: در این حساب امانی فضای معامله این سازنده و خریدار شفاف است و بررسی تمامی جوانب در این حساب امانی صورت می‌گیرد. در حال حاضر تمامی زیر ساخت ها فراهم شده و در صورتی که این طرح اجرا شود بازار مسکن به تعادل قیمتی خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =