بایدن به طالبان در افغانستان باخت

رابرت اوبراین در تازه‌ترین مصاحبه‌ خود با یک اندیشکده آمریکایی درباره حواشی خروج این کشور از افغانستان اظهاراتی را مطرح کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، اندیشکده مرکز نشنال اینترست در ۳۱ اوت (۹ شهریور) در گفت‌وگو با «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، نشستی مجازی را تحت عنوان "اعتبار و قدرت آمریکا در جهان" برگزار کرد. «کریستین ویتون» عضو ارشد اندیشکده نشنال اینترست، به عنوان مجری در این نشست با رابرت اوبراین گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این مصاحبه ویتون این پرسش را مطرح کرد: «پیش از این نشنال اینترست اعلام کرده بود زمانی که در آمریکا انتخابات برگزار شد، توافقنامه میان "زلمای خلیل زاد" با طالبان و دولت سابق افغانستان که مذاکره درباره تقسیم قدرت را اجباری می‌کرد، دچار تغییر شد. پس از برگزاری انتخابات آمریکا، "اشرف غنی" رئیس‌جمهور وقت افغانستان، مذاکرات حُسن نیت با طالبان را متوقف کرد. مجتمع‌های صنعتی نظامی ما به وی گفته بودند که بایدن قصد دارد به همراه ژنرال‌ها، ما را در افغانستان نگه دارد. اکنون پرسش من این است که شما در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشاور امنیت ملی این کشور بودید. آیا شما در قبل و بعد از انتخابات آمریکا، تغییری در سیاست‌های این کشور در قبال افغانستان مشاهده کردید؟»

رابرت اوبراین در پاسخ به این پرسش گفت: «ما به طالبان و اشرف غنی و همچنین احمد زی گفته بودیم که باید مذاکره کنند و همچنین اعلام کرده بودیم که اکنون زمان آن فرا رسیده است که مردم افغانستان آینده‌شان را تعیین کنند. ما به دنبال مذاکره دوجانبه بودیم. مقامات پنتاگون امیدوار بودند که دولت بایدن همه چیزهایی را که در دولت ترامپ روی داده بود تغییر دهد و تغییر سیاست آمریکا در قبال افغانستان یکی از چیزهایی بود که آن‌ها انتظار داشتند.»

این مقام سابق آمریکا در ادامه افزود: «ما پیش‌تر روشن کرده بودیم که آمریکا در نهایت از افغانستان خارج خواهد شد. من معتقد بودم که در دولت بایدن نیز آمریکا از افغانستان خارج خواهد شد. البته هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ما با این حالت از افغانستان خارج و باعث ناراحتی مردم آمریکا شویم، در این میان افرادی جان‌باختند و عده‌ای از آمریکایی‌ها در افغانستان جاماندند. این هرگز جزو برنامه‌های ما نبود. برنامه ما این بود که دولت افغانستان و طالبان باید با حُسن نیت درباره دولت موقت مذاکره می‌کردند.»

رابرت اوبراین در انتها گفت: «ما با حضور نظامیانمان در افغانستان اهرمی قوی در قبال دولت افغانستان داشتیم. ما دولت افغانستان را از لحاظ مالی تأمین می‌کردیم و در این راستا میلیاردها دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی خرج شد. ما در برابر دولت افغانستان اهرم در اختیار داشتیم. ما در برابر طالبان نیز اهرم زیادی داشتیم، زیرا طالبان، به طور خاص در دولت ترامپ درک کرده بود که نمی‌تواند ما را دور بزند و هرگونه حمله به نظامیان و غیرنظامیان آمریکایی با واکنش ویرانگر روبه‌رو خواهد شد.»

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا افزود: «ما اهرم زیادی در قبال طالبان داشتیم، اما متأسفانه در دولت جدید، اهرم ما در قبال هر دو طرف خیلی سریع محو و ناپدید شد. هرگز مذاکراتی انجام نشد. آنتونی بلینکن وقت زیادی را با هر دو طرف صرف کرد، ولی ما بدون آن‌که خروج نظامیان، مترجمان افغان و تجهیزات نظامی را تکمیل کنیم، تصمیم گرفتیم از افغانستان خارج شویم.»

این در حالی است که آنه‌گرت کرامپ-کارنبائر، وزیر دفاع آلمان نیز به شکست سنگین سازمان ناتو در افغانستان اعتراف کرد.

درپی تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای نظامی و غیرنظامی خود از افغانستان پس از گذشت ۲۰ سال اشغالگری در این کشور، ماه گذشته گروه طالبان وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و همزمان با آن «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان، از این کشور خارج شد و قدرت به دست طالبان افتاد. پس از خروج اشرف غنی، برخی کشورها سفارت‌های خود را در کابل تعطیل کردند و یکی پس از دیگری دست به تخلیه نیروها و اتباع خود از افغانستان زدند.

آمریکا طی ۲۰ سال اشغال افغانستان و جنایات خود علیه مردم این کشور، هیچ اقدام مثبت و پایداری برای توسعه سیاسی و پیشرفت افغانستان انجام نداد و بدون این‌که تعهداتش در قبال این کشور را انجام دهد از افغانستان خارج شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد اوضاع کنونی افغانستان ناتوانی پیمان ناتو و آمریکا را برای برنامه‌ریزی مؤثر و هماهنگی اقدامات به وضوح آشکار کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1109619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =