ویژگی‌های یک استاد راهنمای خوب چیست؟

انتخاب استاد راهنمایی که به لحاظ علمی به‌روز باشد و صبر و حوصله کافی برای ارتباط با دانشجو داشته باشند، یکی از رازهای موفقیت در مقطع دکتری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشجوی دکتری شدن، نه تنها پایان مسیر موفقیت نیست، بلکه آغاز مسیری است که به تلاش و پشتکار زیادی احتیاج دارد. موفقیت در دکتری نیاز به تلاش فراوان از سوی دانشجو و همراهی استادی توانمند به لحاظ علمی و ارتباطی است. 

عماد صالحی دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه آزاد است که در زمینه تدریس و مشاوره دانشجویان هم تجربه دارد. با وی در مورد راهکارهای موفقیت در مقطع دکتری گفت‌وگو کردیم.

صالحی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که خروجی اصلی تحصیل در مقطع دکتری، پایان‌نامه و تز است، اظهار کرد: دانشجویان دکتری دقت کنند که باید پس از دوره دکتری حتما یک خروجی مطلوب داشته باشند. پایان‌نامه برای یک دانش‌آموخته دکتری، رزومه به حساب می‌آید و اگر کسی نتواند پایان‌نامه خوبی ارائه دهد، قطعا رزومه خوبی نخواهد داشت.

این دانشجوی دکتری با اشاره به این که پایان‌نامه خوب، پایان‌نامه‌ای است که خروجی‌های مطلبوبی مانند چاپ مقالات در ژورنال‌های معتبر خارجی یا داخلی داشته باشد، افزود: دانشجویان باید از روز اول به فکر پایان‌نامه خود باشند؛ اما در عین حال باید قدم به قدم جلو بروند.

وی با تصریح بر این که استاد، نخستین کسی است که می‌تواند در نوشتن تز و موفقیت در دوره دکتری به دانشجویان کمک کند، گفت: من همیشه به دانشجویان توصیه می‌کنم که سعی کنید استادان را بشناسید، استادان خوب را انتخاب کنید و با آن‌ها رابطه‌ای صمیمی و دوستانه برقرار کنید.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: در دیگر مقاطع تحصیلی مانند کارشناسی یا ارشد، دانشجویان چندان به دنبال انتخاب استاد نیستند؛ اما در مقطع دکتری بسیار مهم است که شما استاد را بشناسید، انتخاب کنید و بتوانید رابطه صمیمی، دوستانه، علمی و تحقیقی خوبی با وی برقرار کنید.

این دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد درباره ویژگی‌های استاد تاکید کرد: استادی که انتخاب می‌کنند باید دارایی ویژگی‌هایی مانند سختکوشی و توانایی علمی بالا در موضوع تحقیقی باشد. همچنین باید حوصله شنیدن حرف‌های دانشجو و راهنمایی وی را داشته باشد.

استاد خوب کسی است که با نرم‌افزارهای تخصصی و روش تحقیق آشنا باشد

وی با بیان این که برخی استاد علاقمند چندانی به تدریس ندارند و در ضمن گفت‌وگو با آنها مشخص می‌شود که علاقه ندارند مطالب را زیاد توضیح بدهند، افزود: این افراد گزینه‌های خوبی برای انتخاب به عنوان استاد راهنما نیستند.

صالحی به‌روزبودن استاد را ویژگی دیگر یک استاد خوب دانست و یادآور شد: استاد باید با نرم‌افزارهای تخصصی و روش تحقیق آشنا باشد. همچنین به زبان انگلیسی اشراف داشته باشد، البته شاید نتواند خوب به انگلیسی صحبت کند؛ اما باید بتواند به دانشجو کمک کند که چه مقالاتی را بخواند و از کجا شروع کند.

این دانشجوی دکتری در پایان اظهار کرد: استاد باید به تحقیق علاقه داشته باشد و سعی کند مدام خودش را ارتقا بدهد تا بتواند به ارتقای دانشجو هم کمک کند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1109641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      مشکل اینه که گاهی استاد را تا روز دفاع نمیتونید بشناسید. خود من در دوره دکتری فکر میکردم استاد خوبی انتخاب کرده ام. مخصوصا اینکه دوره ارشد را هم با همین استاد گذرانده بودم ولی ایشون آن زمان خود واقعیش را به من نشون نداده بود. توی دکتری آنقدرحرفهای بی ربط و رفتارهای نامتعادل ازش دیدم و آنقدر مشکل برام درست کرد که محبور شدم برم ازش شکایت کنم تا بذاره برم دفاع. آنهم در شرایطی که من مقاله در یکی از بهترین ژورنالهای دنیا چاپ کرده بودم و 9 ماه هم از چاپش میگذشت. ایشون آنقدر پشت سر من حرفهای نامربوط زد و با کمک استاد مشاورم(که تازه دم از خداشناسی میزنه) نمیذاشتن برم دفاع که کارشون به حراست دانشگاه کشیده شد. خدا ازشون نگذره. همانطور که من هیچوقت از هیچکدومشون نمیگذرم