انتخاب مدیرعامل از اروپا تا ایران

با توجه به تغییر دولت و تغییرات در وزارت خانه ها، وزارت ورزش هم دچار تغییر شد و حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش جدید انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، سجادی قصد دارد در بدنه مدیریتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تغییراتی را ایجاد کند. به همین دلیل در ادامه از نحوه ی انتخاب مدیرعامل باشگاه بارسلونا و نحوه انتخاب مدیر عامل در ایران را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب مدیرعامل بارسلونا به سبک رئیس جمهور

پس از تشکیل هیات مدیره باشگاه مقرر شد تا هواداران بارسلونا با رای خود از بین هیات امنا و مدیره یک نفر را به عنوان مدیر عامل انتخاب کنند. از آن به بعد باشگاه همانند انتخاب رئیس جمهور دارای انتخابات بوده و هواداران هر ۴ سال در انتخاباتی جالب پای صندوق ها می روند و مدیرعامل بارسلونا را انتخاب می کنند. 

حالا نگاهی بیندازیم به ۵ قانونی که تعریف شده برای اینکه یک فرد بتواند در انتخابات نامزد شود. ۱- تابعیت اسپانیایی داشته باشد و دولت مرکزی اسپانیا را به  رسمیت بشناسد و از فوتبال یا ورزش در راه‌های غیر ورزشی استفاده نکند. ۲- جدا از زبان اسپانیایی به یک زبان زنده دنیا مثل فرانسوی یا انگلیسی آشنایی کامل داشته باشد. ۳- ثروت ثبت شده و رسمی او معادل مبلغی باشد که به عنوان  ضرر مالی احتمالی یک فصل آینده تخمین زده می‌شود و او به عنوان ضمانت به صورت رسمی این ثروت را در گرو بانک معتمد قرار دهد. ۴- سابقه مدیریت ورزشی داشته باشد یا فارغ التحصیل  دانشکده علوم ورزشی یا مدیریت منابع انسانی باشد و یا در امتحان اطلاعات عمومی فیفا نمره بالایی گرفته باشد و همزمان مدیریت را به عنوان یک تجربه کاری در کارنامه خود داشته باشد. ۵- با مقاصد سیاسی مدیریت نکند و به دنبال شهرت نباشد،  هرگز سخنرانی اجباری نداشته باشد و زمانی اظهارنظر کند که اصحاب رسانه از او دعوت می کنند و هرگز میهمانی برای بیان عقیده خود ترتیب ندهد. این 5 موضوع مهم تنها یک دهه عمر کردند و پس از آن هرگز در فوتبال اسپانیا دنبال نشدند. اما مدیرعامل طبق نظر هواداران انتخاب خواهد شد.

ایران و انتخاب مدیرعامل با لابی و رفاقت

ایران در رشته های ورزشی با کشور های اروپایی تفاوت دارد، در فوتبال و انتخاب مدیرعامل هم از این قاعده مستثنی نیست. در ایران نطر هواداران که صاحبان اصلی باشگاه ها هستند هیچ تاثیری در انتخاب ندارد و مدیر عامل با لابی و یا رفاقتی که با وزیر ورزش یا معاونینش دارد روی کار می آید، این افراد با داشتن عملکرد ضعیف و نارضایتی هواداران هم برکنار نخواهند شد و تحت حمایت رفیقان خود در وزات خانه هستند. البته با آمدن سجادی خبر هایی مبنی بر واگذاری انتخاب مدیرعامل به پیشکسوتان و هواداران است که امیدواریم این روند به مرحله ی اجرایی برسد و فوتبال ایران از انتخاب های کثیف و افراد غیر فوتبالی فاصله بگیرد.

*علیرضا آذربرزین

کد خبر: 1109655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =