عملکرد جزیره‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی در پرداخت حق‌الزحمه واکسیناسیون

دبیر سلامت شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی نباید به صورت جزایر خودگردان نسبت به اتخاد تصمیماتی در راستا حق‌الزحمه واکسیناسیون یا سایر امتیازات به دانشجویان اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در قالب کار دانشجویی در فرآیند واکسیناسیون عمومی مشارکت دارند. از طرفی وزارت بهداشت نیز برای حق‌الزحمه این دانشجویان مبلغی را مصوب کرده اما این مبلغ در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی یکسان نیست و با تکیه بر پتانسیل‌های مالی دانشگاه یا پیگیری‌های شورای صنفی دانشگاه افزایش می‌یابد.

در این راستا در گفت‌وگو با دبیر سلامت شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت به جزئیات دریافتی دانشجویان و عملکرد معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی در فرآیند واکسیناسیون پرداخته‌ایم.

بحران کووید-۱۹ فشار مالی سنگینی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وارد کرده است

حسن راستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به شیوع ویروس کرونا و طولانی شدن پیک پنجم اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بحران کووید-۱۹ فشار مالی سنگینی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وارد کرده است. از طرفی هم‌زمانی پیک پنجم کرونا با واکسیناسیون عمومی کشور منجر به افزایش حجم کاری این دانشگاه‌ها شده است. در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی طبیعتاً به استفاده از نیروی کار رایگان بی‌میل نیستند و تمایل دارند تا حد ممکن از نیروهای داوطبانه با رویکرد جهادی در فرآیند واکسیناسیون عمومی استفاده کنند؛ متاسفانه در چنین شرایطی حق دانشجویان پایمال خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی، به تخصص دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیاز دارد. در این راستا دانشجویان به طور کاملا تخصصی در فرآیند واکسیناسیون شهروندان ایفای نقش می‌کنند، در گذشته چنین اقداماتی توسط آن‌ها در مراکز بهداشت نیز صورت می‌گرفت.

دبیر سلامت شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری نامه‌ای از سوی مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در زمینه حق‌الزحمه دانشجویان بالینی ارسال شد که شامل حال دانشجویان پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی می‌شد. در این نامه حق‌الزحمه کار دانشجویی ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان برای دانشجویان کارشناسی در نظر گرفته شده بود.

معاونت بهداشت دانشگاه‌ها ابلاغیه معاونت پرستاری وزارت بهداشت را قبول ندارند

وی افزود: از آنجایی که معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی خود را مجزا از معاونت پرستاری مجزا می‌دانند، ابلاغیه معاونت پرستاری وزارت بهداشت را قبول ندارند. از طرفی مبلغ ۵ هزار و ۸۰۰ تومان مربوط به کارهای فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها بوده؛ به طوری که می‌توان ادعا کرد تا کنون کار دانشجویی چندانی زیر نظر معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت نگرفته است. متاسفانه خلأ قانونی در این بین وجود دارد. از طرفی بخشنامه‌ای که از سوی آیت‌الله رئیسی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد و از مبلغ دریافتی ۳۰ هزار تومان حکایت داشت، این بخشنامه شامل حال پرسنل رسمی یا قراردای دانشگاه‌ای علوم پزشکی می‌شد.

راستی بیان کرد: شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت تصمیم گرفت نسبت به ساماندهی میزان حق‌الزحمه دانشجویان علوم پزشکی اقدام کند، به‌طوری که میزان حداقلی مبلغ کار دانشجویی به طور یکسان در تمامی نقاط کشور لحاظ شود. در این راستا نامه‌ای به مسئولان امر ارسال و در آن بر کلمه «حداقلی» نیز تاکید شد. شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با ذکر کلمه میزان حداقلی حق‌الزحمه  در نظر دارد دست شورای‌های صنفی را در میزان پرداختی کار دانشجویی باز بگذارد تا سقف پرداختی حق‌الزحمه به دانشجویان علوم پزشکی تا ۳۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کند.

تمایل دانشگاه‌های علوم پزشکی برای استفاده از پتانسیل دانشجویان بومی در فرآیند واکسیناسیون

وی با اشاره به تمایل دانشگاه‌ها بر استفاده از دانشجویان بومی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای فرآیند واکسیناسیون از دانشجویانی بومی استفاده می‌کند، زیرا مسائل رفاهی خوابگاه، سرویس و... شامل حال این دانشجویان نخواهد شد. از طرفی هزینه رفت و آمد دانشجویان به شهرهای بزرگ بالا است، در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مسائل رفاهی لازم را برای این دانشجویان در نظر بگیرد. سرویس‌های ایاب و ذهاب زیر نظر معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها است. معمولا معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها به دلیل آنکه واکسیناسیون زیر نظر معاونت بهداشت دانشگاه‌ها است، همکاری لازم را با معاونت‌ بهداشت در راستای تامین امور رفاهی دانشجویان ندارند.

ضرورت لحاظ کردن بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای دانشجویان بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی

دبیر سلامت شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: به اعتقاد من، امتیازاتی که به مدافعان سلامت تعلق می‌گیرد نسبت به پرداخت حق‌الزحمه به دانشجویان ارجح‌تر است و می‌تواند در آینده آنان تاثیرگذار باشد. ممکن است دانشجویانی که در فرآیند واکسیناسیون مشارکت می‌کنند، در شرایط بالینی دچار مشکل شوند، در این راستا باید تمهیدات لازم در راستای بیمه مسئولیت حرفه‌ای این دانشجویان نیز لحاظ شود. در صورتی که اتفاقی ناگوار هنگام کار دانشجویان رخ دهد و بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای آنان لحاظ نشده باشد، پرداخت تمام دیه فرد آسیب دیده بر عهده دانشجویان است.

تصمیمات جزیره‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای میزان پرداخت حق‌الزحمه به دانشجویان

وی در پایان گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید از وزارت بهداشت بخواهند چنین امتیازاتی را برای دانشجویان علوم پزشکی در نظر بگیرد. دانشگاه‌های علوم پزشکی نباید به صورت جزایر خودگردان با توجه به پتانسیل مالی و پیگیری‌های شورای صنفی، تصمیمات مختلفی را در راستای میزان حق‌الزحمه یا سایر امتیازات به این دانشجویان اتخاذ کنند؛ زیرا فعالیت‌های دانشجویان در تمامی مراکز واکسیناسیون کشور مشابه یکدیگر است و باید امتیازات یکسانی برای آنان مد نظر قرار داده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =