آمارهای علم‌سنجی نشان‌دهنده مشارکت علمی و بین‌المللی دانشمندان ایرانی است

وزیر علوم با اشاره به همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشمندان ایرانی بر اساس آمارهای علم‌سنجی گفت: این آمارها نشان می‌دهد دانشمندان، دانش‌پژوهان و دانشجویان علوم باغبانی کشورمان مشارکت بین‌المللی خوبی دارند و با کشورهای زیادی همکاری دارند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل در «دوازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران» که یکشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار شد، باتاکید بر اینکه نباید فقط به کمیت اکتفا کرد، اظهار کرد: یقیناً کیفیت بسیار مهم است و ما باید در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پی افزایش کیفیت و کیفیت‌بخشی به آموزش و پژوهش باشیم.

وزیر علوم همچنین به اهمیت علم‌سنجی و دانش علم‌سنجی اشاره کرد و گفت: دانش علم‌سنجی پایه و مبنای نمایه‌سازی مستندات علمی است و در حقیقت این دانش به ما کمک می‌کند تا از کارهای موازی و تکراری جلوگیری کنیم و بهره‌وری سیستم علمی را افزایش بدهیم.

زلفی‌گل با اشاره به اهمیت گزارش علم سنجی گفت: بر این اساس تعداد مقالات منتشرشده در رشته باغبانی در آمار پایگاه استنادی اسکوپوس / الزویر سه هزار و ۵۲۴ مستند علمی و در پایگاه استنادی آی.اس.آی./تامسون‌رویترز هزار و ۵۶۶ سند علمی نمایه شده است. رتبه ایران در باغبانی در دنیا رتبه هفدهم است. هرچند انتظار داریم در سال‌های آینده این رتبه رشد بیشتری داشته باشد.

وزیر علوم با اشاره به همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشمندان ایرانی بر اساس آمارهای علم‌سنجی گفت: این آمارها نشان می‌دهد دانشمندان، دانش‌پژوهان و دانشجویان علوم باغبانی کشورمان مشارکت بین‌المللی خوبی دارند و در راستای دیپلماسی علمی بسیار فعال بوده و با کشورهای زیادی همکاری دارند.

دیپلماسی علمی کشور باید همسایگان را مورد توجه قرار دهد

زلفی‌گل با اشاره به برنامه‌های مدیریت خود در وزارت علوم گفت: در این دوره از مدیریت آموزش عالی، دیپلماسی علمی تعاملی را سرلوحه کار قرار می‌دهیم و نهایت تلاشم را خواهم کرد با بسترسازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زمینه لازم را برای دیپلماسی علمی و فعالیت‌های تحقیقاتی مشارکتی با کشورهای جهان افزایش بدهم. تلاش خواهم کرد ردیف ویژه‌ای در بودجه ملی برای حمایت از دیپلماسی علم قرار دهم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در دیپلماسی علمی صرفاً کشورهای پیشرفته مدنظر ما نیست، گرچه خوب است که با کشورهای پیشرفته بیشترین تعامل را در راستای انتقال دانش و فناوری داشته باشیم، گفت: کشورهای همسایه ما بیش از ۶۳۰ میلیون نفر جمعیت دارند. نمی‌توانیم به کشورهای همسایه بی‌تفاوت باشیم. دانشمندان ما باید نهایت تلاش‌شان را بکنند که با این کشورها تعامل علمی، هم در پذیرش دانشجو، رفت‌وآمد علمی و هم در تأسیس دانشگاه داشته باشند.

وزیر علوم همچنین ادامه داد: زمانی که از مرزهای کشورهای همسایه تاجر و دانشمند عبور کند، سرباز عبور نخواهد کرد و هرچه دانایی کشورهای همسایه ما افزایش پیدا کند به همان میزان امنیت کشورها افزایش پیدا می‌کند و امنیت کشورهای همسایه ارتباط مستقیم با امنیت کشور ما دارد.

پازل علمی ایران باید در راستای سلامت جسم و روح، آرامش و آسایش انسان باشد

وزیر علوم با اشاره به اینکه هر رشته علمی کارکرد خاص خودش را دارد، گفت: رشته‌های مختلف علمی تکه‌های جورچین و پازل علمی کشور ما را تشکیل می‌دهند. غافل شدن از هر رشته و کم‌اهمیت جلوه دادن آن باعث می‌شود آن پازلی که شکل می‌گیرد، پازل قشنگ و جورچین خوبی نباشد. بنابراین باید همه رشته‌های علمی را مدنظر قرار دهیم و در راستای توسعه آنها گام برداریم.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه سلامت جسمی از طریق رشته‌های پزشکی و کشاورزی تأمین و تضمین می‌شود، گفت: در واقع علوم بشری سلامت جسمی و روحی انسان را تأمین می‌کنند و رشته‌های علوم انسانی هم، سلامت روحی بشر را تضمین و تأمین می‌کنند. بنابراین نمی‌توانیم سلامت جسمی و روحی را از هم تفکیک کنیم. رشته‌های علمی و تحقیقات بین‌رشته‌ای، بین سلامت جسمی و روحی پیوند برقرار می‌کنند. رشته علوم باغبانی ویژگی منحصر به فردی دارد و سلامت جسمی و روحی را همزمان تامین می‌کند. علوم باغبانی دانشی چندوجهی است، چرا که باعث سلامت روحی و جسمی توامان می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت آسایش و آرامش بشر گفت: آسایش و آرامش بشر هم نتیجه کارکردهای علوم و فناوری است. آسایش را رشته‌های فنی و مهندسی با اختراعات و تولید فناوری، زمینه زندگی راحت‌تر و کیفی‌تر بشر را مهیا می‌کنند. اما رشته‌های علوم انسانی، علوم دینی و مذهبی آرامش روحی بشر را تضمین می‌کنند.

زلفی‌گل با اشاره به علوم حقوق و علوم دینی گفت: رشته‌های حقوق زمینه و بستر هدایت جامعه را در قالب قانون تأمین می‌کنند و مدیریت جامعه را بر عهده دارند. رشته‌های علوم انسانی شرایطی را ایجاد می‌کنند که کنترل‌های بیرونی که اصل آن قانون و مقررات است در اثر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت انسان‌ها فراهم شود. اما رشته‌های دینی و مذهبی هم زمینه کنترل‌های درونی، اخلاق، ایمان و ادب و تقوا را ایجاد می‌کند. کنترل‌های درونی در کنار کنترل‌های بیرونی معنا پیدا می‌کند. برای اینکه بشر آسایش و آرامش پیدا کند، هم به کنترل‌های درونی نیاز دارد و هم کنترل‌های بیرونی.

وی در پایان افزود: اگر می‌خواهیم انسان سلامت جسمی و روحی، آرامش و آسایش داشته باشند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت‌های متولی علم و آموزش و پژوهش و فناوری باید قدر بینند و در صدر نشینند. به همین دلیل قدردان شما دانشمندان و دانش‌پژوهان هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =