تجویز بی رویه فاویپیراویر و رمدسیور در استان مرکزی صحت ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان این که تجویز بی رویه فاویپیراویر و رمدسیور در استان صحت ندارد، گفت: با وجود اختلاف نظری که در مورد تاثیر مصرف این داروها وجود دارد؛ اما هنوز دلیلی قطعی برای بی‌تاثیری آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اراک خبرگزاری ایسکانیوز، منابع محلی استان مرکزی چندی پیش، از تجویز بی‌رویه و خارج از چهارچوب رمدسیور و فاویپیراویر در این استان خبر دادند. درباره صحت این ادعا با سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت‌وگو کردیم.

جمالیان ضمن رد قاطعانه این ادعا، اظهار کرد: آنچه مدتی پیش در ایسکانیوز تحت عنوان اعلام دکتر عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا، درخصوص عدم تاثیر قطعی فاویپیراویر و رمدسیور در بهبود بیماران کرونا منتشر شد، صحت ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: معاونت درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای با اشاره به جلسه‌ای که در ستاد ملی برگزار شد، اعلام کرد داروی فاویپیراویر بر بیماری کرونا بی‌تاثیر است. دکتر عابدینی دبیر ستاد ملی کرونا، فردای آن روز، در نامه‌ای خطاب به وزیر صراحتا اعلام کرد؛ چنین چیزی صحت ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: اگرچه تاثیر داروی فاویپیراویر زیر سوال است و در دنیا بین اساتید اختلاف نظر در این خصوص وجود دارد؛ اما نتیجه‌ای که به طور قطعی و علمی نشان‌دهنده عدم تاثیر کامل این دارو باشد، وجود ندارد.

جمالیان افزود: برخی پزشکان معتقدند تجویز فاویپیراویر در مراحل ابتدایی بیماری در جلوگیری آسیب جدی ریوی می‌تواند موثر باشد و میزان بیماران بستری را کاهش دهد؛ اما اگر داروی رمدسیور به موقع و در فاز التهاب ریوی تجویز شود، کاملا موثر است و نتایج علمی هم گویای این موضوع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان این که در حال حاضر هم متخصصان داخلی و عفونی ما هم برحسب نیاز بیمار این دارو را تجویز می‌کنند و هیچگونه تجویز بی‌رویه‌ای در استان صورت نپذیرفته است، گفت: چنانچه این دارو در داروخانه‌های دولتی وجود نداشته باشد، باعث ایجاد بازار سیاه این دارو و در پی آن قیمت‌های نجومی و غیرواقعی می‌شود. این اتفاق در بسیاری از استان‌هایی که درگیر پیک پنجم بودند، رخ داد!

وی با اشاره به این که با برنامه‌ریزی که پیش از پیک پنجم صورت گرفت، این داروهای کمیاب به میزان قابل توجهی تهیه شد و هیچگونه رانتی در داروخانه‌های دولتی استان نداریم، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود تجویز بی‌رویه این داروها را در استان داریم، صحت ندارد. علت مصرف بالای این داروها تعداد بالای مبتلایان در پیک پنجم بود و این تجویز هیچگونه امتیازی برای پزشکان ندارد.

جمالیان با تصریح بر این که ما به عنوان متولی سلامت مردم استان وظیفه داریم که داروهای مورد استفاده بیماران کرونایی را به اندازه‌ای تامین کنیم که در مواقع ضروری نیاز به صرف وقت و هزینه گزاف برای تهیه آنها نباشد، اظهار کرد: در هفته گذشته بیش از سه هزار و 500 بیمار کرونایی داشتیم که تنها ۲۵ درصد آنها بستری شدند و از این تعداد، ۱۵ درصد بستری دائم، ۱۰ درصد بستری موقت و ۷۵ درصد اصلا دارویی برایشان تجویز نشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =