محیط دانشگاه‌ها بسیار سالم است/ عملکرد موفقیت آمیز دانشگاه‌ها در جلوگیری از آسیب‌های روانی

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دانشگاه‌ها در جلوگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی عملکرد موفقیت آمیز داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سلامت روان دانشجویان آن هم در شرایطی که کشور با مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امکان دارد برخی از نو دانشجویان دارای مشکلات روانشناختی باشند که توجه نکردن به آن‌ها می‌تواند در طولانی مدت، مشکلات متعددی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

در همین ارتباط، کیومرث فرح بخش رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به آسیب‌های روانشناختی دانشجویان اظهارکرد: شرایط فعلی کشور می‌تواند از شخصی را از لحاظ روانشناختی دچار مشکل کند؛ خوشبختانه دانشجویان نسبت به دیگر اقشار جامعه دچار آسیب‌های روانی کمتری می‌شوند؛ اما همین میزان کم نیز نیازمند کمک و هدایت از سوی مراکز مشاوره است.

وی افزود: سال گذشته با تمامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تمامی مقاطع تماس تلفنی برقرار کردیم تا دانشجویانی که از لحاظ روانی و حتی مالی دچار مشکل شوند، مورد حمایت قرار بگیرند. البته خوشبختانه تعداد دانشجویانی دچار مشکل بودند آنچنان زیاد نبود؛ اما به هرحال وجود حتی یک دانشجوی آسیب دیده نیز برای ما مهم است و باید مورد حمایت قرار بگیرد.

فرح بخش درباره نوع آسیب‌های اجتماعی دانشجویان گفت: واقعیت امر این است که بخشی از دانشجویان مشکلات اجتماعی و روانشناختی خود را بازگو نخواهند کرد؛ در این بین اما مشکلات مالی، آموزشی، سوء رفتار از سوی افراد دیگر، از جمله آسیب‌هایی است که در چند سال گذشته دانشجویان با آن مواجه شده‌اند. متاسفانه یکی از موضوعاتی که شاید کمتر به آن توجه شود، سوء رفتارهای عاطفی، اجتماعی، مالی و... با دانشجویان در محیط خانواده و اجتماع است که باعث بروز سلسله مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و بحران هویت خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: براساس طبقه بندی اختلالات روانی انجمن روانپزشکان آمریکایی(DSM۵) اگر شیوع اختلالات روانی را در جامعه مورد بررسی قرار دهیم و جمع بندی کنیم، به طور طبیعی ۳۰ تا ۳۵ درصد مردم در شرایط روحی و روانی نامناسبی قرار دارند که نیازمند مداخله روانشناسان و مشاوران هستند. خوشبختانه این آمار در جامعه دانشگاهی به دلیل اینکه جزء اقشار فرهیخته و گلچین شده جامعه محسوب می‌شوند، بسیار کمتر است. به طوری که طبق آخرین غربال‌گری روانی که انجام شده است، از بین ۱۵ هزار دانشجو حدود ۵۰ الی ۱۰۰ دانشجو دچار مشکلات روانشناختی بوده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دانشگاه در کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی دانشجویان بیان کرد: موفقیت دانشگاه‌ها منوط به این است که دانشجویان فرهیخته و توانمند به جامعه تحویل دهند؛ اینکه دانشجویان بعد از دوران فارغ التحصیلی، سوء رفتارهایی مانند مصرف الکل یا مواد مخدر را داشته باشند، نوعی فاجعه برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

فرحش بخش اضافه کرد: با تمامی این تفاسیر اما بر خلاف نظر برخی دوستان که صرفا به مسائل منفی توجه دارند، معتقدم دانشگاه‌های ما دارای محیطی سالم هستند و عقیده دارم درحال حاضر خروجی‌های دانشگاه‌ جامعه را به سمت جلو هدایت می‌کنند. درواقع برخی پیشرفت‌های علمی، پژوهشی و اقتصادی در چندسال گذشته، مدیون دانشگاهیان است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علامه در پایان خاطرنشان کرد: بنظر بنده دانشگاه‌ها در حوزه جلوگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی عملکرد موفقیت آمیزی داشته‌اند؛ البته سلامت روانی دانشجویان صرفا مربوط به مراکز مشاوره نیست بلکه مولفه‌های دیگری از جمله مسائل آموزشی و استادان نیز در این زمینه نقش اساسی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =