کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک: عملیات نظامی آمریکا در افغانستان وارد مرحله جدیدی می شود

مقام دفاعی-امنیتی سابق آمریکا معتقد است، در حالی که ایالات متحده رسما پایان عملیات نظامی خود در افغانستان را اعلام کرده، اما عملیات نظامی واقعا پایان نمی‌یابد؛ بلکه وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، این روزها بحث‌های مختلفی در ارتباط با 20 سال اشغالگری آمریکا در افغانستان و نحوه عجیب خروج از این کشور وجود دارد. اکثر تحلیلگران آمریکایی و بین‌المللی، خروج شتابزده آمریکا از افغانستان را تقدیم کردن این کشور به طالبان و فراهم کردن بستر حکمرانی این گروه می‌دانند. اما عده‌ای دیگر از جمله «باری پاول» –معاون اندیشکده «شورای آتلانتیک» و از کارشناسان برجسته آمریکایی در این خصوص نظر متفاوتی دارد.

این کارشناس آمریکایی که سابقه طولانی خدمت در وزارت دفاع و شورای امنیت ملی در دوره ریاست جمهوری اوباما و جورج بوش را نیز در سوابق خود دارد، معتقد است در حالی که ایالات متحده رسما پایان عملیات نظامی خود در افغانستان را اعلام کرده، اما عملیات نظامی واقعا پایان نمی‌یابد؛ بلکه وارد مرحله جدیدی خواهد شد. به باور او ایالات متحده همچنان منافع زیادی در افغانستان دارد: از جمله تخلیه شهروندان آمریکایی، ائتلاف و متحدان افغان و جلوگیری از حملات تروریستی دیگر توسط القاعده و سایر گروه‌ها.

وی در ادامه اظهارات خود می‌افزاید: هر دو هدف مذکور و اهداف دیگری که آمریکا در افغانستان دارد، مستلزم کار بسیار بیشتر (اعم از دیپلماتیک و نظامی)، زمان بیشتر و منابع ملی کافی است. از نظر این کارشناس با سابقه آمریکایی، ایالات متحده اکنون باید با توجه به اجرای ضعیف خروج از افغانستان، اقدامات زیادی برای تقویت اتحادهای خود در منطقه انجام دهد. وی در انتهای تاکید می‌کند، اگر ایالات متحده بخواهد از این مرحله خطرناک طوری عبور کند که به امنیت و شأن خود را خدشه‌دار نکند، باید تلاش‌های بسیار فراگیری انجام دهند.

البته مشکل اصلی اینجاست که «باری پاول» دقیقا منظورش را از اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد، بیان نمی‌کند!

انتهای پیام/

کد خبر: 1109825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =