وضعیت کتاب‌های کودک در ایران چگونه است؟

خانواده‌ها باید دلشان به‌حال بچه‌ها بسوزد، دستش را بگیرند، از کتاب‌فروشی کتاب بخرند، آن را برای بچه بخوانند و درباره‌اش صحبت کنند تا علاقه‌مندی به مطالعه بالا برود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در وضعیتی که از یک‌سو شاهد بی‌توجهی به محتوای کتب کودک و نوجوان هستیم و از سویی دیگر، سرانه مطالعه در بین این نسل به شدت رو به کاهش است، زمان آن رسیده تا استانداردهای کتب کودک و نوجوان رعایت شده و بر محتوای آن‌ها توجه شود چراکه این روزها به‌راستی وضعیت نگران‌کننده تولید کتاب‌ کودک و نوجوان در ایران را شاهد هستیم.

ضرورت ارزیابی کتاب‌های مرجع فارسی کودکان و نوجوانان با معیارهای جهانی، رعایت کردن الزامات قصه‌گویی دیجیتال و افزایش سهم جایگاه بودجه‌ریزی دولت برای مؤسسات ادبی و تشکل‌های غیردولتی ویژه ادبیات کودک و نوجوان، بر ماهیت و کارکردهای بازی، آموزشی و فکری در کتاب‌های تولید شده در این عرصه، تدوین معیارهای مدونی برای خلق تصاویر کتاب‌های کودک و نوجوان در کانون و سایر انتشاراتی‌ها، تلاش در راستای افزایش سرانه مطالعه در خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان به دلیل هجوم بازی‌های رایانه‌ای و پویانمایی و فیلم‌های بی‌کیفیت شبکه‌های تلویزیونی ازجمله مواردی است که از سوی کارشناسان حوزه کتاب بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک در تشریح بزرگ‌ترین مشکل حوزه ادبیات کودک و نوجوان در مقطع کنونی مطرح کرد: الآن خانواده‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی بچه‌ها دارند. آن‌ها باید از هر مؤسسه، نهاد و سازمانی چشم بپوشند و به یاد بیاورند این بچه‌ها به دعوت آن‌ها به این دنیا آمده‌اند. باید زحمت بکشند، وقت بگذارند، خوراک خوب و لازم را از میان آثار منتشرشده پیدا کنند، با بچه‌های خود بخوانند و درباره آنچه خوانده‌اند حرف بزنند تا بچه‌ها علاقه‌مند شوند. مشکل اصلی ما این است که سطح مطالعه در کشور بسیار پایین است و سطح توجه به ادبیات بومی هم همین‌طور.

رحماندوست ادامه داد: از هیچ ‌سازمان و نهادی هم اکنون با برنامه‌هایی که وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت پاسخ بدهد و فقط خانواده‌ها هستند که باید دلشان به‌حال بچه‌ها بسوزد، دستش را بگیرند، از کتاب‌فروشی کتاب بخرند، آن را برای بچه بخوانند و درباره‌اش صحبت کنند تا علاقه‌مندی به مطالعه بالا برود. مشکل اصلی ما الآن بی‌توجهی خانواده‌ها به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی به بچه‌هایی است که باید کتاب بخوانند تا فردای آن‌ها بهتر شود.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علیرضا سبحانی ‌نسب، رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم با بیان اینکه کتاب کودک و نوجوان متولی ندارد، عنوان کرد: متولی نداشتن کتاب کودک و نوجوان موجب شده تا عده‌ای از این زمینه مناسب برای بهره جستن اقتصادی سودجویی کنند. نتیجه سودجویی آنان تخریب فرهنگ شده است. نشر کتاب کودک یکی از فعالیت‌های اقتصادی جذاب و با شخصیت است که خیلی‌ها علاقه‌مند آن شده‌اند اما به‌راستی‌که تا وقتی این جذابیت به نفع فرهنگ و کودک این مرزوبوم باشد خوب است؛ ولی گاهی عده‌ای وارد این گود می‌شوند که اساساً اعتقادی به فرهنگ بومی ایرانی ندارند؛ چه برسد به فرهنگ اسلامی.

وی ادامه داد: با غفلتی که مخصوصاً در هشت سال اخیر صورت گرفت و کتاب‌های ترجمه‌ای ناهمگون با فرهنگ ما بسیار افزایش یافت، به‌راستی ذائقه کودک و نوجوان ما آسیب دید. تغییر ذائقه مخاطبین همواره چیز بدی نیست. ولی اگر شما با کتاب‌هایی که ناهنجاری‌ها را ارزش جلوه می‌دهد و کودک یا نوجوان با خواندن چند رمان، ازآن‌پس تنها به‌دنبال پیگیری از آن جنس هنجارشکنی باشد این تغییر ذائقه تجلیل ندارد بلکه نیازمند مجازات و تنفر است.

وی با تأکید بر اینکه به‌راستی بزرگ‌ترین مشکل ادبیات کودک و نوجوان در ایران، نداشتن متولی دلسوز، کارشناس و اهل اقدام و عمل است، در پاسخ به اینکه نقش نهاد آموزش‌وپرورش دراین‌بین چیست؟ اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در زمینه تولید محتوا نقش و مسئولیت مؤثری ندارد و نهایتاً یک مصرف‌کننده بزرگ است که گاهی می‌تواند با هشدار وارد کار شود که مثلاً فلان کتاب را بخوانید یا نخوانید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =