اصلی ترین علل ریزش مو چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا شما را با اصلی ترین علل ریزش مو و راه درمان آن آشنا کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، حتی اگر یک‌بار در طول زندگی خود دچار ریزش مو شده باشید، قطعا قرص هیرویت و زینک پلاس نام‌هایی آشنا برای شما هستند. دو مکمل غذایی نامبرده شده جزء بهترین‌هایی به شمار می‌آیند که معمولا توسط پزشکان نیز تجویز شده و تجسم موهایی پرپشت و ابریشمی را به حقیقت بدل می‌کنند. یکی از رایج ترین پرسش هایی که پیرامون این دو قرص مطرح می‌شود، تفاوت میان آن دو است. برای اینکه بدانید کدامیک از این دو قرص از نقطه نظر مبارزه با ریزش مو تاثیرگذاری بهتری دارند، تا پایان با ما همراه باشید.

ابتدا بهتر است کمی برای شما در مورد علت‌های ریزش مو توضیح دهیم تا بدانید که کدامیک از انواع ریزش مو را می‌توان به کمک بهترین قرص ویتامین برای مو درمان کرد. ذکر یک نکته نیز کلیدی است و آن اینکه در اکثر منابع علمی ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو در هر روز کاملا طبیعی محسوب می‌شود اما چنانچه تعداد بیش از اینها باشد، علت را در یکی از موارد زیر باید جستجو کرد:

    ریزش موی ژنتیکی یا ارثی
    استرس و اضطراب و قرار گرفتن تحت فشارهای عصبی
    تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن
    ابتلا به برخی از بیماری‌ها مثل کم کاری تیروئید
    مصرف بعضی از داروها مثل داروهای شیمی درمانی
    تغییرات هورمونی
    عدم رسیدگی مناسب به موها (مثلا رنگ و دکلره کردن به صورت مداوم، استفاده زیاد از سشوار و اتوی مو)

اگر ریزش مو به دلیل تغذیه نامناسب و کمبود مواد مغذی در بدن باشد، این مشکل را می‌توان با استفاده از قرص‌های تقویت کننده مو مثل زینک پلاس یا هیرویت درمان کرد.

زینک پلاس چیست و چه ترکیباتی دارد ؟

زینک در زبان انگلیسی به معنای ماده معدنی “روی” است و پلاس نیز معنای “به علاوه” را دارد. بنابراین قرص زینک پلاس نوعی مکمل غذایی است که در آن از عنصر روی به عنوان ترکیب اصلی استفاده شده و ضمنا علاوه بر روی ترکیبات دیگری نیز به آن افزوده شده است. چه ترکیباتی؟ باید بگوییم که زینک پلاس انواع مختلفی دارد و شما در بازار انواع مختلفی از این مکمل را در برندهای متفاوت می‌توانید بیابید که از لحاظ ترکیبات نیز ممکن است با یکدیگر اندکی متفاوت باشند. انواع مختلف زینک پلاس از لحاظ ترکیبات به شرح زیر است:

    زینک پلاس حاوی زینک و ویتامین‌های گروه B
    زینک پلاس حاوی زینک و ویتامین C
    زینک پلاس حاوی زینک، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث
    زینک پلاس حاوی زینک، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و عناصر دیگری همچون کلسیم، آهن و…

در این میان نوع اول و دوم یعنی کپسول زینک پلاسی که علاوه بر زینک حاوی ویتامین‌های گروه B باشد و همچنین کپسول zinc plus که حاوی زینک و ویتامین c باشد، بیش از بقیه در داروخانه ها یافت می‌شود.

 قرص هیرویت چیست و چه ترکیباتی دارد ؟

برعکس زینک پلاس قرص هیرویت تنها توسط یک برند به بازار معرفی شده و انواع گوناگونی ندارد. کپسول هیرویت هلث اید یکی از بهترین مکمل‌های ضد ریزش مو است که تحت لیسانس کشور انگلستان بوده و در ایران به تولید می‌رسد. واژه Hair به معنای “مو” و vit مخفف “ویتامین” است؛ پس می‌توان گفت که Hair-vit معنای “ویتامین مو” را دارد. مجموعه‌ای از مواد مغذی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه در هیرویت جای گرفته‌اند تا در کنار یکدیگر حداکثر تاثیرگذاری را در جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد موها داشته باشند.

ویتامین‌های گروه B شامل ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B7 (بیوتین) و ویتامین B12، آهن، زینک، کولین، مس، مخمر و اسیدهای آمینه سیستئین و متیونین اصلی‌ترین ترکیبات هیرویت را تشکیل می‌دهند. در هر یک عدد از کپسول هیرویت 8 میلی‌گرم زینک و 12 میلی‌گرم آهن وجود دارد.

قرص هیرویت یا قرص زینک پلاس؟

اکنون رسیدیم به این سوال مهم که اگر با ریزش مو مواجه هستید، بهتر است کدامیک از این دو قرص را انتخاب کنید؟ به موارد زیر دقت کرده و با در نظر گرفتن ترجیحات خود، ایده‌آل‌ترین انتخاب را از آن خود نمایید:

مقایسه ترکیبات zinc plus و hairvit

زینک انواع مختلفی داشته و توسط شرکت‌ها و برندهای مختلفی تولید شده که ترکیبات هر یک از آنها کمی با هم متفاوت است. از طرف دیگر زینک پلاس در قالب قرص، کپسول، شربت و قرص جوشان به فروش می‌رسد. اما در مورد کپسول هیرویت قضیه متفاوت است. این قرص دقیقا ترکیبات مشخصی داشته و تنها تولید یک شرکت است. شاید زینک پلاس و هیرویت از لحاظ بسیاری از مواد تشکیل دهنده شبیه به یکدیگر باشند. مثلا در هیرویت هم شما با زینک و ویتامین‌های گروه B روبرو هستید. در هیرویت مقدار مناسبی آهن نیز وجود دارد اما معمولا (به جز در موارد اندک) در زینک پلاس آهن وجود ندارد. در هیرویت با طیف بی‌نظیری از اسیدهای آمینه مواجه می‌شوید در حالی که در زینک پلاس به طور معمول از آمینو اسیدها استفاده نمی‌شود. اما ممکن است در زینک پلاس مقدار بیشتری عنصر روی وجود داشته باشد که در هیرویت نیست.

حال انتخاب با شماست. آیا پزشک برای شما مشخص کرده است که احتمالا کمبود کدام ماده مغذی عامل ریزش موی شماست؟ اگر مطمئن باشید که کمبود زینک موجب ریزش موهای شما شده است، شاید قرص زینک پلاس گزینه بهتری باشد. اما اگر مایلید مکملی مصرف کنید که شامل ترکیبات بیشتری برای تقویت موها باشد و به عنوان مثال اسیدهای آمینه را نیز در برگیرد، پس هیرویت مناسب شماست.

مقایسه فواید قرص هیرویت و قرص زینک پلاس

کپسول هیرویت به طور اختصاصی برای تقویت موها، افزایش درخشش و ضخامت موها و پیشگیری از ریزش آنها تهیه و تولید شده است و معمولا به دلیل دیگری برای کسی تجویز نمی‌شود. این قرص همچنین در افزایش رشد و استحکام ناخن‌ها و حفظ سلامت پوست نیز می‌تواند مفید باشد.

زینک پلاس نیز محصولی تخصصی برای مو است اما در بسیاری موارد مصرف آن به دلایل دیگر نیز به افراد توصیه می‌شود. مثلا برای بهبود رشد جسمی و ذهنی کودکان، تقویت قدرت باروری در مردان، کمک به عملکرد بهتر غده تیروئید، افزایش اشتها، بهبود خواب، کمک به بهبود سلامت قلب، افزایش رشد ناخن‌ها و ارتقاء سلامت پوست نیز مکمل زینک پلاس تجویز می‌شود.

مقایسه زینک پلاس و هیرویت از نظر سن مصرف

قرص هیرویت برای کلیه آقایان و خانم‌های بالای ۱۶ سال قابل استفاده است اما زینک پلاس را از همان دوران کودکی می‌توان در قالب شربت مورد مصرف قرار داد. بسیاری از والدین به منظور افزایش رشد قدی و وزنی کودک خود این مکمل را به وی می‌دهند. برای بزرگسالان نیز می‌توان از زینک پلاس به صورت قرص یا کپسول استفاده کرد.
تفاوت کپسول هیرویت و زینک پلاس از لحاظ نحوه مصرف

معمولا مجاز نیست که بیش از 1 عدد در روز چه از زینک پلاس و چه از هیرویت استفاده نمود. در نحوه مصرف هیرویت، بهترین زمان استفاده صبح و به همراه صبحانه عنوان شده است. در مورد زینک پلاس نیز عموما گفته می‌شود که روزانه ۱ عدد همراه با یکی از وعده‌های غذایی مصرف شود.

مقایسه عوارض جانبی zinc plus و Hair vit

هر نوع مکمل غذایی می‌تواند در کنار فواید بی‌نظیر خود شامل تعدادی عوارض جانبی نیز باشد. هیرویت و زینک پلاس نیز از این قضیه مستثنی نیستند. این دو فرآورده هر دو ایمن بوده و از آنجایی که ترکیبات آنها تا حدودی شبیه یکدیگرند، در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند عوارضی یکسان بروز دهند. این عوارض شامل دل درد، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و… می‌شود که در اکثر موارد در صورت اوردوز کردن رخ می‌دهند. اضافه می‌کنیم که بر اساس گزارش‌های مصرف کنندگان در موارد نادر عوارض نامبرده شده ممکن است در حالت عادی و با مصرف صحیح نیز گاهی دیده شود.
مقایسه قرص هیرویت و زینک پلاس از لحاظ قیمت

بسته به آنکه چه نوع زینک پلاسی را انتخاب می‌کنید و آن محصول ساخت کدام کشور است، قیمت زینک پلاس متفاوت است. همچنین بستگی دارد که چند عدد قرص یا کپسول در آن وجود داشته باشد یا اگر شربت زینک پلاس را خریداری کرده‌اید، چند میل باشد؟

اما قرص هیرویت هلث اید در حال حاضر ۳۰ عددی بوده و رنج قیمت تقریبا ثابتی دارد. البته بعضی داروخانه‌ها مثل داروخانه آنلاین مثبت سبز این فرآورده را اغلب با تخفیفی چشمگیر به فروش می‌رسانند. این داروخانه به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی یکی از فعال‌ترین و معتبرترین داروخانه‌های آنلاین در سطح کشور است.
نتیجه گیری

تمام آنچه که لازم بود در مورد قرص هیرویت و زینک پلاس بدانید تا بتوانید از میان آن دو بهترین انتخاب را داشته باشید، به تفصیل برای شما شرح دادیم. با این وجود اگر همچنان مردد بوده و نمی‌دانید کدامیک برای شما مناسب‌تر است، تنها یک راه باقی می‌ماند و آن اینکه از یک پزشک متخصص پوست و مو کمک بگیرید تا به طور دقیق با در نظر گرفتن کلیه شرایط جسمی و روانی شما مشخص کند که کدامیک برای شما بهترین است. امیدواریم این مقاله رضایت شما خواننده محترم را آن طور که شایسته شماست، جلب کرده باشد.

کد خبر: 1109935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =