مصاحبه دکتری/ آداب و رسوم ژاپنی‌ها در مصاحبه/ ۵ دقیقه تاخیر هم قابل قبول نیست

تاخیر ۵ دقیقه‌ای دانشجویان برای شرکت مصاحبه دکتری دانشگاه‌های ژاپن هیچ عنوان قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند که مقطع دکتری خود را در دانشگاه‌های خارج از کشور بگذرانند و برای موفقیت در این مرحله باید مصاحبه دکتری را با موفقیت پشت سر بگذارند. برخی از کشورها دارای آداب و رسوم مشخصی دارند که رعایت این موارد به موفقیت بیشتر دانشجویان بین‌المللی در مصاحبه دکتری کمک می‌کند. ایسکانیوز در گزارش زیر به بررسی آداب و رسوم مصاحبه دکتری در کشورهای ژاپن، چین و آلمان پرداخته است.

تاخیر دانشجویان در مصاحبه دکتری دانشگاه‌های ژاپن جایز نیست

همان‌طور که می‌دانید ژاپن کشوری مملو از فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف است و مردم این کشور انتظار دارند که آداب و رسوم آنها توسط دانشجویان رعایت شود.  به عنوان مثال تاخیر ۵ دقیقه‌ای دانشجویان در مصاحبه دکتری برای مصاحبه‌کنندگان به هیچ عنوان قابل قبول نیست. در اروپا، تاخیر تا ۵ دقیقه برای دانشجویان جایز است، به‌طوری که برخی از مصاحبه‌کنندگان چشمانشان را بر اعتراضاتی مانند مشکلات ترافیکی یا حمل و نقل عمومی می‌بندند؛ اما تاخیر دانشجویان برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه‌های ژاپن پذیرفته نیست و داوطلبان باید ۱۰ دقیقه زودتر در محل مصاحبه حضور داشته باشند.

دانشجویان بین‌المللی مقطع دکتری باید پس از ورود به اتاق مصاحبه، با کارکنان حاضر دست بدهند و با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنند. مصاحبه کنندگان از دانشجو دعوت می‌کنند که روی صندلی بنشیند اما دانشجو باید توجه داشته باشد تا زمانی مصاحبه کنندگان ایستاده‌اند، نباید روی صندلی بنشینند. چنین حرکات کوچکی در ژاپن مورد استقبال مصاحبه‌کنندگان قرار می‌گیرد و بیانگر ادب دانشجو است.

اگر مدرسی در فرآیند مصاحبه دانشجویان حضور داشته باشد بهتر است دانشجویان او را با لقب استاد یا معلم خطاب کنند. دانشجویان باید توجه داشته باشند استفاده از نام خانوادگی افراد در آداب معاشرت ژاپنی امر مهمی به شمار می‌رود. 

دانشجویان باید در سطح متوسط به زبان آلمانی تسلط داشته باشند

برای موفقیت در مصاحبه دانشگاهی مقطع دکتری آلمان، به دانشجویان بین‌المللی توصیه می‌شود با روش دقیق پیشرفت خود را در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده و آن را مکتوب کنند. پیروی از برنامه دقیق و افزایش دستاوردهای شخصی متناسب با این برنامه، دو ویژگی ارزشمند برای آلمانی‌ها هستند و دانشجو در صورت داشتن این دو ویژگی، از جایگاه مناسبی در بین مصاحبه‌کنندگان برخوردار خواهد شد.

دانشجویان باید در سطح متوسط به زبان آلمانی تسلط داشته باشند، زیرا معمولا مقدمات اولیه مصاحبه دکتری به زبان آلمانی انجام می‌شود. تسلط به زبان آلمانی بیانگر نوعی احترام به اساتید حاضر در جلسه تلقی شده و نشان می‌دهد که دانشجو برای فرآیند مصاحبه خود را آماده کرده است. دانشجویان پس از معرفی باید با احترام از مصاحبه کنندگان درخواست کنند که مصاحبه به زبان انگلیسی ادامه پیدا کند.

ضرورت پاسخگویی مختصر و دقیق به سوالات مصاحبه‌کنندگان چینی

مردم چین همانند کشور ژاپن به پیروی از قوانین و آداب معاشرت پایبند هستند. هر دو کشور بر رعایت فرهنگ و ارزش‌هایی مانند ادب و احترام به بزرگترها تاکید بسیاری دارند. دانشجویان بین‌المللی دکتری باید هنگام ملاقات با اساتید و اعضای تیم مصاحبه توجه داشته باشند که تعظیم یا سر تکان دادن، یک سلام رایج در چین تلقی می‌شود؛ اما ممکن است مصاحبه‌کنندگان برای دست دادن با دانشجو پیشقدم شوند. دانشجویان باید اجازه دهند اولین سخن و حرکت از سوی مصاحبه‌کنندگان صورت گیرد. دانشجویان باید هنگام مصاحبه صاف بنشینند و اجازه ندهند تمرکزشان از بین برود.

دانشجویان بین‌المللی مقطع دکتری هنگام پاسخگویی به سوالات مصاحبه در چین باید مختصر و دقیق باشند و بکوشند پاسخ به سوالات بیش از حد شخصی نباشد. از طرفی باید از توضیحات غیرضروری و پاسخ‌های احساسی نیز خودداری شود. دانشجویان  هنگام صحبت در مورد ویژگی‌ها و دستاوردهای تحصیلی خود باید محجوب و متواضع به نظر برسند.

دانشجویان دکتری که می‌خواهند در دانشگاه‌های چین ادامه تحصیل دهند، باید چند روز قبل از برگزاری مصاحبه این مقطع،  زبان برگزاری مصاحبه (چینی یا انگلیسی) را به مسئولان دانشگاه اطلاع دهند. به دانشجویان توصیه می‌شود که در صورت تسلط نداشتن به زبان چینی، حداقل سلام و احوالپرسی با مصاحبه‌کنندگان را با زبان چینی پیش ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =