برناردها مشغول کارند!

سعید شهرابی فراهانی*

گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز - مسائل پیچیده سیاست باید و نبایدها خاص خود را دارد. ماجراهایی که در گذر زمان و برای اهل سیاست که دنیا دیده و سرد و گرم چشیده هستند سراسر درس و عبرت است و در این میان کسی که بهره ای از این درس و عبرت ها نداشته باشد؛ یقیناً بازنده خواهد بود.

در فراز و نشیب های مختلف در دهه اول انقلاب اسلامی، بحران های ناشی از فعالیت گروهک های منحرف و معاند در کنار جنگ تحمیلی حزب بعث علیه مردم ایران، دست به دست هم دادند تا ثمره خون شهدا را از بین ببرند؛ اما با پایمردی مردم و رهبری های امام امت هر بار که دشمنان برای نابودی انقلاب و براندازی نظام خیز برداشتند، سرشان به سنگ خورد و دست از پا درازتر عقب نشینی کردند. از جمله شکست خوردگان این عرصه، شبکه پیچیده، گسترده و مجهز اطلاعاتی آمریکا، انگلستان و به ویژه رژیم خونریز صهیونیستی بود که حداکثر استفاده و بهره برداری را در دوران حاکمیت طاغوت و سلطنت پهلوی از ایران انجام می دادند.

به موازات تحولات سیاست بین الملل پس از فروپاشی شوروی؛ چهره امنیتی و سیاسی غرب آسیا نیز دگرگون شد. رژیم صهیونیستی که همواره می اندیشید با مشت آهنین و به کار گیری قدرت سخت می تواند به غصب کامل سرزمین بیت المقدس نائل شود، رو به گفتگو و توافق با بخشی از فلسطینی ها آورد و نهایتاً پیمان کمپ دیوید با نقش فعال آمریکا بین طرفین منعقد شد. ولی هنوز کابوس های صهونیست های جنایتکار پایان نیافته بود. زیرا عمق استراژیک محدود سرزمین های اشغال شده به هیچ وجه تامین کننده امنیت مهمان ناخوانده و مزاحم منطقه نبوده و نیست.

رژیم صهیونیستی به عنوان شرور و کانون آشوب ساز منطقه غرب آسیا، در پی راه حل های مختلفی برای دستیابی به ثبات امنیتی برآمده است. از جمله این راهکارها، ایجاد بحران در کشورهای مخالف این رژیم است. زیرا سران صهیونیست می پندارند اگر آنان نتوانند شبها آسوده بخوابند، چرا سایر کشورها - به ویژه جمعیت مسلمان و مقاومت منطقه - باید بدون دغدغه ایام را سپری کنند؟! از این رو فعال نمودن گسل های ضدامنیتی در کشورهای منطقه، از موضوعات تجزیه طلبی گرفته تا فشار اقتصادی توسط همپیمانان و نیز اغوای سران مرتجع حکومت های قبیله ای برای دادن دست آشتی به قاتلین مردم فلسطین، از جمله برنامه های این رژیم فاسد مفسد بوده است.

آنچه در این اثنا جلب توجه می نماید مهره هایی هستند نقش پیمانکاری را برای صهیونیست ها ایفا می کنند. از چهره هایی مانند برنارد لوئیس که نظریه لزوم تقابل با فرهنگ اسلامی را برای کشورهای غربی تئوریزه کرده است تا شخصی مانند برنارد لوی که در پوشش رویکردهای روشنفکرانه و دموکراسی خواهانه، در هر کجای منطقه از کردستان عراق گرفته تا لیبی در شمال آفریقا و حتی افغانستان برای دامن زدن به کشمکش ها از طریق دخالت به نفع یکی از طرف های درگیر (بخوانید معماری فتنه های ارضی و مرزی و گسل های تجزیه طلبانه) حاضر به یراق و آماده بوده است.

البته شخصیت های سیاسی که مسئولیت های رسمی در کشورهای اروپایی و امریکا داشته اند، می توانند همکاران خوبی برای لابی صهیونیستی در کشور میزبان باشند و چه در زمان تصدی مسئولیت و چه پس از آن برای صهیونیست ها کارهای مفیدی انجام دهند. افرادی مانند برنارد کوشنر وزیر سابق امور خارجه فرانسه که اتفاقاً فعالیت های به ظاهر انسان دوستانه را در پوشش سازمان پزشکان بدون مرز دنبال می کنند در زمان اشتغال حرفه ای خود از رفع دغدغه های رژیم اشغالگر قدس مضایقه ندارند. وانگهی پس از واگذاری شغل به فرد دیگر، فرصت و فراغت و تجربه و امکانات بیشتری برای خدمت به دوستان تبهکار خود خواهند داشت.

ضرب المثل معروفی در فارسی وجود دارد با این مضمون که فلانی را از درب بیرون کنند، از پنجره باز می گردد. در هفته های اخیر شاهد خروج آمریکا از افغانستان بودیم و همچنین اخبار برگزاری یک اجلاس بین المللی در سطح مقامات بلندپایه در بغداد پایتخت کشور عراق را ملاحظه کردیم. اظهاراتی از امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که شخصاً به عراق آمده بود توجه بسیاری از ناظران را جلب نمود. وی در این سفرعنوان نمود که حتی در صورت نیاز کشورعراق و حتی اگر آمریکا هم از این کشور خارج شود؛ نیروهای فرانسه در عراق باقی خواهند ماند.

اگرچه در جایی که آمریکایی ها با آن همه ادعا و یال و کوپال از تأمین امنیت کاروان های لجستیک خود عاجز هستند؛  کارآمدی نظامیان فرانسه  به طریق اولی محل بحث و ابهام است لیکن مرور مجدد نقشه های غاصبین قدس شریف و تداعی ضرب المثل مزبور، می تواند فرضیاتی را برای چرایی و چگونگی ماندن همکاران شرور منطقه در مناطق تنش آلود تولید کند. نباید فراموش کرد که دائماً «برناردها مشغول کارند» و مداخله مهره های به ظاهر موجّه به نفع طرف های هم جهت با اسرائیل از طریق نفوذهای به لایه های مختلف سیاست، حربه ای کارساز است.

* کارشناس مسائل بین الملل

انتهای پیام/

کد خبر: 1109961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =