راهکار ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال چیست؟

کارشناس مسکن گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تنها با شرط توجه به آمایش سرزمین ممکن خواهد بود.

بهنام ملکی؛ کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۱میلیون واحد مسکونی در سال گفت: چنانچه ساخت این تعداد واحد مسکونی بر اساس آمایش سرزمین باشد، وعده درستی بوده و نیازمند برنامه‌ریزی است ولی به نظر میرسد نگاه های کارشناسی و علمی در این زمینه کمرنگ است.

وی افزود: طی ۵ دهه گذشته بیش از ۱۰۰ هزار آبادی و روستا در کشور از بین رفته است و بسیاری از کانون‌های جمعیتی کشور فروپاشیده و جمعیت بیشتر در  پایتخت و کلانشهرها متمرکز شده‌اند در حالیکه که موضوعاتی مثل ساخت مسکن، اشتعال زایی و سرمایه‌گذاری باید بر اساس آمایش سرزمین باشد.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: ما باید به دنبال شهرک‌های صنعتی و توسعه ای در مراکز مستعد جذب جمعیتی  بر اساس آمایش سرزمینی باشیم که پیش نیاز این موضوع حرکت به سمت دولت فدرالیسم است یعنی اختیار و اقتدار استان‌ها را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: بسیاری از مناطق مرزی ما خالی از سکنه شده‌اند که باید با اتخاذ سیاست‌هایی مثل معافیت‌های مالیاتی، افراد را برای سرمایه‌گذاری در این مناطق تشویق و در واقع موانع سرمایه‌گذاری را از میان برداریم و از سوی دیگر با فراهم سازی فضا برای مهاجرت معکوس، میتوان انتظار داشت که طرح ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال تحقق پیدا خواهد کرد.

ملکی با اشاره به کلی بودن طرح ساخت ۱میلیون مسکن بدون اشاره به جزییات توسط وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آنچه به نظر میرسد این است که مردم انتظار  ساخت این تعداد واحد مسکونی را در کلانشهرها دارند در حالیکه این کار از عهده و توانایی دولت خارج است که بایستی از بخش خصوصی کمک بگیرد.

وی عنوان کرد: اگر دولت سیزدهم  برنامه های دولت‌های قبلی را ادامه دهد و با دامن زدن به کسری بودجه،  تورم و دست در جیب مردم کردن کار را پیش ببرد قطعا ره به جایی نخواهد برد و علاوه بر اینکه مشکل را حل نمیکند بلکه مهاجرت ها را تشدید خواهد کرد.

کارشناس حوزه مسکن در پایان با تاکید بر اینکه تاکنون نگاه های کارشناسی در حوزه اقتصادی و مسکن در دولت‌های پیشین وجود نداشته افزود: نقد بنده به مسکن مهر این بود که اجرایی شدن این طرح اگر  بر اساس آمایش سرزمین بود  بسیار پروژه خوبی میشد.

پایان پیام/

کد خبر: 1109984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =