بهترین کشورهای المپیک ورزشی بهترین های اقتصادی هستند

ورزش و فعالیت بدنی در ایران به دوران پیش از میلاد بر می گردد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، رضا شجیع در برنامه «شب نشینی» درباره قدمت ورزش و آثاری که در این زمینه کشف شده، سخن گفت.
در بخش ابتدایی برنامه گفت و گو محور «شب نشینی» رضا شجیع محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ ورزشی و مدیریت ورزشی به عنوان مهمان با عبدالرضا امیراحمدی به گفت و گو نشست. 
شجیع گفت: رشته تربیت بدنی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دادم و در دوره دکتری مدیریت ورزشی خوانده ام. طی سه دهه گذشته وضعیت علمی در ورزش بهبود جدی یافته و دانشکده های علوم ورزشی در کشور تاسیس شده است. هر روز از این ورود علم به ورزش نتایج بیشتری می گیریم. امیدواریم این موضوع علمی بودن بیش از پیش وارد دنیای ورزش شده و اوضاع بهتر شود.
وی با اشاره به اختتامیه المپیک توکیو تصریح کرد: چنین تورنمنت هایی فقط رقابت نیست بلکه زمینی برای نشان دادن توانایی ها است. بهترین کشورهای المپیک ورزشی بهترین های اقتصادی هستند و این موضوه نشان دهنده این است که دو مولفه مذکور باهم ارتباط دارند. ورزش در توسعه نقش زیادی دارد و در این زمینه شگفتی های باستانی هم وجود دارد که نشان دهنده اهمیت ورزش است.
محقق حوزه فرهنگ ورزشی ادامه داد: ورزش در این خاک ریشه و قدمتی دیرینه دارد مثل جام حسنلو از روستایی در آذربایجان که تصاویری از بوکس امروزی بین طرح های آن دیده می شود. آثار باستانی کشف شده در میمند، سیلک و تپه موسیان طرح هایی دارند که نشان دهنده حرکت و ورزش است. بر اساس آن چه در این آثار دیده می شود ورزش تیر و کمان مربوط به 9 هزار سال قبل از میلاد است. حرکت و فرهنگ هایی مثل حفاظت از آب و طبیعت در این آثار بسیار عجین بوده است.
شجیع افزود: تاریخ ایران در موضوع فعالیت بدنی و ورزش بسیار غنی است گاهی دلم میگیرد که چرا قدر این داشته ها را نمی دانیم. 
وی بیان کرد: به مدت 1200 سال المپیک در یونان برگزار می شده است بعد به مدت 1500 سال منسوخ شد و جای خود را به بازیهای گلادیاتوری داده است. المپیک کهن آدابی داشته که با ستایش زئوس و مذهب بسیار عجین بوده تا اینکه احیا می شود و همه مردم و جوامع امکان حضور در آن را می یابند.
این محقق ورزشی درباره نشان مسابقات المپیک اظهار داشت: حلقه های نشان المپیک نمادی از 5 قاره جهان هستند که هر کدام مربوط به یک قاره است و اتصال این حلقه ها بهم انسجام بین ملل را نشان می دهد و جشن انسان ها است. این جشن بزرگ پر از نشانه هایی برای این است که غرب با کمک فرهنگ سرمایه داری روز به روز به واسطه المپیک فرهنگ خود را گسترش می دهد و هرروز حلقه را برای دیگر کشورها تنگ تر می کند.
شجیع گفت: کشور ما پر از استعداد است. ایرانی ها برای مدال نمی جنگند برای آبروی کشور می جنگند. امکانات ورزشی ما با دنیا قابل مقایسه نیست تحریم ها شرایط سختی را برای ورزشکاران ایجاد کرده است و کرونا هم وضع را بدتر کرد. غیرت ایرانی در این میدان ها متبلور می شود با وجود تمام این استعدادها هنوز با دنیا و کشورهای قدرتمند در حوزه ورزش فاصله داریم و می توانیم موفق تر باشیم.
وی تصریح کرد: وقتی تجربه زیسته انسان ها را نگاه می کنیم قهرمان ها الگوی مردم شده اند و متاسفانه این موضوع در حال کمرنگ شدن است. شهر ها دارد از ورزش های اصیل خالی می شود و چنین ورزش هایی فقط در روستاها به چشم می خورد. المپیک هم به سمت ورزش های مدرن پیش می رود حتی ذائقه مردم و جامعه ورزشی در حال تغییر کردن است. در این پهنه استعدادهای زیادی وجود دارد که باید کشف و به آن ها توجه شود.
این محقق حوزه فرهنگ ورزشی افزود: پارادایم المپیک به سمت برابری های جنسیتی می رود این عطش بین بانوان وجود دارد که آن ها هم پا به پای آقایان افتخار آفرینی کنند. امیدواریم در المپیک آینده شاهد حضور موفق بانوان در این حوزه باشیم و افتخار آفرینی های زیادی را ببینیم.

کد خبر: 1109999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =