ترکیه: درباره مسایل امنیتی با سوریه همکاری داریم

چاووش‌اوغلو در سخنانی گفت که هیچ مذاکرات سیاسی مستقیم بین ترکیه و سوریه وجود ندارد و مذاکرات کنونی بین دو طرف، مربوط به امنیت و مبارزه با تروریسم است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از المیادین، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی  "ان تی وی" تأکید کرد که مذاکرات با سوریه در سطح دستگاه‌های ویژه و اطلاعاتی در جریان است.

وی در توجیه حضور ترکیه در سوریه گفت: ما در سوریه هستیم، چون مرزهای مشترک داریم و خطر تروریسم وجود دارد، بنابراین این حق را داریم که در سوریه حضور داشته باشیم.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: ما از وحدت اراضی سوریه و ارائه کمک‌های بشردوستانه حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که وجود آمریکا در سوریه به دلیل وجود میادین نفتی است و به همین دلیل ارتش ما در آنجا حضور خواهد داشت.

در حال حاضر بخش‌های عمده‌ای از سرزمین‌های استان‌های «الحسکه»، «دیرالزور» و «الرقه» (در شمال و شمال شرق سوریه) که دارای منابع نفت و انرژی می‌باشد، تحت کنترل نیروهای دموکراتیک کردستان سوریه (کردهای سوریه) است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند.

همچنین آمریکایی‌ها در جنوب سوریه هم مرز با اردن و عراق سال‌ها است که یک پایگاه بزرگ به نام "التنف" ایجاد کرده‌اند که در آن تاکنون دهها هزار تروریست آموزش دیده و پس از تجهیز، به مناطق مختلف سوریه برای اقدامات تروریستی اعزام شده‌اند و هم اکنون نیز آمریکایی‌ها پشتیبانی شمار زیادی از تروریست ها را از طریق همین پایگاه انجام می‌دهند.

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که این شبه‌نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1110042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =