چرا رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها بین داوطلبان محبوب نیستند؟/ دوره‌های بدون کنکور با ۶۶ درصد صندلی خالی برگزار می‌شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۶ درصد صندلی‌های رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خالی مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در شهریور ۹۲ و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دی ماه ۹۷، پذیرش دانشجو در ۸۵ درصد رشته‌های ارائه شده دانشگاه‌ها بدون برگزاری آزمون ورودی و بر اساس  معدل کتبی دیپلم داوطلبان صورت می‌گیرد.

ثبت‌نام دانشجویان در رشته‌هایی که پذیرش دانشجو در آن بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد، مستقل از کنکور سراسری صورت می‌گیرد.  آزمون سراسری نیز برای رشته‌محل‌های باقی مانده برگزار می‌شود. لازم به ذکر است سوابق تحصیلی داوطلبانی که در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند در کنار نمره کنکورشان برای پذیرش در دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تحصیل کردن در دانشگاه‌ها بدون شرکت در آزمون سراسری گزینه مناسبی به نظر می‌رسد، اما با نگاهی به رشته‌های کم‌متقاضی دفترچه راهنمای انتخاب رشته سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۰ و آمار پایین ثبت‌نام رشته‌های بدون آزمون در سال‌های گذشته درمی‌یابید پروژه حذف تدریجی کنکور  و جایگزینی پذیرش بر اساس معدل دیپلم داوطلبان، پروژه‌ای تقریبا شکست خورده تلقی می‌شود.

۶۶ درصد صندلی‌های رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها خالی ماند

ثبت‌نام رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ۱۴۰۰ از ۱۴ مرداد ماه آغاز شد و پس از ۲ بار تمدید ۱۵ شهریور ماه به پایان رسید.

ظرفیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۲۹ هزار و ۵۰ نفر است، اما تنها ۱۱۱ هزار و ۸۷۵ نفر نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند. به زبان ساده‌تر تنها حدود ۳۴ درصد از داوطلبان نسبت به انتخاب رشته‌های بدون آزمون ۱۴۰۰ اقدام کرده‌اند و هنوز ۶۶ درصد صندلی‌هایی که به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی اختصاص داده شده، خالی مانده است.

سیاست‌های پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی با حذف تدریجی کنکور هم‌خوانی ندارد

برای چرایی خالی ماندن ۶۶ درصدی صندلی‌های دوره‌های بدون سال جاری فقط کافی است به دفترچه انتخاب رشته این دوره‌ها مراجعه کرده و نگاهی به کد رشته‌محلهای ارائه شده بیندازید، آنگاه درمی‌یابد که خبری از رشته‌های پر متقاضی در دفترچه نیست یا دانشگاه‌های برتر کشور در دانشجویان را رشته‌های کم متقاضی و نه‌چندان محبوب پذیرش می‌کنند.

به عنوان مثال ۲۰ دانشجو بدون آزمون در رشته ادبیات و زبان اردو دانشگاه تهران پذیرفته می‌شوند. پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در رشته‌های علوم و مهندسی جنگل، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار و مهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزی جمعا ۶۰ دانشجو را بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش خواهد کرد.

این در حالی است که رشته‌های پرمتقاضی مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی صنایع، حسابداری، حقوق، مدیریت مالی و طراحی صنعتی در پردیس خودگردان کیش دانشگاه تهران ارائه می‌شود و جمعاٌ ۲۱۰ نفر می‌توانند بر اساس معدل تحصیلی خود این رشته‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

از طرفی دانشگاه جیرفت با حدود ۴۰ رشته تحصیلی در ۳ گروه علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی اقدام به پذیرش بدون آزمون دانشجویان کرده که جزئیات آن در جدول زیر آمده است:

 چرا رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها بین داوطلبان محبوب نیستند؟/ دوره‌های بدون کنکور با ۶۶ درصد صندلی خالی برگزار می‌شود

با مطالعه جدول فوق نام رشته‌هایی مانند رشته‌های پرطرفداری همچون مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی عمران در لیست کد رشته‌های ارائه شده بدون آزمون این دانشگاه به چشم می‌خورد.

با توجه به موارد فوق می‌توان ادعا کرد که دانشگاه‌های مطرح کشور ظرفیت‌های رشته‌های کم‌متقاضی را به پذیرش بدون آزمون اختصاص داده‌اند و داوطلبان برای رشته‌های پرمتقاضی مانند پزشکی، مهندسی کامپیوتر یا حقوق باید در کنکور شرکت کنند. به نظر می‌رسد سیاست‌های پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی با حذف تدریجی کنکور هم‌خوانی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =