ظرفیت‌های توریستی دریایی در ایران چیست؟ ضرغامی دنبال توسعه گردشگری استان‌های شمالی

در کشور حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و ۱۱۰۰ کیلومتر در جنوب داریم که با جزایر آن به ۲۴۰۰ کیلومتر می‌رسد، با وجود این ظرفیت‌ها گردشگری، دریایی ما صفر است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز طی چند سال اخیر هرگاه صحبت از صنعت گردشگری، سیر و سیاحت و جهانگردی به میان می آید از سوی صاحب نظران و مخاطبان این گونه عنوان می شود که ایران جز ده کشور برتر دنیا از نظر جاذبه های گردشگری بوده، سابقه طولانی درگردشگری و سفر دارد، کشور چهارفصل است و بسیاری از موارد دیگر که علاوه بر همه اینها در اسلام هم نسبت به سفر و گردش در زمین توصیه های فراوانی شده است.

ایران در صدر مهمترین جاذبه های گردشگری جهان

اما همین که بحث به سمت سهم ما از این بازار رو به رشد و پویا سوق پیدا می کند حرفی برای گفتن وجود ندارد چرا که درآمد ایران از صنعت گردشگری بسیار ناچیز است، که با وجود شیوع ویروس کرونا این سهم به مقدار کمتری تقلیل پیدا کرده است لذا وجود این تناقض علل مختلفی دارد که بارها در محافل مختلف دولتی و خصوصی بیان شده و حتی در دوره های مختلف راهکارهایی برای پیشبرد اهداف و چشم اندازهای پیش بینی شده مطرح بوده است. اما تاکنون هیچ کدام از این موارد اثر بخش نبوده تا آنجا که حتی سهم پیش بینی شده در چشم انداز ۲۰ساله کشور دست نیافتنی به نظر می رسد. اما اگر بخواهیم با طرح این مساله و کالبد شکافی آن علل ضعف را در این صنعت بیان کنیم می بایست ساختار کشورهای موفق در این صنعت را الگو قرار داده و از تجربیات آن ها استفاده نماییم.

 کشور ما از نظر زیرساخت های طبیعی و منابع جذب توریست و جاذبه های گردشگری از غنای بالایی برخوردار است. دلیل براین ادعا می تواند تعلق گرفتن عنوان دارنده بهترین جاذبه های گردشگری جهان به ایران از سوی روزنامه های انگلیسی فایننشال تایمز، گاردین و تلگراف می باشد که هریک در گزارش‌هایی مستقل ایران در صدر مهمترین دارنده جاذبه های گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴معرفی وسفر به ایران خاطره ای ماندگار از کشوری تاریخی و دارای فرهنگی غنی همچنین دارای چشم انداز و مناظری زیبا و برخوردار از استقبال گرم مردم ومسئولین توصیف کرده اند. اما واقعیت این است که ابراز وجود در این صنعت تنها با داشتن جاذبه های گردشگری امکان پذیر نیست و نیاز به مطالعه و تحقیقات گسترده تر در این زمینه می باشد.

مهمترین دغدغه ضرغامی در میراث فرهنگی؛ بهره‌برداری از گردشگری دریایی

و اما در این رابطه عزت الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در آغاز به کار خود با نمایندگان سه استان شمالی کشور که بیشترین آمار گردشگر را دارند جلسه ای ترتیب داد تا با بیان نقظه نظرات و ارائه پیشنهادات این نمایندگان به ریشه یابی مشکلات و معضلات این مناطق و همچنین رونق گردشگری در استان‌های شمالی در ایام پساکرونا بپردازد و با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی کشور اظهار کرد: ۴۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و ۱۱۰۰ کیلومتر در جنوب داریم که با جزایر آن به ۲۴۰۰ کیلومتر می‌رسد، با وجود این ظرفیت‌ها گردشگری، دریایی ما صفر است.

ضرغامی در جلسه با جمعی از نمایندگان سه استان شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که هدف از تشکیل دبیرخانه گردشگری در شمال جهت رفع موانع و مشکلات مردم است تشریح کرد:  ازجمله موضوع حریم‌های بافت‌های تاریخی و فرسوده سه استان شمالی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های نهایی را انجام می‌دهد تا برای مصوبه نهایی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شود.

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: یکی دیگر از اهدافی که دنبال می‌کنیم این است که از ظرفیت‌های بخش خصوصی دارای اهلیت استفاده کنیم. بر اساس قانون اساسی باید از بخش خصوصی و افراد دارای اهلیت استفاده کنیم اما در برخی از پروژه‌ها متأسفانه شاهد این هستیم که برخی افراد دارای این اهلیت نیستند. بخش خصوصی که من می‌گویم نباید این‌گونه باشد.

او در ادامه گفت: شما باید کمک کنید که بخش خصوصی که دارای اهلیت باشد انتخاب شود. ما افراد زیادی داریم که قصد سرمایه‌گذاری دارند اما چون در سیاست اداری دارای اشکال هستیم و زیر میز رانت‌های دولتی نزدیم، کاسب‌ها جولان می‌دهند. بنابراین شما نمایندگان مجلس می‌توانید در این خصوص به ما کمک کنید

ضرغامی افزود: در کشور سرمایه‌گذار و بخش خصوصی داریم، باید کسانی را که اصیل و کاربلد هستند شناسایی و شرایط مناسب را برای آن‌ها فراهم کنیم که نقدینگی‌هایشان را به حوزه گردشگری بیاورند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این خصوص تصریح کرد: برای ساحل‌سازی، ساخت اسکله‌ها و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برنامه جدی دارم. در حال شناسایی ظرفیت‌های وزارتخانه هستم و همچنین این موضوع را با صنوف پیگیرم که بخش خصوصی به این عرصه ورود جدی کند. برای خرید کشتی‌های گردشگری از کشورهای منطقه و بهره‌برداری از ظرفیت تفریحی آن‌ها به‌صورت جدی ورود خواهم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =