۵۴ درصد داوطلبان ارشد در ۳ سال گذشته قید دانشگاه را زدند

بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور میانگین حدود ۵۴ درصد داوطلبان ارشد در ۳سال گذشته قید دانشگاه را زده‌ و در انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد شرکت نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ از ۶ تا ۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار و نتایج اولیه آن دوشنبه ۸ شهریورماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

۶۳۶ هزار و ۵۹۷ نفر در کنکور ارشد امسال ثبت نام کرده بودند که از این تعداد، ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. مهلت انتخاب رشته داوطلبان نیز سه شنبه ۱۶ شهریور ماه به پایان رسید و بر اساس اعلام سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور ۲۱۵ هزار و ۷۸۳ نفر نسبت به انتخاب رشته اقدام کردند. به زبان ساده‌تر ۴۶ درصد داوطلبان ارشد قید دانشگاه را زده و نسبت به انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند.

البته در سال ۹۹ نیز بیش از ۱۹۴ هزار داوطلب کنکور ارشد نیز  از انتخاب رشته صرف نظر کردند. ایسکانیوز در نظر دارد آمار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته و افرادی که نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کرده‌اند را در ۳ سال گذشته بررسی کند تا مشخص شود تنها در شرایط کرونایی امسال نیمی از داوطلبان کنکور ارشد قید انتخاب رشته و دانشگاه را زده‌اند یا در سال‌های دیگر نیز این موضوع تکرار شده است.

۵۴ درصد داوطلبان ارشد در ۳ سال گذشته قید دانشگاه را زدند

نمودار زیر آمار انتخاب رشته داوطلبان کنکور ارشد در  سال گذشته نشان می‌دهد:

۵۴ درصد داوطلبان ارشد در ۳ سال گذشته قید دانشگاه را زدند

بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور،  از بین ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر داوطلب آزمون ارشد ۱۴۰۰ که مجاز به انتخاب  شده‌اند، تنها ۴۶.۹۱ درصد (۲۱۵ هزار و ۷۸۳ نفر) نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند. در اولین کنکور ارشدی که در شرایط کرونایی برگزار می‌شد، ۴۵.۹۳ درصد(۲۲۹ هزار و ۳۹۷ نفر) انتخاب رشته کردند، این در حالی بود که آمار مجازین انتخاب رشته در سال ۹۹،  ۴۲۴ هزار و ۲۷۶ نفر اعلام شده بود.

از تعداد ۴۵۶ هزار و ۸۶۴ نفر داوطلب مجاز به انتخاب رشته در آزمون ارشد سال ۹۸ تنها  ۴۴.۲۴ درصد (۲۵۳ هزار و ۷۳ نفر) فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کردند.

بر اساس داده‌های فوق می‌توان ادعا کرد که به‌طور میانگین ۴۶ درصد از داوطلبان آزمون ارشد در سه سال گذشته نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند، ۵۴ درصد دیگر یا قید دانشگاه را می‌زنند و یا ترجیح می‌دهند یک سال دیگر برای موفقیت در این آزمون درس بخوانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =