عرضه شفاف سیمان در بورس کالا

شیخان گفت: تاکنون ۶۲ واحد تولید کننده سیمان خاکستری در بورس ثبت نام کرده اند و تنها ۵ شرکت هنوز وارد بورس نشده اند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، شیخان، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص مزایای ورود سیمان به بورس کالا گفت: با ورود سیمان به بورس کالا، ساز و کار آن شفاف و دریافت نقدی بهتر شد و همچنین توانستیم روی تولید آن برنامه ریزی کنیم.

او افزود: ۸۸ سال به طور سنتی سیمان فروختیم چند ماه است که  مدرن تر می فروشیم. مشکلات در حال رفع است و باید به ما ۸ ماه  فرصت بدهند تا این فرایند تکمیل شود. در حال حاضر حدود ۹۳ درصد کارخانجات سیمان محصول خود را در بورس ارائه می‌کنند.

شیخان گفت: از ۶۷ شرکت تولید عمده سیمان،  در مجموع ۸ شرکت با تولید بالای یک میلیون تن سیمان در سال در بورس پذیرفته نشده بودند که در مهلت داده شده از سوی وزارت صمت ۳ شرکت اقدام به پذیرش در بورس کردند و تنها ۵ شرکت باقی مانده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: هفته گذشته از عرضه ای که انجام شد ۸۰ درصد  سیمان با قیمت پایه به فروش رفته است. قیمت کیسه ۵۰ کیلویی سیمان درب کارخانه  ۲۴ هزار تومان است و  به دلیل هزینه های حمل و سود عامل با نرخ حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به مصرف کننده می رسد.

او گفت:‌ اگر ۷۰ درصد از دیماند و تقاضای برق کارخانه‌های سیمان امسال تحویل داده می‌شد، هیچ مشکلی در عرضه سیمان به وجود نمی‌آمد. به هر حال در حال حاضر سیمان از طرف تولیدکنندگان و کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود و خریداران آن نیز شرکت‌های بزرگ، عاملان توزیع و پروژه‌های عمرانی هستند که توسط کارگزاران بورسی اقدام به خرید سیمان در بورس کالا می‌کنند.

شیخان افزود: در حال حاضر به طور میانگین هفته‌ای ۱.۳ میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود که حدود ۱.۲ میلیون تن آن معامله می‌شود.

 دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان  تصریح کرد: اگر بازار کشش داشته باشد روزانه تا ۲۵۰۰ تن سیمان در کشور تولید می‌شود. هفته قبل که سیمان در بورس کالا عرضه و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن معامله شد.

شیخان بیان کرد: اگر برق و سوخت کارخانه‌های سیمان تامین شود، تولید هم پایدار خواهد بود، از طرفی به زودی زمستان فرا می‌رسد و سوخت مازوت جایگزین سوخت گاز می‌شود که باید دولت در این زمینه تمهیدات لازم را داشته باشد.

صدور بیش از ۱۰ هزار کد بورسی برای خریداران سیمان

در ادامه برنامه جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: در حال حاضر ۶۴ شرکت سیمان در بورس کالا پذیرش کرده ایم و سه شرکت هم در نوبت پذیرش قرار دارند که هفته آینده پذیرش آن‌ها انجام می‌شود. در سمت خریداران هم تاکنون ۵۱۰۰ مشتری سیمان دارای کد بورسی و همچنین بیش از ۱۰ هزار کد بورسی حقیقی برای خرید سیمان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: حجم عرضه سیمان هفته‌ای ۱.۵ میلیون تن بوده است که حجم معاملات به ۱.۳ میلیون رسیده و قیمت سیمان براساس مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف می‌شود.

جهرمی عنوان کرد: اگر عرضه سیمان منظم باشد  و وزارت صنعت هم سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها را در نظر گرفته تا بر توزیع سیمان نظارت شود، بازار متعادل می شود.  باید هم زنجیره عرضه سیمان را تکمیل کنیم و هم طرف تقاضا را گسترش دهیم.

او همچنین در مورد عرضه‌کنندگان سیمان در فروشگاه‌های اینترنتی توضیح داد: در حال حاضر طبق مقررات وزارت صنعت باید همه تولیدکنندگان سیمان محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند و عمده عرضه سیمان در بورس کالا انجام و کشف قیمت می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =