وضعیت نهایی آموزش ترم آینده دانشجویان علوم پزشکی مشخص شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور سیاست‌های کلی وزارت بهداشت در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید را ابلاغ کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، علی اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور سیاست‌های کلی وزارت بهداشت در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید را ابلاغ کرد.

حق‌دوست در این نامه تاکید کرده است که پیرو دستور وزارت بهداشت مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال جاری و در راستای مصوبات و هماهنگی‌های قبلی به صورت فوری جلسه ای با معاونت فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد که در نهایت تصویب شد در صورت تحقق شرط های مربوطه تمامی امتحانات دانشجویان به صورت حضوری برگزار شود.

همچنین برنامه درسی دانشجویان جدیدالورود به شکلی خواهد بود که برای رفع اشکال و کارهای عملی حداقل دو هفته در طول ترم به صورت حضوری در کلاس های دانشگاه شرکت کنند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی حتی جدیدالورودها نیز تمام وقت و بطور کامل بعد از دریافت دو دز واکسن در دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت. دانشجویان دکتری حرفه ای و کارآموزان سایر رشته ها نیز همانند سابق در کلاس های دروس عملی حضور خواهند داشت.

 حقدوست در نامه خود تاکید کرده است که برای سایر دانشجویان به گونه ای برنامه ریزی خواهد شد که پس از دریافت دو دز واکسن حداقل یک ماه در دانشگاه حضور خواهند داشت. برنامه‌ریزی جهت استفاده از مرخصی تحصیلی بدون درج در سنوات برای دانشجویانی که به دلیل استرس زیاد علاقه به حضور در دانشگاه ندارند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همچنین در خوابگاه ها، سلف‌ها و سرویس‌های رفت و آمد امکان اجرای پروتکل‌های موجود مهیا نیست و لذا لازم است معاونت بهداشت متناسب با شرایط پروتکل های جدید صادر و ابلاغ کند که امکان اجرایی بودن آنها فراهم نباشد.

در این نامه تاکید شده است که دسترسی به امکانات لازم بسیار ضروری است. تب سنجی مستمر و دقیق اکسی متری مستمر برای دانشجویان مبتلا، دسترسی به ماسک و وسایل ضدعفونی لازم و وسیع و مهمتر از همه وجود فضای ایزولایسون مناسب دانشجویان مبتلا در خارج از فضاهای خوابگاهی از مهمترین نیازهای دانشجویی است.

حقدوست تاکید کرده است که درخواست معاونت های فرهنگی و دانشجویی و آموزشی از معاونت بهداشت آن است که تزریق دو دز واکسن دانشجویان حداکثر تا پایان مهر به پایان برسد و حتی المقدور انجام دز یادآور دانشجویان و اعضای هیات علمی فعال در بالین در اسرع وقت عملی می شود.

همچنین سیاست وزارت بهداشت برای دز یادآور سایر اقشار جامعه و به طور اختصاصی سایر دانشجویان و پرسنل درگیر امور آموزشی، دانشجویی و فرهنگی نیز شفاف شود. همچنین برای اصلاح فضاهای فیزیکی دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها و فضاهای عمومی خصوصا اصلاح تهویه هوا و تامین تجهیزات بهداشتی اولیه از جمله ماسک نیاز به تامین منابع مالی مشهود است.

در این نامه تاکید شده است که از آنجایی که دانشگاهها باید مدیریت چابک داشته باشند تا بتوانند در صورت بروز هر گونه همه گیری محلی تصمیمات قاطع اخذ کنند بنابراین نیاز به داشتن داشبوردهای اطلاعاتی از مبتلایان در منطقه خود دارند که مقتضی است توسط معاونت بهداشت تهیه شود.

البته در کنار این داشبوردها لازم است پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های شفافی تولید شود که بسته به شرایط بتوانند تصمیمات سریع بگیرند. در این نامه تاکید شده است حداکثر همکاری در بازگشایی مدارس، دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی ضروری است و نمی توان صرفا دانشگاه‌های علوم پزشکی را مجزا از سایرین دید. ضروری است تا رئیس دانشگاه شخصا مسئولیت را بر عهده گیرد تا بهترین شکل ممکن هماهنگی‌های بین معاونت های مختلف فراهم شود و نیازهای مالی تامین گردد. همچنین شرایط اپیدمی متغیر است. لازم است مدل اداره آموزشی منطبق بر وضعیت اپیدمی منطقه با چابکی صورت بگیرد.

در پایان نامه معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید شده است برای مدیریت جو روانی و اجتماعی در داخل و خارج دانشگاه نیاز به اخذ تدابیر خاص می باشد. بطوریکه ممکن است هجمه های سنگین به برنامه وارد شده و گروه های مخالف شکل گرفته و آرامش جامعه با بعضی شایعات بی اساس به هم بریزد. لذا همراهی رسانه ها، مدیریت فضای مجازی با ایجاد یک شفافیت حداکثری و نگاه مشارکت جویانه ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =