رویکرد جدید اتحادیه اروپا برای بحران یمن

همزمان با احتمال برگزاری نشست قریب‌الوقوع شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران یمن، شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا از رویکردی جدید سخن به میان آورده که در آن به تجدیدنظر در مشروعیت رئیس دولت مستعفی اشاره شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، اتحادیه اروپا در آستانه تنها یک روز مانده به نشست شورای امنیت که پیش‌بینی می‌شود در جریان آن، «هانس گراندبرگ» فرستاده جدید سازمان ملل به بحران یمن بپردازد، از گزارش جدیدی درباره یک رویکرد برای حل‌وفصل بحران یمن پرده برداشت.

 پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه»، امروز (پنجشنبه)، در این خصوص گزارش داد که شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در گزارش خود از راهبردی سخن گفته است که فرستاده‌ سوئدی‌تبار سازمان‌ملل باید پس از ناکامی دو فرستاده قبلی این سازمان و حتی آمریکا برای مسئولیت آن را به دوش بکشد.

از جمله مهم‌ترین نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شده، لغو قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل متحد است که «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن را به عنوان رئیس‌جمهور مشروع این کشور به رسمیت می‌شناسد.

از سوی دیگر، در این گزارش به تشکیل مجدد یک هیأت مذاکره وابسته به هادی اشاره شده که باید حقایق کشور یمن را در نظر بگیرد و شامل تمام گروه‌ها از جمله «طارق صالح» رئیس دفتر سیاسی گروه موسوم به «المقاومه الوطنیه الیمنیه»، شورای انتقالی جنوب، حزب «المؤتمر»، حزب اخوانی «الاصلاح» و همچنین شیوخ قبایل و زنان باشد.

در گزارش یادشده پیش‌بینی شده است که نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن به منظور نهایی کردن قالب هیأت مذکور وارد گفت‌وگوهایی بلند می‌شود و همزمان در تلاش خواهد بود تا قطعنامه‌ای از شورای امنیت به عنوان جایگزین قطعنامه ۲۲۱۶ استخراج کند.

مطابق با این گزارش، قطعنامه ۲۲۱۶ روند دست‌یابی به صلح در کشور یمن را به علت حضور انصارالله به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره را با مشکل مواجه می‌کند با آنکه آن‌ها یکی از طرف‌های مهم این معادله به شمار می‌روند.

قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ چهاردهم آوریل سال ۲۰۱۵ در ارتباط با جنگ یمن تصویب شد، بدون پرداختن به حملات نظامی عربستان سعودی علیه یمن، نیروهای یمنی را تحریم تسلیحاتی کرده است و مشروعیت رئیس دولت مستعفی یمن را تأیید کرده است.

انتظار می‌رود که شورای امنیت فردا جلسه‌ای ویژه در ارتباط با بحران یمن تشکیل دهد و جریان آن به تحولات این کشور پرداخته شود.

در بخشی از گزارش مذکور که در وب‌سایب رسمی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، در این خصوص آمده است: «قطعنامه ۲۲۱۶ دارای دو خطای عمده است: رسما عبد ربه منصور هادی را به عنوان رئیس جمهور "مشروع" کشور به رسمیت می‌شناسد که این امر باعث محدود شدن گفت‌وگوکنندگان سازمان ملل با آن‌ها می‌شود. و از حوثی‌ها می‌خواهد به مواضع خود قبل از سال ۲۰۱۴ عقب نشینی کنند».

در ادامه عنوان شده است: «برای این که سازمان ملل متحد در روند حل و فصل، مشارکت سازنده داشته باشد، باید قطعنامه را به روز کند. تا زمانی که این سند تعیین‌کننده بحران یمن باقی بماند، فرستاده ویژه نمی‌تواند به طور موثر با دیگر نیروهای قوی‌تر در آنجا -یعنی نیروهایی که بیشتر نیروهای ضد حوثی را نمایندگی می‌کنند و قدرت محلی بیشتری از نیروهای هادی دارند، تعامل داشته باشد. در مورد حوثی‌ها، درخواست عقب‌نشینی از مواضع خود و بازگشت به مواضع  قبل از سال ۲۰۱۴ با توجه به دستاوردهای سرزمینی که از آن زمان به بعد به دست آورده‌اند، غیر واقعی است. و حتی در حال حاضر آن‌ها در حملات مأرب باقی مانده‌اند».

قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ چهاردهم آوریل سال ۲۰۱۵ در ارتباط با جنگ یمن تصویب شد، بدون پرداختن به حملات نظامی عربستان سعودی علیه یمن، نیروهای یمنی را تحریم تسلیحاتی کرده است و مشروعیت رئیس دولت مستعفی یمن را تأیید کرده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس دولت مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1110315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =