دستکند زیرزمینی تفرش ثبت ملی و جهانی می‌شود

فرماندار تفرش از ثبت ملی و سپس جهانی دستکند زیرزمینی تفرش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این دستکند، از دالان‌های مطبقی تشکیل شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حاج علی بیگی از ثبت ملی و سپس جهانی دستکند زیرزمینی تفرش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دستکند زیرزمینی تفرش با وسعت ۱۵۰ تا ۲۰۰، از دالان‌های مطبقی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این شهر زیرزمینی بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و در دوره سلجوقیان با اهداف استراتژیک در منطقه غربی شهر تفرش (ترخوران) احداث  شده است.

فرماندار تفرش بیان کرد: این دستکند به لحاظ ساختار و کیفیت در دنیا کم نظیر است و در کشور بزرگترین محوطه زیرزمینی شناخته شده است.

 بیگی اضافه کرد: باتوجه به اینکه این محل برای بازدید عموم به تازگی افتتاح شده، چندین سرپرست برگزار کننده تورهای گردشگری با شهرداری تفرش وارد مذاکره شدند. این مذاکرات باهدف بازدید آسان گردشگران است.

فرماندار تفرش با بیان اینکه برنامه‌های این شهر زیرزمینی برای ثبت ملی انجام شده است، گفت: باتوجه به فرآیند ثبت جهانی این اثر ابتدا باید ثبت ملی انجام شود، سپس پیگیری‌های لازم برای پبت جهانی انجام خواهد شد و نتایج آن به‌زودی مشخص خواهد شد.

وی اضافه کرد: در چند وقت اخیر چندین مستندساز برای تهیه مستند و اخبار به تفرش سفر کردند، که بازخوردهای بسیار خوبی داشته است.

وی مطرح کرد: امیدواریم که باستان‌شناسان و اصحاب فرهنگ، هنر، تاریخ، گردشگران و مسافران از سراسر ایران و جهان برای بازدید از این مجموعه با قدمت و ارزشمند تاریخی به تفرش سفر کنند.

گفتنی است، سرانجام این شهرزمینی و تاریخی که قسمتی از آن در زیر بافت شهری تفرش قرار دارد، در شهریور۱۴۰۰ همزمان با هفته دولت و با هزینه‌ای بالغ بر 1 میلیارد و پانصد هزار تومان مرمت و بازگشایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =