گردشگری ایران / کاخ مظفری اوشان کجاست؟

کاخ مظفری اوشان در منطقه رودبارقصران از توابع شهرستان شمیرانات واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، کاخ مظفری اوشان در منطقه رودبارقصران از توابع شهرستان شمیرانات واقع شده است. بنای ساختمان برون گرا احداث شده و گرداگرد آن در طبقه اول و دوم ایوانی در نظر گرفته اند که ستون‌های چهار ضلعی و گرد در کنار یکدیگر بار طبقه‌ها را تحمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / پارک جنگلی شیان کجاست؟

طبقه دوم کاخ مظفری اوشان دارای ستون‌های گردی است که شالوده اصلی آنرا چوب و روی آن با گچ پوشانده شده است. این ستون‌ها در چهار گوشه، سه تایی نصب شده و دارای تزئینات گچ بری در سر ستون‌ها می‌باشد.

در جبهه شرقی و غربی بنا، دو در ورودی به صورت قرینه تعبیه شده که به شکل دو نیم دایره و انحنای آن بطرف خارج است. ارتفاع کف ایوان و طبقه اول از حیاط پیرامون ساختمان حدود ۱۲۰ سانتی متر است که بعد از پشت سر گذاشتن ۵ پله وارد ایوان طبقه اول و بعد از آن راهروییوجود دارد که در جهت شرقی ـ غربی امتداد می‌یابد.

کاخ مظفری اوشان

فقدان و نبود فضای آموزشی مطلوب در منطقه رودبار قصران سبب شده دیوارهای کاخی با قدمت تاریخی بیش از ۳۰۰ سال به محلی برای ثبت یادگاری تبدیل شود. هرچند مرمتگران ناچار شده اند دیوارها را رنگ کنند و قسمت‌هایی را با گچ بپوشانند، ولی همجواری ۲ مدرسه با این ساختمان و نبود حفاظ باعث شده تا بعضی دانش آموزان به راحتی وارد بنا شوند و دیوارها را به محلی برای نوشتن یادگاری تبدیل کنند.

این کاخ مربوط به دوره قاجار بوده و در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۹۰ بعنوان یکی از آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =