دولتی که با زور به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد/ ضرورت کمک به مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار و ثبات

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان این که جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان نباید بدون مجازات بماند، تصریح کرد: هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متخد در نیویورک قبل از نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان طی اظهاراتی عنوان کرد:‌ افغانستان در حال عبور از یک مقطع بحرانی است؛ صدها هزار نفر از کشور گریخته‌اند؛ نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر دیگر در داخل آواره شده اند؛ مواد غذایی ضروری در حال اتمام است و ۱۸.۴ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

وی افزود: این وضعیت قبل از هر چیز نتیجه مستقیم مداخله آمریکا و دیگر نیروهای خارجی در افغانستان و خروج غیرمسئولانه آنهاست. آنها زمانی که وارد افغانستان شدند، برای افغان ها مصیبت به ارمغان آوردند و هنگامی که آنجا را ترک کردند، برای افغان ها فاجعه به جای گذاشتند.

* طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۶۵ هزار افغانستانی کشته شدند و تلفات کودکان نیز حدود ۳۳ هزار نفر تخمین زده می شود

نماینده ایران با ذکر این نکته که طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۶۵ هزار افغانستانی کشته شدند و تلفات کودکان نیز حدود ۳۳ هزار نفر تخمین زده می شود، خاطرنشان کرد: این آمارها به تنهایی نشان دهنده شدت و دامنه مرگ و ویرانی است. جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان نباید بدون مجازات بماند.

تخت روانچی ادامه داد: با توجه به لزوم تأمین احتیاجات اولیه میلیونها نفر نیازمند در افغانستان، ایران آماده تسهیل انتقال کمکهای بشردوستانه به این کشور از طریق بنادر، فرودگاهها، راه آهن، جاده‌ها و گذرگاههای مرزی ایران است.

وی افزود: طی بیش از چهار دهه، ما میزبان میلیونها پناهنده افغان بوده ایم. بعد از بحران اخیر، پناهندگان بیشتری وارد خاک ایران شده اند. ما از جامعه بین المللی انتظار داریم به مسئولیت خود عمل کرده و اقدام بیشتری در تأمین کمک به این پناهندگان انجام دهد.

* باید به مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار، ثبات و رفاه کمک کرد 

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این که باید به مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار، ثبات و رفاه کمک کرد، اظهار داشت: تحقق کامل این هدف باید به ویژه توسط کشورهای همسایه مورد حمایت و تسهیل قرار گیرد. روز چهارشنبه اولین نشست وزرای همسایگان افغانستان بدین منظور برگزار شد. دور بعدی آن در آینده ای نزدیک در تهران برگزار می شود.

وی ادامه داد: ایران همواره تمام تلاش خود را برای کمک به تمام گروههای افغان به منظور حل و فصل مسالمت آمیز اختلافاتشان انجام داده است. در جولای امسال، ایران میزبان مذاکرات صلح هیأت‌های عالیرتبه دولت افغانستان و طالبان بود. آنها موافقت کردند در جلسه بعدی به مذاکرات خود ادامه دهند. ایران آماده است میزبان دور بعدی چنین مذاکراتی باشد.

تحت روانچی با بیان این که ایران مجدداً از همه رهبران مذهبی، زبانی، قومی و سیاسی افغانستان می خواهد منافع همه مردم افغانستان را بر منافع بخش خاصی از جامعه ترجیح دهند؛ یادآور شد: چون افغانستان متعلق به همه افغانها است. 

* هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد

وی به حمله اخیر به پنجشیر اشاره و بیان کرد: حمله غیر قابل توجیه اخیر و برادرکشی قابل محکومیت در پنجشیر در تضاد با موضع متحد جامعه جهانی است که بر اساس آن هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد.

وی ادامه داد: راه ثبات، صلح بادوام و توسعه پایدار در افغانستان عملاً از مذاکرات درون افغانی با مشارکت فعال و برابر نمایندگان واقعی تمام گروههای قومی، زبانی و مذهبی می گذرد که هدف آن یافتن یک راه حل عادلانه و پایدار برای بحران، دستیابی به آشتی ملی و ایجاد یک دولت واقعاً فراگیر برآمده از آرای مردم در انتخاباتی آزاد و عادلانه از جمله با مشارکت کامل زنان هم به عنوان رأی دهنده و هم به عنوان نامزد و متعهد به مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته باشد و حقوق بشر تمام مردم افغانستان از جمله اقلیتهای قومی، زبانی و مذهبی و زنان را بر اساس آموزه ها و اصول اصیل اسلامی تضمین و حمایت کند. ما انتظار داریم طالبان به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. چنین دولتی از حمایت ایران برخوردار خواهد بود. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل یادآور شد: مانند دیگر همسایگان افغانستان، ما به شدت نگران ناامنی و بی ثباتی در این کشور و همچنین تهدید شبکه‌های تروریستی و جنایتکاران سازمان یافته فعال در زمینه قاچاق مواد مخدر و انسان هستیم.

وی اضافه کرد: ما همچنین قویاً معتقدیم که تحت هیچ شرایطی نباید از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به کشوری یا پناه دادن یا آموزش تروریستها، یا برنامه ریزی یا تأمین مالی فعالیتهای تروریستی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: به گروههای تروریستی مانند داعش، که تهدیدی بزرگ برای افغانستان و منطقه هستند نباید اجازه فعالیت در افغانستان داده شود.

تخت روانچی ادامه داد: افغانستان برای فائق آمدن بر مشکلات کنونی خود به کمک نیاز دارد. ما پیوند افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی را از طریق بندر چابهار ایران با دریاهای آزاد و از طریق راه آهن خواف ـ هرات با اروپا برقرار کرده ایم و آماده ایم تا همکاری های خود را با آن در تمام زمینه ها بیشتر توسعه و تعمیق بخشیده و به تحقق یک افغانستان امن و مرفه‌ کمک کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =