دبیرکل سازمان ملل: جامعه جهانی باید تعامل با طالبان را حفظ کند

دبیرکل سازمان ملل گفت، به‌منظور جلوگیری از تشدید مشکلات در افغانستان، جامعه جهانی باید تعامل با طالبان را حفظ کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار درباره فروپاشی اقتصادی در افغانستان از جامعه جهانی درخواست کرد تعامل با طالبان را حفظ کنند.

گوترش در مصاحبه با «خبرگزاری فرانسه» گفت: «باید گفت‌وگوها را با تأکید مستقیم بر اصول خود، حفظ کنیم. گفت‌وگویی با حس همبستگی با مردم افغان».

دبیرکل سازمان ملل افزود: «وظیفه ما این است با مردمی که متحمل رنج عظیمی هستند، در جایی که میلیون‌ها و میلیون‌ها نفر در خطر مرگ در اثر گرسنگی هستند، همبستگی داشته باشیم».

گوترش با اشاره به اینکه تضمینی برای نتیجه چنین گفت‌وگوهایی وجود ندارد گفت «اگر می‌خواهیم افغانستان به مرکز تروریسم تبدیل نشود، اگر می‌خواهیم زنان و دختران تمام حقوقی که در دوره قبلی به‌دست آورده‌اند از دست ندهند، اگر می‌خواهیم گروه‌های قومی بتوانند احساس نمایندگی [در کشورشان] را داشته باشند»، این تعاملات یک الزام است.

او با اشاره به اینکه اگر شرایط مهیا باشد ممکن است به افغانستان سفری داشته باشد گفت: «تاکنون در بحث‌هایی که داشته‌ایم، دستکم پذیرا بودن گفت‌وگو را [از سوی طالبان] شاهد بوده‌ایم».

گوترش افزود، خواست سازمان ملل «دولتی فراگیر است» که تمام عناصر جامعه افغان را نمایندگی کند و اظهارات چند روز گذشته دولت موقت طالبان چنین چیزی را منعکس نمی‌کند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «باید به حقوق بشر و زنان و دختران احترام بگذاریم. تروریسم نباید در افغانستان پایگاهی داشته باشد تا بتواند از این طریق عملیات‌هایی را در سایر کشورها به راه اندازد و طالبان باید در مبارزه با مواد مخدر همکاری کند».

وی با تأکید بر اینکه افغانستان باید «با صلح و ثبات و احترام به حقوق مردم» اداره شود گفت، طالبان اکنون خواستار به رسمیت شناخته شدن، حمایت مالی و برداشته شدن تحریم‌ها علیه این گروه است.

گوترش گفت: «این مسئله می‌تواند اهرم فشاری قطعی را برای جامعه جهانی فراهم کند اما باید از فروپاشی اقتصادی که می‌تواند عواقب انسانی هولناکی به‌دنبال داشته باشد، جلوگیری شود».

دبیر کل سازمان ملل با مثال آوردن فشارهای تحریمی ظالمانه علیه مردم یمن گفت: «این کار به نفع جامعه جهانی است و من از برداشتن تحریم یا به رسمیت شناختن [طالبان] صحبت نمی‌کنم بلکه [منظورم] اقداماتی هدفمند است که اجازه دهد اقتصاد افغانستان نفس بکشد».

روز سه‌شنبه نیز «ینس لارک» سخنگوی این نهاد سازمان ملل در نشست خبری این سازمان با بیان اینکه میلیون‌ها افغان نیاز به کمک غذایی و کمک‌های بهداشتی دارند، از اهداکنندگان خواست در آستانه کنفرانس بین المللی کمک به افغانستان در ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) کمک‌های بیشتری ارائه کنند.

با این حال مقامات سازمان ملل در اظهارات اخیر خود به نقش بیست ساله آمریکا و متحدانش در ویرانی افغانستان اشاره‌ای نکرده و درباره بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به مسئولیت بازسازی و ترمیم زیرساخت‌های این کشور تأکیدی نداشته‌اند.

روز سه‌شنبه و پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از تسلط طالبان بر کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در نشست خبری خود اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

وی پس از اعلام افراد کابینه دولت جدید افغانستان گفت: «در دولت آینده سعی می‌کنیم که افراد از اقوام مختلف به‌کار گرفته شوند و ما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار جامعه افغانستان در دولت بعدی نقش داشته باشند».

روز گذشته (پنجشنبه) معاون وزیر اطلاعات حکومت طالبان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تائید کرد که انتخابات در این کشور برگزار می‌شود و همه افغان‌ها در آنها شرکت می‌کنند.

منبع: فارس

کد خبر: 1110412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =