راهکارهای کاهش نرخ تورم چیست؟ / دولت نباید خلق پول کند

کارشناس اقتصادی گفت: دلایل بالا رفتن نرخ تورم، موارد متعددی است که دولت با واقعی کردن قیمت ‌ها و پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار جامعه میتواند تورم را کنترل کند.

علی اصغر سمیعی زفرقندی؛ کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در خصوص دلایل بالا بودن نرخ بهره بانکی در کشور با بیان اینکه ارتباط زیادی بین نرخ تورم و میزان بهره بانکی وجود دارد گفت: زمانی میتوانیم نرخ بهره را بالا بدانیم که این رقم از نرخ تورم بالاتر باشد در حالیکه نرخ تورم در کشور حدود ۴۵ درصد و نرخ بهره ۲۲ درصد است که این نشان دهنده وجود نرخ بهره واقعی حدودا منفی ۲۰٪ درصد است.

دولت نباید خلق پول کند

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور نیازمند یک جراحی است که لازمه آن کاهش نرخ تورم است افزود: دلایل بالا رفتن نرخ تورم، موارد متعددی است که یکی از آنها؛ افزایش حجم نقدینگی است که این موضوع نیز خود به عوامل دیگری از جمله خلق پول به طرق مختلف از سمت دولت بستگی دارد. یکی از دلایلی که دولت به خلق پول روی می آورد همین بهره‌های بانکی است که در نهایت موجب ضرر مالی مردم میشود.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: راه‌کارهای متعددی برای کاهش نرخ تورم وجود دارد که اصلی ترین آنها جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی و خلق پول است که بدین طریق میتوان انتظار داشت که نرخ تورم کاهش و به دنبال آن نرخ بهره بانکی نیز پایین آید.

سمیعی افزود: شاید یکی از عواملی که دولت خود را مجاب به چاپ پول میکند؛ حقوق کارمندان دولتی و یارانه‌های نقدی است در حالیکه برای انجام این کار میتوان از روش های دیگری مثل کاهش یارانه‌ها و سوبسیدهای غیر  هدفمند استفاده و خلا بوجود آمده را جبران کرد.

وی خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که این میزان از مصرف حدود ۲هزار میلیارد تومان به بیت‌المال ضرر میرساند چراکه برای استفاده از هر لیتر بنزین حدودا ۲۰ هزار تومان سوبسید شامل حالمان شده است. باید به مردم توضیح دهیم که بنزینی که ارزان در اختیار شما قرار داده شده است چه معایب و مزایایی دارد.

کسری بودجه با قطع ارائه سوبسید بنزین ممکن است

وی گفت: چنانچه فقط در همین یک مورد، دولت سوبسید بنزین را ارائه نکند نرخ تورم به صفر خواهد رسید یعنی کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از این طریق جبران میشود. البته  حدودا ۳۰ میلیون لیتر از بنزین مصرفی قاچاق میشود و این قاچاق یعنی هدررفت سرمایه ملی.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: یکی دیگر از این سوبسیدهایی که دولت ارائه میدهد در حوزه برق است که بخش هایی مثل کشاورزی برق ارزان از دولت دریافت که اخیرا شاهد برخی سواستفاده‌ها و تولید رمز ارزها نیز بودیم چنانچه برق با همان قیمت واقعی ارائه شود قطعا شاهد چنین سوء استفاده‌هایی نخواهیم بود.

قیمت ها باید واقعی شوند

وی اظهار کرد: غیرواقعی بودن قیمت ها سبب شده تا نرخ تورم افزایش یابد چنانچه قیمت‌ها واقعی شوند شاهد بهبود وضعیت در همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهیم شد. تاریخ به ما نشان داده  هر کالایی که با قیمت ارزان ارائه میشود هدر رفت بیشتری هم خواهد داشت بنابراین تا زمانیکه قیمت‌ها واقعی نشود وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت.

سمیعی در پایان با اشاره به اینکه برنامه های دراز مدت دولت برای حل مشکل تورم میتواند ایجاد اشتغال و حمایت از تولید باشد بیان کرد: دولت با واقعی کردن قیمت ‌ها و پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار جامعه میتواند تورم را کنترل کرده و مانع از افزایش آن شود پس قطع شدن سوبسیدهای غیر هدفمند اصلی ترین راهکار برای برون رفت از این معضل اقتصادی در کوتاه مدت است.

پایان پیام/

کد خبر: 1110525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =